Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 2:05 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: DJI Flamewheel F450 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Ons Mar 06, 2013 3:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har eksperimentert en stund med Gaui 500X, DJI elektronikk og gopro kamera, noe som har gitt mange spennende bilder. Siden dette quadrocopteret har vært litt eksperimentering med oppsett, så har det vært rotete oppbygget, og helt sikkert med masse unødvendig vekt :mrgreen:

Jeg har nå flyttet elektronikken over på en DJI F450 for å få et ryddigere oppsett, her er det en printplate man skal lodde alle fartsregulatorene direkte på, og dette sparer meg for en del sammenkoblinger. På Gaui 500X hadde jeg også batteriet på undersiden, og her bygger jeg F450 for å kunne montere batteriet på oversiden. Det blir litt enklere tilgang på den måten. På Gaui 500X hadde jeg litt telemtri påmontert i form av høydemåler og strømmåler, men på denne blir det kun montert høydemåler. Jeg satser på å fly på radiotimer og den innebyggede beskyttelsen mot lav spenning i elektronikken, med en god sikkerhetsmargin så holder det fint. Denne modellen skal kun brukes med gopro, og etterhvert så vil jeg bygge et til som skal bruke et annet kamera for filming. Har ikke kommet helt i gang med det enda.

Kan også legge til at jeg ikke kom bedre ut vektmessig på F450, selv om GAUI 500X har litt større diameter enn F450. Med passende understell til F450 så kommer jeg ut med ca 50 gram pluss. Så GAUI 500X skal bygges opp igjen på et senere tidspunkt, forhåpentligvis så klarer jeg å spare inn litt vekt på den da.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F450 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Fre Mar 08, 2013 4:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk nettopp prøve F450'n for første gang utendørs hjemme, og når jeg løftet den av bakken med samme gain-innstillinger som jeg hadde på GAUI 500X, så var det denne gangen mye resonansvibrasjon. Jeg har montert kameraunderstellet litt dempet, men kanskje for dempet faktisk. Når jeg reduserte gain (on the fly), så forsvant vibrasjonene. Jeg skal nå stramme dempingen mellom F450 og kameraunderstellet, så regner jeg med at det kommer seg.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F450 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Tor Mar 21, 2013 1:46 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Første test med gopro på denne quaden ble ikke så vellykket dessverre. Første oppsett på Gaui 500X fungerte faktisk mye bedre bildemessig, nå har jeg fått mer jello-effekt, og generelt dårligere bilde. Blir nok en del tweaking for å få dette bra ja... :|

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F450 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Ons Mar 27, 2013 2:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har enda ikke gjort noe med gimbalen på denne, men vil først se hvordan flyegenskapene og flytiden endrer seg ved 4S lipo. Om quadrocopteret viser seg å bli mye mer annerledes i positiv forstand med 4S, så begynner jeg å teste ut litt forskjellig på gimbalen også. Første endring blir å bestille et par futaba S3156 mikroservoer og bytte ut med Align DS415. S3156 koster nesten dobbelt så mye, men de er nok verdt prisforskjellen i denne sammenhengen.

Hvis alt viser seg å være drit med 4S, så ribber jeg modellen og bruker elektronikken på gaui 500X, og kompletterer heller F450 på et senere tidspunkt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F450 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Tor Mar 28, 2013 11:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk testa med 4S lipo idag, og dette fungerte ganske greit. Til tross for tyngre batteri, så holdt den seg i lufta i ca 15 minutter, der den landet selv etter ca 13 minutter. Jeg løftet den altså av bakken litt til, og holdt den gående i et par minutter etter at den først landet selv. Tenker at 10 minutter flytid med Gopro montert vil stemme sånn noenlunde, men det skal prøves ut i praksis.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F450 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Fre Apr 05, 2013 10:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå ribbet F450 for å gjøre noen endringer, og for å modifisere gimbal littegrann. Jeg har til nå brukt 18A fartsregulatorer på F450, men jeg skal nå montere originale DJI 30A regulatorer. Ingen spesiell grunn til dette egentlig, men jeg vil ha det opprinnelige oppsettet tilbake på gaui 500X siden den fungerte veldig bra med det. Jeg var dum til å bytte ut noe som allerede fungerte bra i håp om at den nye versjonen skulle bli bedre, så jeg får se om jeg klarer å få 500X tilbake som den var.

Til sist må jo alle versjonene fungerer bra :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F450 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Lør Jun 29, 2013 2:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå røska bort Align DS415 fra gimballen på dette quadrocopteret, da jeg ikke synes de er presise nok. Har bytta dem ut med et par mikroservoer fra JR. Jeg har ingen kjennskap til disse fra før, men ville bare prøve dem for å danne meg en mening. De virker mer presise enn DS415, men jeg har også litt slark i linkene på gimballen, så jeg kommer til å bytte ut dem også. Nå må jeg finne på en måte å feste gimballen til understellet, er ikke begeistret for opprinnelig patent.

Jeg har også bestilt noen karbonpropeller som skal prøves ut. Regner med at sluttresultatet blir bedre enn før iallefall.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: DJI Flamewheel F450 + DJI Naza/GPS
InnleggSkrevet: Lør Jul 20, 2013 11:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag var jeg i steindalen på litt familiehygge, og naturligvis tok jeg med noe radiostyrt :D
Jeg tok også med FPV utstyret for å teste dette ut for første gang. Jeg satte skjermen i passelig høyde på et kamerastativ, og koblet opp sender og mottaker. Deretter lettet jeg quadrocopteret på vanlig måte, og tok noen runder på eiendommen til svigers, hele tiden med quadrocopteret innen synlig rekkevidde. Jeg kastet blikket på skjermen med jevne mellomrom, og dette var naturligvis til stor hjelp når jeg knipset bilder.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC