Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 3:56 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Lør Nov 13, 2010 1:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag monterte jeg 3-cellers lipo for første gang i denne bilen, og jeg skal si at det var saker :D
Har selvfølgelig ikke fått testkjørt, det skal gjøres på neste halltreff. Blir spennende å se om bilen får veigrep. Batterispecs er 11.1v 3800mah 30C, og batteriet sitter som støpt i bilen.

Det dukket opp et par ting som må fikses til neste halltreff, og det ene er at kjøleviften ser ut til å ha tatt kvelden, så den må byttes ut. Jeg har en vifte liggende som er vesentlig mer effektiv, så den skal monteres. Det andre er at dekkene må få en ny runde med lim :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Tir Nov 16, 2010 1:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det nye dekselet er påbegynt, jeg må nesten få dette ferdig til halltreffet siden det er første gang jeg tester 3-cellers lipo i denne bilen. Litt kjipt å stille med gammelt utseende på doningen da :mrgreen:

Det blir ingenting avansert, det følger dessverre ikke med så mange dekaler til dette dekselet, så jeg satser på et enkelt utseende. Dekselet er veldig strømlinjeformet, så det gjelder å være nøyaktig når jeg tilpasser det til bilen. Slurv straffer seg veldig når karosseriet har små marginer å gå på, da ender det fort opp med at det passer dårlig.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Tor Nov 18, 2010 1:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er bilen klar til halltreffet, så nå blir det spennende å se om de gamle reimene holder siden jeg skal teste 3S lipo. Ble ikke helt happy med utseendet på dekselet, men det viktigste var at det er helt, og at det har gode egenskaper i høy fart. Ny og sterkere kjølevifte er montert på esc, og jeg har også vært innom og endret litt i programmeringen. Blir spennende å se hvordan dette vil slå ut.

Hadde vært moro hvis noen flere kunne laget seg en bil dedikert til dragrace. Jeg må si at jeg liker denne siden av rc-bil veldig godt, da det er mange punkter som må stemme for at selve dragracet skal funke.

Her er forøvrig neste deksel som skal bestilles til denne bilen.


Vedlegg:
protoform_1227.jpg
protoform_1227.jpg [ 29.09 KiB | Vist 13415 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Fre Nov 19, 2010 10:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg testa såvidt bilen i butikken idag, og fant fort ut et par småting som må forbedres. Det ene er at jeg må få laget til noen nye dekk, de som står på nå har gjort jobben sin. Jeg bør også fikse bakdiffen, denne trenger en overhaling igjen, men det blir kun tatt om jeg får tid til det. Jeg må justere gyro og støtdemperene littegrann, og kan konstatere at det er helt tydelig at det skjer ting med kjøreegenskapene når en går fra 2S til 3S. Bilen har fra første stund vært satt opp med tanke på 2S, så noen justeringer må til for at dette skal funke. Det blir utrolig spennende å se om jeg får planta kreftene i bakken på halltreffet :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Fre Nov 19, 2010 11:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Differ er vel bare å lime igjen vel? Trenger ikke differ på en dragster vel :-P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Fre Nov 19, 2010 11:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Å lime differ er for amatører, jeg gjør det annerledes :wink: :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Lør Nov 20, 2010 2:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det ser nok ut som at jeg kommer til å bruke de gamle dekkene allikevel, jeg har ikke de rette innleggene å putte i nye dekk. Å bruke originale skuminnlegg er uaktuelt for min del, og jeg har heller ikke lyst til å sprette de gamle dekkene kun for å bruke innleggene. Det er fremdeles litt liv igjen i dem, så jeg skal prøve å piffe dem litt opp til søndag. Bare de holder noen få drag, så er jeg fornøyd. Jeg har gått over med lim, så får vi se hvor lenge de holder sammen.

