Sunnfjordrc.no https://sunnfjordrc.no/ |
|
Motortemperatur https://sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=10&t=1663 |
Side 1 av 1 |
Forfatter: | Håvard [ Tor Jul 09, 2009 11:17 pm ] |
Innleggets emne: | Motortemperatur |
Gikk over Blackjack 55 i dag, og fant ut at ting ikkje var heilt på stell, så i morgon blir det en tur på Skala1 for å bestille litt deler og deretter en liten overhaling av motoren. Så når det er gjort tenkte eg bare å "begynne på nytt" med denne båten.. Stille alt til fabrikkstille for så å skru litt på nålene etterkvart som den går seg til igjen.. Har bare vært kjørt ca 20min sidan eikefjorddagane i fjor, så det er vel greit å ta det litt steg for steg.. Men det eg då lurte på er om nokon her har peiling på kva temperatur man bør ligge på med slike maskiner? Kor mykje kan eg tyne den før man bør passe litt ekstra på? ![]() ![]() Har skjønt at Vector ikkje bryr seg SÅ mykje om temperatur så lenge den får nok olje, men er det annerledes med bensin-motorane eller er prinsippet det samme som med nitro? Av en eller anna grunn ser eg for meg at nitro-motorane normalt vil ha en høgare temperatur, men det kan godt være det bare er i hodet mitt det gir meining ![]() |
Forfatter: | stressballen [ Tor Jul 09, 2009 11:36 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Motortemperatur |
Jeg har ikke så mye peiling på slike motorer, men en skal iallefall passe godt på oljen. Her er det vel ikke så kritisk med temperaturen så lenge kjølingen fungerer, men heller mer kritisk om det blir for lite smøring? Skjærer du motoren, så er det litt styr å fikse det iallefall. |
Forfatter: | vector 250 [ Tor Jul 09, 2009 11:52 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Motortemperatur |
Bensinmotorer har høyere driftstemperatur enn nitro/glow motorer så det skal du ikke bry deg så mye med. På totakt bensinmotorer "leser" man pluggen og den vil fortelle deg om blandingen din er korrekt eller feil. Du skal ha ca sjokoladebrun farge på keramikken i senter av pluggen. Er den veldig lys er du for mager, er den svart er du for rik. Er den grå/hvit er du meget nærme skjæring ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Tor Jul 09, 2009 11:57 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Motortemperatur |
La meg tilføye at riktig blanding (innstilling av forgasser) er viktigere enn hvor mange prosent olje man kjører. Med det mener jeg at dersom man er for magert justert så kan man få skjæring selv om man blander i 8% olje istedenfor de vanlige 2-3%. IKKE spør hvorfor jeg vet det ![]() Med andre ord dersom man er usikker på blandingen så er det bedre å få den på stell enn å pøse i mer olje, for det er ikke sikkert at det hjelper i det hele tatt ![]() |
Forfatter: | Håvard [ Fre Jul 10, 2009 12:22 am ] |
Innleggets emne: | Re: Motortemperatur |
Ja det er vel alltid mulig å få den for mager, uansett kor mykje olje man bruker.. Det er vel bare å sku nåla nok inn, så er det gjort ![]() Men då veit eg vertfall at eg tok feil med tanke på temperatur på nitro vs. bensin ![]() Så man kan i grunn sei det sånn at der man stiller nålene på nitrobiler, kjører litt og sjekker at temperaturen er grei, der må man på bensin stile nålene, kjøre litt for så å ta ut pluggen og sjekke fargen, før man evt stiller nålene rikare eller magrare.. Har eg skjønt det? ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Fre Jul 10, 2009 8:33 am ] |
Innleggets emne: | Re: Motortemperatur |
Riktig, du har skjønnt det ![]() |
Forfatter: | vector 250 [ Fre Jul 10, 2009 12:56 pm ] |
Innleggets emne: | Re: Motortemperatur |
Her er en enkel illustrasjon: http://motorbicycling.com/attachments/f ... pkayl1.jpg |
Forfatter: | Håvard [ Lør Jul 11, 2009 2:58 am ] |
Innleggets emne: | Re: Motortemperatur |
Konge ![]() Har lagra det bildet, så då har eg en referanse ![]() Men utifra sånn som pluggen ser ut så trur eg fatisk blandiga er ganske grei.. Kanskje litt på den "rike" sida, men heller det enn på den "magre" sida ![]() |
Side 1 av 1 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |