Sunnfjordrc.no
https://sunnfjordrc.no/

Alternativ fuel
https://sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=14&t=1674
Side 1 av 2

Forfatter:  stressballen [ Ons Jul 15, 2009 12:21 pm ]
Innleggets emne:  Alternativ fuel

Jeg får nå inn rimelig fuel fra produsenten Rapicon, i første omgang blir det bilfuel med 25% nitro og 11.5% olje. Denne kommer ikke til å erstatte Byron, jeg kommer fremdeles til å føre Byron bilfuel med 20% og 33% nitro, begge med 16% olje.

Hvis noen har innspill på andre typer fuel jeg bør ha fra denne produsenten, så er det bare å gi beskjed. Det finnes flyfuel, helifuel og båtfuel å velge mellom.

Denne fuelen er for de som gjerne vil ha en rimeligere type, kan være greit hvis forbruket på fuel er stort :D

Forfatter:  T-Maxx [ Ons Jul 15, 2009 1:38 pm ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel

Legg av ei kanne til meg så eg har nåke i bak hand

Forfatter:  vector 250 [ Man Jul 20, 2009 3:11 pm ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel

Det er vel bare jeg som ønsker meg 45/20 båtfuel :lol: Hadde vært fett å prøvd dette på den lille 1ccm motoren min, men å bestille en hel kasse til den blir litt heavy med tanke på at ei kanne holder til fllere års flyging med det flyet :lol:

Dersom båtfolket vil ha spreke saker til nitrobåtene sine så er det vel kanske aktuellt å ta inn en slik kasse??? Da tar i tilfelle jeg en kanne av dette dunderstoffet 8)

Forfatter:  stressballen [ Man Jul 20, 2009 4:55 pm ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel


Forfatter:  vector 250 [ Man Jul 20, 2009 11:43 pm ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel

Bare å sette navnet mitt på den ene kanna når stoffet ankommer :wink:

Forfatter:  stressballen [ Tir Jul 21, 2009 12:05 am ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel


Forfatter:  Håvard [ Tir Jul 21, 2009 1:15 am ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel


Forfatter:  stressballen [ Tir Jul 21, 2009 1:40 am ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel


Forfatter:  Håvard [ Tir Jul 21, 2009 2:17 am ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel

Du har jo forsåvidt et poeng der.. Men eg har liksom eit spesielt forhold til den båten :P
Den var det første "skikkelige" radiostyrte produktet eg fikk, og den har holdt med meg gjennom alle desse åra.. Men man må vel gjerne se litt framover :P

Får leite litt og se om eg finne nokke spennande..

Forfatter:  vector 250 [ Tir Jul 21, 2009 10:30 am ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel


Forfatter:  stressballen [ Tir Jul 21, 2009 11:08 am ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel

Jeg er faktisk litt usikker, for produsenten sier selv at alle typene her er beregnet for fly OG heli, bortsett fra 30/20. Der står det en type oppført på heli, og en oppført på fly, med forskjellige varenummer. Jeg gambler ikke på det.

Så du har iallefall delvis rett, de to typene som står oppført felles på fly og heli er det samme. Som jeg forøvrig skrev. Jeg tenkte også samme tanke som deg, men siden varenummeret er forskjellig på de to typene 30/20, så følger jeg det.
Det er også en liten prisforskjell, og på helifuel står det "low smoke". Kan hende noe er tilsatt, ikke vet jeg.

Men da har jeg iallefall fått vite at 15/18 er en grei sak. Vil den også duge til heligutta?

Forfatter:  vector 250 [ Tir Jul 21, 2009 1:09 pm ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel

Ja, de fleste som flyr heli bruker ikke mer enn 15% nitro, det er nok kun de som er kommet langt som har bruk for mer nitro.

Det eneste som pleier å være forskjell fra flyfuel til helifuel er at flyfuel ofte (ikke alltid) inneholder en liten andel castorolje mens helifuel er kun syntetisk. Dette har mest med å gjøre at helikopterpilotene ikke vil ha den klissete og seige castoroljen på helikopteret som er noe vanskeligere å tørke av i alle krinkelkroker enn et fly. Litt castorolje er bare sunt for alle motorer og er det som kan berge motoren i en leanrun fordi den fungerer bedre enn synt i brennhete situasjoner, den virker som en slags forsikring kan man si. Typisk nybegynnerfuel, sakallt RTR fuel har castor i seg for å hjelpe ferskinger å unngå å brenne motoren sin når de stiller inn nålene helt feil i begynnelsen.

Det er dessuten ingen prinsipiell forskjell på en helimotor og en flymotor så derfor trenger de ikke forskjellig fuel heller. Helimotoren har større kjøletopp og som oftest en annen forgasser, that`s it. Bare se på Yalla, han har nå en ASP .91 flymotor i helikopteret sitt og i Airskipperen hadde han en ASP .52 flymotor :)

Selvsagt kan de ha tilsatt noen additiver som demper røyk i helifuelen (disse hjulvispene ryker jo som F), men det jeg mener er at det er absolutt ingen fare å fylle helifuel på et fly og flyfuel på et helikopter så lenge olje og nitroinnhold er det samme som motoren skal ha.

Dag Rune har flydd på Jero Aerosynth 15/18 i årevis på helikopterne sine og det er en såkallt "flyfuel" :wink:

Et eksempel er han som flyr Barberte Jenny, han peiser på med bilfuel 25/11 på sin Rossi flymotor. Dette går bra fordi han vet hva han gjør og kan å stille forgasser, men det er ikke å anbefale for en nybegynner med så lite olje (lite rom for feil blanding). Dette gjør han for å tyne absolutt alt ut av motoren og flyet.

Har man 15-20% olje og det samme med nitro så spiller det ikke noe hva annet som står på kanna, så lenge man stiller inn forgasseren rett vel og merke.

Selv så har jeg lyst til å gå ned på oljeinnhold fordi motorene går penere på tomgang, throttler bedre og yter mer. Jeg har en kasse 16/12 stående som skal testes etterhvert. Så lenge jeg stiller inn littegrann rikt så skal det gå fint. Da blir det også mindre oljeguffe på flyene mine.

De små 1ccm motorene mine som jeg bruker i mini 3-D flyet er anbefalt å kjøres på 25% olje, men jeg har kjørt de mye på Byron Race 3000 som har kun 9% olje men 30% nitro, og det var en sinnsyk forskjell fra Wildcat 30/24. Hele forskjellen ligger i at mindre olje gir mer power.
Nå flyr jeg på 33/16 bilfuel, men det blir ikke nok power til å hovre, så jeg gleder meg til å forsøke 45/20, selv om jeg helst hadde sett at den var på 45/10 :mrgreen:

Forfatter:  stressballen [ Tir Jul 21, 2009 6:23 pm ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel

For all del, jeg er med på hva du sier, men går ikke imot produsentens anbefaling på fuel uansett. Da blir det alltid ramaskrik om noe går galt. Trenger ikke skrive en halvtimes innlegg for min del :mrgreen:

Forfatter:  vector 250 [ Tir Jul 21, 2009 8:07 pm ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel

Neida det var ikke ment kun for deg, sikkert en del der ute som kan lite om fuel som kan snappe opp noe av dette her :wink:

Ut i fra ditt ståsted så er det selvsagt greit å selge "Helifuel" til heli og "flyfuel" til fly slik at du slipper reklamasjoner og krangling fra en eller annen som har ødelsgt motoren sin pga feil justering. Et tenkt senario: "Men det var du som sa at det gikk fint med flyfuel på helikoptermotoren og nå er den ødelagt, det er din skyld og jeg forlanger å få ny" :lol: :lol:
Da er det sikkert veldig greit å heller kunne si: "den fuelen jeg solgte deg er beregnet på helikopter så dette har du nok forårsaket selv"
:wink:

vel vel, jeg tenker iallefall å fly med 45/20 båtfuel på 3-D flyet mitt, så det så, men det blir garantert ikke noen erstatningskrav fra meg :lol:

Forfatter:  stressballen [ Tir Jul 21, 2009 8:26 pm ]
Innleggets emne:  Re: Alternativ fuel


Side 1 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/