Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 7:01 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya DF03RA
InnleggSkrevet: Lør Jan 29, 2011 6:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, det hadde en del å si, helt klart. Ikke verdens mest spennende karosseri, men jeg er passelig fornøyd med den.

Jeg var forøvrig utenfor for en halvtime siden og kjørte noen runder på veien og i oppkjørselen, og synes bilen klarer seg overraskende bra i terreng jeg trodde den ville slite med. Jeg hadde selvfølgelig mine første rundkast med bilen :mrgreen:
Kan også igjen konstatere at noe SKAL gjøres med styringa, den låser seg av stein for ofte. Det vil helt klart ha mye å si i en konkurranse. Jeg regner med at dette blir bedre når jeg får innerdekselet på, men jeg skal gjøre noen ytterligere modifikasjoner som vil hjelpe.

Jeg oppfordrer alle til å sjekke dette godt opp på bilene, det kan fort koste deltakerene en god plassering i konkurransen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya DF03RA
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 5:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her kommer noen bilder av skvettlappene jeg har montert inni dekselet. Disse hjelper godt med å begrense den verste vann og steinspruten inni bilen. Hvis en kombinerer med innerdekselet, så blir nok beskyttelsen veldig bra.


Vedlegg:
2008 impreza 025.jpg
2008 impreza 025.jpg [ 64.58 KiB | Vist 10725 ganger ]
2008 impreza 024.jpg
2008 impreza 024.jpg [ 76.33 KiB | Vist 10725 ganger ]
2008 impreza 022.jpg
2008 impreza 022.jpg [ 99.62 KiB | Vist 10725 ganger ]
2008 impreza 021.jpg
2008 impreza 021.jpg [ 152.18 KiB | Vist 10725 ganger ]
2008 impreza 020.jpg
2008 impreza 020.jpg [ 158.22 KiB | Vist 10725 ganger ]
2008 impreza 019.jpg
2008 impreza 019.jpg [ 104.73 KiB | Vist 10725 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya DF03RA
InnleggSkrevet: Lør Feb 05, 2011 8:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Sykt tøft det var med skvettlapper da.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya DF03RA
InnleggSkrevet: Tir Mai 03, 2011 11:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter andre runde tamiyarally er det på tide med en liten skrujobb på bilen, spesielt trenger støtdempere og oppheng en god overhaling. Jeg merker klart at bakre dempere og bærearmer har jobbet mer enn de foran, faktisk så mye at jeg kommer til å renovere alt etter hvert løp.

Litt endringer skal også gjøres på sprutbeskyttelse her og der, små detaljer kan utgjøre stor forskjell.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya DF03RA
InnleggSkrevet: Fre Mai 27, 2011 10:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå står bilen på stuebordet, og jeg har gjort alt klart for en hyggelig tv-kveld når jeg samtidig mekker litt bil. Den må jo klargjøres til mandagens rally, og flere endringer står på lista. Det eneste som er veldig irriterende er at jeg ikke finner Dirt Tuned motoren igjen. Har ingen anelse om hvor jeg har gjort av den, så det får visst bli standard sølvkanne på meg om jeg ikke finner den.

Det blir iallefall oljebytte på demperene, ny servoredder, montering av ekstra kjøling til motor, pluss noen småtriks her og der :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya DF03RA
InnleggSkrevet: Lør Mai 28, 2011 1:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk ikke gjort så mye som jeg håpet på i kveld, men bakdemperene har fått seg en overhaling, ekstra kjøling til motor er montert, og fremre cup joint til mellomakselen er også byttet. Regner med å få tatt fremre dempere og byttet servoredder i morgen.

Jeg må også ha meg en skikkelig leterunde etter motoren, jeg har veldig lyst til å få denne montert nå.