Jeg har også justert litt på demperene, og gjort noen tilpassinger på karosseriet. Fikk litt problem tidligere idag med at hjulene foran tok borti karosseriet ved gasspådrag. Kan hende at jeg må la bakdiffen være som den er for denne gang, ser ikke helt at jeg rekker å overhale den.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Nov 22, 2010 12:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det ble en særdeles vellykket test av bilen på halltreffet, men på den første halvdelen av batteriet fikk jeg ikke dratt ut turtallet grunnet manglende plass. Når bilbanen etterhvert ble fjernet og jeg fikk plass, så var ikke batteriet på topp, men allikevel målte vi 98km/t som beste måling. Da hadde vi også noen målinger på 97km/t.

Når jeg nå fikk sjekket batteriet, så lå gjenværende kapasitet på 9%. Det betyr at hver enkelt celle var under 3.7v, og dette er altså ansett som å være tomt. Ikke verst å gjøre nesten 100km/t på dette :D

Legger ut et par bilder av bilen:


Vedlegg:
TA05ifs dragster 005 (800 x 600).jpg
TA05ifs dragster 005 (800 x 600).jpg [ 83.65 KiB | Vist 13388 ganger ]
TA05ifs dragster 001 (800 x 600).jpg
TA05ifs dragster 001 (800 x 600).jpg [ 90.68 KiB | Vist 13388 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Nov 22, 2010 12:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Steike det er tøfft, nesten 100km/t! :D Kult deksel også, man ser at det kun har som mening å være raskt :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Man Nov 22, 2010 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dekselet er litt spesielt utformet, og det virker stabilt og fint i høy hastighet. Vingen står nesten rett til værs, så den gjør en god jobb med å holde marktrykk.

Forøvrig så er nytt deksel og nye dekk bestilt :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Ons Nov 24, 2010 7:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg gjort noen justeringer på esc, og drag brake er nå endret fra 80% til 100%. Throttlekurve og diverse andre parametere er også justert.

Satser på å få plukket bilen fra hverandre i romjulen, og når jeg får begynt på det så skal også alt av skruer byttes ut til titanium. De er meget lette, og på en slik bil kan jeg spare inn ca 20 gram bare på å bytte skruene. De er også sterkere. Andre endringer blir å bytte kulelagerene til kvalitets-keramiske lager, disse er bedre på alle måter.

Hittil har all jobben stort sett dreiet seg om å få bilen til å fungere best mulig på dragrace, det vil si å få den til å fungere best mulig ut fra start. Altså ikke spinne rundt eller å være ustabil når kreftene slippes løs. Nå har bilen vist seg å fungere godt, til tross for 3S lipo, så da kan jakten på detaljene begynne. Jeg setter 120km/t som mål til neste gang bilen skal prøves :D

Jeg liker forøvrig å ha noe å jobbe mot, og har satt 150km/t som hovedmål :twisted:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Søn Des 12, 2010 12:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nytt karosseri er i hus, men det er forøvrig ingen hast å bruke dette. Det skal bare ligge klart til jeg er lei av det jeg har nå. Skal se om jeg får til noe tøff lakkering og dekalbruk på det nye karosseriet, og regner med å ta det i bruk til sommeren.

Jeg må også bestille motor og ha denne liggende klar til forsøket på 150km/t. Men der må det også lokaliseres en passende asfaltstrekke å gjøre dette på :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Lør Jan 22, 2011 11:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå begynt å få i hus mange av de små modifikasjonene som skal hjelpe meg med å øke farten på denne bilen, men det største hinderet gjenstår. Å finne en egnende plass å kjøre på slik at bilen kan få strekke godt på beina. Jeg tenker egentlig bare på en fin asfaltvei som er lang nok, et sted mellom florø og førde. Om jeg må så kjører jeg lenger også.

Noen som vet om det er mulighet til å få lov til å gjøre noe slikt på flystripa en gang det er lenge mellom landingene til flytrafikken?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Søn Jan 23, 2011 10:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hva med gocart bana i Førde? Eventuellt burde parkeringsplassen utenfor coop extra funke på en søndag.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: TA05ifs dragster
InnleggSkrevet: Søn Jan 23, 2011 10:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er det lang nok strekke der til at jeg kan få bilen opp i 150?


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC