Sunnfjordrc.no
https://sunnfjordrc.no/

Stressballens TA05ifs dragster
https://sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=4&t=1547
Side 5 av 7

Forfatter:  pett4 [ Ons Aug 17, 2011 5:24 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Hvor kjørte du egentlig??

Forfatter:  stressballen [ Ons Aug 17, 2011 6:04 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

hehe, hvordan det? Er du med på litt konkurranse? :D

Forfatter:  pett4 [ Ons Aug 17, 2011 6:34 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

He he he, hadde vært kjekt om jeg hadde fått bilen min oppe å gå igjen:)

Mangler litt deler enda skjønner du....... :)

Forfatter:  stressballen [ Ons Aug 17, 2011 6:39 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Den blir for tynn, det er bare å hive seg rundt og fikse jævelskapet. Hadde vært gøy med en liten samling biler som ikke kan annet enn å kjøre fort rett fram :D

Forfatter:  pett4 [ Ons Aug 17, 2011 6:45 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Skal nok få den i orden, men venter på litt deler fra min dele-leverandør enda:)

Tok du den?? :)

Forfatter:  stressballen [ Ons Aug 17, 2011 6:52 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Høh? Hva venter du på fra meg til dragsteren din da? Er det ikke den top fuel greia du prater om?

Forfatter:  pett4 [ Ons Aug 17, 2011 8:20 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Den er nok død og begravet for mange år siden:)

Mistet bremsene og måtte tråkke på den for å stoppe den i en sinnsyk fart:)
Knakk hele bilen i 3 deler, og de delene koster jo like masse som ny bil!

Tenkte på TRF415MSXX jeg........

Forfatter:  stressballen [ Ons Aug 17, 2011 9:35 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Akkurat ja :mrgreen:
Hva mangler du på TRF'n da? Kom med delenummer litt kjapt, så skal jeg forsøke å få det med på en bestilling jeg skal ha avgårde om en dag eller to.

Forfatter:  pett4 [ Ons Aug 17, 2011 10:41 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Skal se om jeg finner det på mailen igjen:)

Forfatter:  stressballen [ Tir Sep 06, 2011 1:15 am ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Jeg har nå kommet meg igang med oppgraderingen av denne bilen, og satser på en bra økning i hastighet ved neste prøvetur. Som tidligere testet kom jeg opp i 115 km/t med nåværende oppsett, og teoretisk sett hadde motor et turtall på ca 69 000 rpm. Jeg har nå fått et par nye motorer og en ny regulator, og kommer til å øke gradvis. Første motor ut vil gi et teoretisk motorturtall på 84 000 rpm, og siste motor ut vil gi et teoretisk motorturtall på 94 000 rpm. Om det er noe som fremdeles er i live etter dette, så øker jeg til 4S, skipper motor med lavest kv, og går rett på motor nr 2. Denne vil da gi ca 110 000rpm, og motor nr 3 vil gi ca 123 000rpm. Motorene er ratet med maks 100 000 rpm, så vi får se hvor lenge de holder over dette :mrgreen:

Selvfølgelig, dette er jo forutsatt at alt annet holder sammen. Blir nok mange andre problemer som dukker opp før den tid, men jeg satser iallefall på å få kjørt med alle de forskjellige oppsettene på 3S, og har fremdeles hovedmålet på 150 km/t. Etter makeover på bilen nå, så prøver jeg først med det oppsettet som jeg klarte 115 km/t med, bortsett fra at jeg endrer utvekslingen. Jeg satt tidligere 120 km/t som mål på det oppsettet, inkludert endring av utveksling, men fikk ikke gjort dette da. Har lyst til å bryte den barrieren før jeg går videre, og det er nok ikke så dumt å øke gradvis. Da er det mulig å forholde seg bedre til hvordan bilen henger sammen under forsøkene.

Så langt har jeg montert bulkheads i alu foran og bak på nytt karbonforsterket chassis, pluss alu motorholder i senter av chassis. Keramiske kulelager er på plass, nye og sterke reimer, nye reimhjul (standard foran, lav rullemotstand bak). Diffen er overhalt med nytt reimhjul, keramiske kuler og kulelager, og sammensatt med et par ekstra triks. Mye av tanken bak alt som blir montert nå er at varmeavledningen må være bra.

Jeg begynner snart med liming av dekk på felg, og dette blir egentlig en hel prosess i seg selv. Her må alt balanseres, og dekkene kan ikke slippe taket fra felgen, da går det galt. Absolutt et av de viktigste punktene.

Forfatter:  carish [ Tir Sep 06, 2011 8:24 am ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

syns du bør legge inn ett hopp når du skal teste..:) eg kan filme...

Forfatter:  vector 250 [ Tor Sep 08, 2011 9:54 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Flere celler betyr vanligvis at man må gå ned i kv ellers skyter amp i været og røyken kommer ut av motor/esc :lol:

Forfatter:  stressballen [ Tor Sep 08, 2011 11:53 pm ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

vector 250 skrev:
Flere celler betyr vanligvis at man må gå ned i kv ellers skyter amp i været og røyken kommer ut av motor/esc :lol:


Det er jo slik det skal være :mrgreen:
ESC tåler 6S, og jeg regner med at alt holder noenlunde sammen med alle motorene på 3S. Hvis jeg får anledning til å prøve med 4S, så skipper jeg uansett minste motor jeg har, for den grensen er uansett brutt ved maks motor på 3S. Så får ting heller bare ryke når det ryker på 4S :twisted: (om jeg kommer dit)

Er gjerne en liten fordel at det er korte peaks vi snakker om. Begynner forsiktig, og så er det et par sekunder på full hyling. Kjølingen er også sterkt forbedret, så kanskje kanskje :D

Forfatter:  stressballen [ Søn Apr 15, 2012 12:35 am ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Jeg dro frem denne bilen i kveld, for nå nærmer det seg muligheter for litt høye hastigheter med elektrobil. Motorpinion var tidligere på 22T, og jeg har nå montert på 25T. Tenker jeg lar den stå på en stund. Jeg har i tillegg byttet reimhjulet foran fra 36T til 37T, og montert inn en tannhjulsdiff bak, også med 37T reimhjul. Diffen er fylt med silikonolje i tykkelse 30.000, samme som jeg bruker i framdiffen til LST2, det vil si ganske tykk.

Siden bilen nå lå på bordet med et ganske komplett chassis, så tenkte jeg at jeg kunne putte litt strøm på, og se hva som skjedde. Hjulene er ikke på, men resten av drivverket er på plass. Blir jo selvfølgelig mye mindre belastning nå, men det gjør ikke noe. Putta på 3S lipo først, og det fungerte helt fint. Så putta jeg på et 4S lipo, og fremdeles gikk alt helt supert. Jeg var litt bekymra for hvordan reimene ville klare seg utover 3S, men slikt sett så merka jeg ikke forskjell på 3S og 4S. Det eneste var at turtallet var en del høyere. Teoretisk hadde motoren nå et turtall på ca 95 000 rpm, og når jeg hadde 3S så hadde jeg et teoretisk motorturtall på ca 71 000 rpm. På sistnevnte oppsett målte vi bilen til 115 km/t ifjor, og det var også med 22T motorpinion. Jeg tror jeg legger opp til å teste med 3S og 4S med nåværende motor i første omgang, og så bytter jeg til neste motor, og tester med 3S og 4S der også. Holder meg på 25T motorpinion.

Nå gjelder det å få lakka det nye karosseriet :twisted:

Forfatter:  stressballen [ Lør Apr 28, 2012 12:40 am ]
Innleggets emne:  Re: TA05ifs dragster

Har fått dilla litt med denne ikveld. Jeg har fått limt dekka, noe som er en drittjobb på denne bilen. Jeg har nå en tommel som jeg garantert får blemmer på, men jeg satser på at limingen var verdt det. Jeg bruker lim med gummipartikler til slike dekk, den sitter skikkelig godt, og blir ikke så sprø som vanlig CA. Blir nok en bra rotasjon på denne etterhvert, så det trengs nok.

Jeg har også fått plassert mottaker, styreservo, gyro, kondensator, ledninger og annet tull, så nå gjenstår kun noe greier i opphenget før bilen er et rullende chassis. Karosseriet må også lakkeres.

Men anyways, jeg stiller snart opp med noe som triller fort :mrgreen:

Side 5 av 7 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/