Et par ting jeg ser etter kveldens lille demontering er at det er skikkelige slipemerker på innsiden av et par felger, og på mellomaksel. Det hadde også kilt seg en del småstein rundt motoren, så den satt godt fast. Og jeg kan også slå fast at jeg kommer til å overhale alle støtdempere minst ved annenhvert løp. Jeg har kjørt denne bilen i 2 løp, og oljen i bakdemperene var helt grå. Dette var likt i begge demperene. Det er helt tydelig at bilen fort vil få dårligere kjøreegenskaper om en ikke holder dette ved like.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya DF03RA
InnleggSkrevet: Lør Mai 28, 2011 1:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå overhalt støtdemperene foran, og her er det virkelige store forskjeller ute å går. Det er også helt tydelig parvis likt. Foran var oljen fremdeles klar, men hadde begynt å få en del forurensinger. Bak var oljen grå, og det er klart de bakre demperene som blir fortest dårlig. Det har ingenting med å gjøre at en demper har dårlige tetninger eller noe, siden de er parvis like. Jeg ser for meg et overhalingsintervall som dette:

Støtdempere bak: Overhales etter 2 løp
Dette kommer litt an på hvordan bilene har vært kjørt, om det blir veldig støvete, så bør bakre dempere overhales etter hvert løp.

Støtdempere foran: Overhales etter 3 løp
Ved støvete kjøreforhold bør dette intervallet også økes.

Bærearmer foran og bak: Overhales etter hvert løp.
Med dette så mener jeg at opplagringen i bærearmene må rengjøres, og eventuelle grader må fjernes fra hullene som bærearmene er opplagret i. Dette har veldig mye å si for bevegelsesfriheten til bærearmene.

Alle linker: Rengjøres etter hvert løp
De bør poppes av kulehodene og rengjøres innvendig. Disse slites fort når de først blir oversett.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya DF03RA
InnleggSkrevet: Tir Sep 06, 2011 12:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er snart på tide med nytt løp, og jeg har omsider fått montert inn Dirt Tuned motor i rallybilen. Har også endret litt på utvekslinga, så det skal bli spennende å se hvordan dette vil fungere. Jeg har også fjerna JST-pluggene til lyset, og loddet på mini-deans. Denne er lettere å plugge fra enn JST, og vil nok fungere bedre til dette formålet.

Har et par ting igjen å gjøre før løpet, blant annet skal jeg kjøre en reamer på bærearmene, og kjøre inn motor. Utover dette skal jeg montere alustyring, og lodde på 2 ekstra røde dioder bak. Da får jeg full effekt i baklysene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya DF03RA
InnleggSkrevet: Ons Okt 05, 2011 12:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg tok en liten økt på rallybilen ikveld, med tanke på at vi skal kjøre løp imorgen. Under sist løp fikk jeg smadra av/på bryteren, og jeg klarte også å knote til innstillingene på regulatoren. Når bryteren røk, så skjedde det et eller annet med endepunktene på regulatoren som gjorde at jeg ikke fikk full effekt fram eller bak (tipper 70-80% effekt), og når jeg prøvde å programmere i blinde så klarte jeg å få full effekt igjen, men fjernet samtidig reversen. Så nå har jeg loddet på en ny bryter, og programmert regulatoren på nytt. Forhåpentligvis vil alt fungere nå. Jeg har dessverre ikke fått meg ny servo enda, da jeg sliter med at S3305 er for treg i forhold til hva jeg ønsker. Den korrigerer ikke fort nok. Har også justert litt på expo, da denne type kjøring krever helt andre innstillinger enn vanlige touringbiler. Ser veldig frem til løpet i morgen, og er spent på å se om endringene vil lønne seg.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya DF03RA
InnleggSkrevet: Tor Nov 03, 2011 1:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Imorgen får jeg endelig bytta servo på denne bilen, og det blir en Futaba S9551. Denne servoen har jeg i flere av mine andre biler som brukes litt seriøst, og jeg er veldig fornøyd med denne servoen. Den er rask, presis, og såpass sterk (metallgir) at jeg slipper å bruke servoredder. På denne måten blir styringen så nøyaktig som den bør være. Det blir spennende å prøve bilen med ny servo under neste runde tamiyarally over helga :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC