Sunnfjordrc.no https://sunnfjordrc.no/ |
|
overhaling av OS 70 firetakter https://sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=10&t=1338 |
Side 1 av 2 |
Forfatter: | vector 250 [ Man Feb 16, 2009 11:56 am ] |
Innleggets emne: | overhaling av OS 70 firetakter |
Hei, BGH. Da har jeg hatt motoren i biter og pellet den sammen igjen. Jeg fant ikke noe åpenbare feil med den, men det var mye rust i den. Det fiser litt ut eksosventilen når man turner den rundt for hånd, men det samme gjør flere av mine firetaktere og de går som satan likevel. Jeg har en teori om at når motoren er i gang så vil sylindertrykket presse mot ventilen og dermed hjelpe til med å tette slik at det muligens er helt tett når motoren er i gang. Min 180 ASP firetakter fiser mye ut ventilen, men yter mer enn Saito 180 og klarer tomgang helt ned mot 1800 rpm likevel. Sylinder og stempel så ut som nytt og det var fin krysshoning i sylinderen. Tror ikke problemet ligger der. Jeg rensket ut all den rust jeg fikk bort fra ventil mekanikken og smurte godt slik at alle deler glir lett og uhindret. Lagerne så ut til å være i god stand og også veiva. Jeg fjernet toppakningen for å øke kompresjonen og justerte inn ventilklaringene igjen. Nå gjenstår det å få anledning til å kjøre den litt og teste. I følge RCU så skal den levere et sted mellom 10000 og 11000 rpm på APC 13-6. Blir spennende å se om den klarer det nå. Jeg veide den også selvsagt og den veier akkurat 590 gram, så det skiller bare 50 gram til en 91 motor som er en del kraftigere. Nå skal jeg sjekke hva OS påstår at denne motoren veier og se om de bløffer på denne også ![]() Ps, hvilken fuel er det den har gått på?? |
Forfatter: | vector 250 [ Tor Feb 19, 2009 9:39 am ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Jeg var innom Yallaair og vi skulle fyre igang motoren der borte i går. Når vi turnet rundt motoren så ble det imidlertid klart at her var det mer enn normal lekkasje fra eksosventilen. Det rare er at også innsugventilen lakk som ei sil. Av med toppen igjen og ved å blåse luft inn mot ventilene som var bådet i olje så kunne vi konstantere at det boblet heftig på begge ventilene. Vi dreiet så ventilene 180 grader og testet igjen og da boblet det på nøyaktig samme sted. Dette sier oss at det ikke er selve ventilen som har en defekt, men selve ventilsetet fordi lekkasjen ikke fulgte med rundt 180 grader da vi dreiet ventilene. Nå har jeg lappet inn ventilene mot setene og testet mot lekkasje igjen og det virker som om det er tett nå ![]() Skal se om det blir tid til å fyre den igang i ettermiddag. Målet er ca 10500 rpm på APC 13-6 |
Forfatter: | stressballen [ Tor Feb 19, 2009 11:32 am ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
hvilket verktøy bruker du på så små ventiler? På større ventiler (1:1) har jeg selv brukt en liten rundstokk med sugepropp for å snurre ventilen i ventilsetet når jeg samtidig har hatt på slipepasta. Dette rensker opp ganske bra. Et bilde eller to hadde forøvrig gjort seg ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Tor Feb 19, 2009 11:58 am ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Jeg brukte rubbing compound for bil-lakk siden den har meget fin korning. For å snurre ventilene brukte jeg en luftdrevet slipepenn fra Biltema som skaftet på ventilene passet rett i choksen på. Så var det bare å dra forsiktig i slipepennen for å dra ventilene mot setet og gi på passelig med hastighet. Tok det gradvis med rensing og lekkasjetesting mellom hver slipeøkt for å være sikker på å ikke slipe for mye. Nå fikk jeg litt lyst å ta mine egne firetaktere og gi de en liten shining også ![]() Dette med bilder er jeg ikke noen reser på ![]() |
Forfatter: | BGH [ Tor Feb 19, 2009 7:17 pm ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Oi.!!! denne tråden har jeg ikke sett før nå. Hadde en mistanke om at motoren på langt nær var som den skal være. Kjempegreier at du har sett på den, og test i vei. Motoren har kun gått på Jero aerosave 15/15. Har ikke gjort noen rpm. målinger på den, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Jeg hadde den i en U-Can-Do 46 med apc 14x4w. husker heller ikke vekta på flyet, men den ble alfor svak der. |
Forfatter: | stressballen [ Tor Feb 19, 2009 7:46 pm ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Forfatter: | vector 250 [ Tor Feb 19, 2009 9:38 pm ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Har nå hatt den i gang og målt litt. Den ga 9700 rpm på APC 13-6 men jeg hadde håpet på 6-700 rpm mer. Ventilene var tette en liten stund, men begynte å fise like mye som før så ikke vet jeg hva som gjør det. Uansett så starter den lett og går meget pent og har lav fin tomgang og throttler kjappt opp til fullt. Dette er nok en bra motor i en 40 size fly som ikke skal brukes til 3-D og den bruker omtrent ikke fuel. Den gikk på full gnu ganske lenge og brukte bare 1/3 av tanken som ikke var særlig stor. |
Forfatter: | BGH [ Tor Feb 19, 2009 11:07 pm ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Hørest flott ut takk skal du ha. ![]() Jeg tok av topplokket for å sjekke ventilklariga før jeg startet den for første gang. Der lå det et tynt, ca 2cm. langt metallspon. Kan jo hende det var mer "grums" inni motoren uten at jeg vet det. Tenkte faktisk på det den gangen at motoren skulle vært åpna helt, men det ble med tanken. Jeg fant igjen noen dårlige bilder som jeg tok med mobilen, sponet mener jeg lå der som jeg har merka med blått, og på siden til høyre for lokket på det andre bildet. DSC00253.jpg [ 93 KiB | Vist 8239 ganger ] DSC00257.jpg [ 64.76 KiB | Vist 8240 ganger ] |
Forfatter: | stressballen [ Tor Feb 19, 2009 11:29 pm ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Hehe, fokus? ![]() |
Forfatter: | stressballen [ Tor Feb 19, 2009 11:45 pm ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Forfatter: | vector 250 [ Fre Feb 20, 2009 12:48 am ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Joda det kan funke, men det er lett å ta for mye og, det er jo messing eller bronse i setene og en del mykere enn stål. Jeg er ikke sikker på om jeg tør herje mer med denne siden det ikke er min egen, den vil uansett ikke bli en knallmotor i 40 size 3-D fly selv om man skulle klare å få ventilene til å tette bedre. En 91 motor veier kun 50 små gram mer og er bedre egnet der det virkelig trengs power. Denne er fin til koseflyging og til det funker den kjempefint ![]() |
Forfatter: | stressballen [ Fre Feb 20, 2009 12:58 am ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Forfatter: | vector 250 [ Fre Feb 20, 2009 10:15 am ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Ja, og helt tom for sleggefett også, så slegga kan ikke brukes heller ![]() |
Forfatter: | stressballen [ Fre Feb 20, 2009 12:36 pm ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Forfatter: | BGH [ Fre Feb 20, 2009 4:02 pm ] |
Innleggets emne: | Re: overhaling av OS 70 firetakter |
Side 1 av 2 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |