Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 11:55 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens TA05MS touring
InnleggSkrevet: Tir Sep 25, 2012 4:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg starter en ny tråd på denne bilen da jeg nå har begynt å planlegge oppsett til neste års konkurranse. Jeg har hatt bilen i noen år nå, men den har enda ikke berørt asfalt. Så den tar nå steget fra å være en dedikert innebil til å være en asfaltracer. Som før kommer jeg til å bruke Futaba S9551 på styring, men er ikke helt bestemt på hva jeg skal gjøre med motorisering. Regner med at det blir børsteløst, men jeg må tygge litt på motoreffekt og type.

Det som blir litt mer spennende nå, for min del iallefall, er alle mulighetene som dukker opp med tanke på dekkvalg. Det blir et mye større utvalg, så nå legger jeg opp til mye eksperimentering på den delen. Jeg vil nok lage til 4-5 sett med dekk, der jeg kan veksle mellom de forskjellige forholdene bilen utsettes for. Farten på bilene vil gå mye opp i forhold til cuprace, så da blir forbindelsen mellom veibane og bil viktigere enn noensinne. Dårlige eller feil dekktype vil gi utslag, helt klart.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Ons Sep 26, 2012 5:37 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Størst mulig motor og Foam-dekk er gull vettu :D

Skulle nok hatt 3-4 sett med dekk/innlegg/felg til mine TRFèr...... Hadde du giddet å limt/fikset også, så kommer jeg oppom med kortet en gang de er ferdig og jeg får litt tid?
Må vel prøve å få alle bilene 100% etterhvert når jeg har mulighet.
Skikkelig dele-leverandør til disse bilene våre nå? Kommer nok en smørbrødliste med deler jeg trenger når jeg først begynner å skru :)

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Tor Sep 27, 2012 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Næmmen? Så kjekt å se at du er innom :D
Du lurer på om jeg kan lime dekk på felg til deg? Klart jeg kan det, men du får komme med ønsker på hva du vil ha. Foreløpig ser det ok ut med den nye leverandøren iallefall, så her er det bare å kjøre på :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Tor Sep 27, 2012 4:57 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Lite aktiv, av forskjellige årsaker:) , men er innom av og til uansett :lol:

Se om jeg får tid å stikke innom deg en dag, så vi får igang noen bestillinger :)
Men ja, jeg vil ha FERDIGE dekk/felger fra deg :). Hater å lime dekk :D

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Tor Okt 18, 2012 11:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå bestemt meg for å være litt gammeldags under neste års konkurranse med 1/10 touringbiler, og går for børstemotor. Jeg har en Reedy Flash 12 eller 13 turn motor, husker ikke helt nøyaktig, og kunne tenkt meg å måle krefter med børsteløst. Det hadde vært moro med den ekstra konkurransen :D

Regulator blir en gammel Mtroniks viper max, den gjør nok jobben bra der. Jeg har også en gammel tamiya børstemotor på lignende antall turn som jeg kan ha i bakhånd. Det blir selvfølgelig litt flere ting å passe på med børstemotor, men vi får se om motorene holder koken enda :mrgreen:

Karosseriet tenker jeg å begynne på imorgen, og det blir en porsche 911 turbo, et 190mm karosseri fra HPI. Er enda ikke helt sikker på hvilket fargeskjema jeg skal ha. Blir også et enkelt lysopplegg på denne. Litt drit at det ikke er beregnet for lys, da er det straks litt mer jobb. Men noe enkelt må gå an å få til.

Her er et bilde av karosseriet:


Vedlegg:
porsche 911 turbo.jpg
porsche 911 turbo.jpg [ 85.57 KiB | Vist 19802 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Fre Okt 19, 2012 3:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter å ha studert motorene littegrann, så endrer jeg førstevalget der. Jeg kommer til å starte med en Tamiya Dyna-run super touring motor på 13turn. Denne er produsert i 1996, så den har kommet opp i 16 års alder nå. Blir en rengjøring på den, så får vi se hvor lenge børstene holder. Er nok best å ha et nytt sett med børster i bakhånd tenker jeg :mrgreen:

Jeg forventer ikke all verden av denne opp mot de børsteløse monsterene, men vi får se hvordan den holder :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Lør Okt 20, 2012 12:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld påbegynte jeg oppstreking av fargeskjema på bilen, og ser at det blir litt knoting i lakkeringen. Jeg ser også at karosseriet jeg har ikke er helt det rette, men det er iallefall 190mm bredde, så det får bli som det blir. Er redd for at det blir litt fort og gæli lakkering på denne. Så lenge det ser litt "racing-aktig" ut når det er ferdig så får det duge :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Lør Okt 20, 2012 7:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Karosseriet er ferdig lakkert, og nå gjelder det bare å få på noen dekaler, da blir det kanskje å se noenlunde ut tenker jeg. Det er også grovutklippet, så litt pirkearbeid gjenstår på den biten også.


Vedlegg:
mask1.jpg
mask1.jpg [ 123.82 KiB | Vist 19744 ganger ]
mask2.jpg
mask2.jpg [ 128.9 KiB | Vist 19744 ganger ]
mask3.jpg
mask3.jpg [ 118.48 KiB | Vist 19744 ganger ]
mask4.jpg
mask4.jpg [ 117.5 KiB | Vist 19744 ganger ]
bak.jpg
bak.jpg [ 102.92 KiB | Vist 19744 ganger ]
front.jpg
front.jpg [ 101.74 KiB | Vist 19744 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Søn Okt 21, 2012 12:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fått på noen dekaler på bilen nå, men må grave litt og se om jeg finner noe ubrukt fra et tidligere karosseri. Er iallefall ikke i mål der, men får ta det etterhvert. Bommet også litt på hullene til stolpene, så jeg er rimelig misfornøyd med det. Skal justere og jukse litt, så går det vel seg til.

Har ingen felger å putte på enda, så jeg bruker noen midlertidige fra DF03RA, der har jeg et sett med gatedekk som hadde passende offset.


Vedlegg:
TA05MS bak (800 x 600).jpg
TA05MS bak (800 x 600).jpg [ 95.85 KiB | Vist 19737 ganger ]
TA05MS foran (800 x 600).jpg
TA05MS foran (800 x 600).jpg [ 115.52 KiB | Vist 19737 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Søn Okt 21, 2012 7:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter dagens test er jeg godt fornøyd med bilen. Den 16 år gamle tamiya dyna-run 13T motoren fungerte ganske greit egentlig, og det blir den jeg kommer til å starte neste års konkurranse med. Børstene var helt nedslitt under dagens test, så disse skal selvfølgelig nye. Etter at jeg begynte å kjøre race-mode (revers utkoblet), så vil børstene få et bedre liv enn før, og tilpasses kun i en rotasjonsretning. Vurderer også å bytte fjærene som presser børstene mot commutatoren. Det er også en form for tuning, da fjærene finnes i flere styrker.

Dekkene jeg testa med idag tok jeg fra ekstradekkene til min DF03RA (fjorårets rallybil), og det var ikke vanskelig å merke på TA05MS. Slike dekk har mer svikt i sideveggene, og det gir utslag i at bilen kaster mer på seg. Samtidig var det utrolig morsomme dekk å ha på, da bilen ble veldig leken på asfalten. Spørs om jeg ikke må ha et slikt dekksett til denne bilen også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Man Okt 22, 2012 12:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå satt noen felger i bestilling, nærmere bestemt HPI TE37 med offset +3 foran og +6 bak. Disse felgene passet bilen ganske greit egentlig, og jeg har bestilt dem i svart. Jeg vil ha 3 sett med dekk, 1 med gatemønster, 1 med slicks, og 1 med gatemønster for rally. Sistnevnte var så morsomme å kjøre med at jeg bare må ha det :mrgreen:
Dekkene med gatemønster og slicks må ha rett compound, der satser jeg på myk blanding til slicks, og litt mer mot medium på gatemønster. Rally gatedekkene skal jeg ha myke.

Jeg fant noen flere dekaler i restekassa, og karosseriet ser litt bedre ut nå. Det gjenstår bare å lakkere vingene, så er jeg i mål. Det var med 2 vinger, 1 for gatebruk og 1 for racing, men det er like greit å lage til begge. Spørsmålet er bare om jeg skal ha dem ensfarget, eller få dem til å skli inn med designet til bilen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Man Okt 22, 2012 7:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vingene ble lakkert hvite, enkelt og greit. Dette passet sånn noenlunde med bilen, så da er jeg ferdig med lakkeringa. Transponder er også montert, så jeg er snart klar for test :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Tir Okt 23, 2012 1:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har dilla litt med bilen idag også, og vinge er montert. Transponder er også på plass. Litt gjenstår, noen dekaler skal plasseres på vingen og bilen, og hjulbuer og kanter skal finklippes/pusses.


Vedlegg:
ekte TRF (800 x 600).jpg
ekte TRF (800 x 600).jpg [ 85.12 KiB | Vist 19681 ganger ]
vinge montert (800 x 600).jpg
vinge montert (800 x 600).jpg [ 113.21 KiB | Vist 19681 ganger ]
vinge (800 x 600).jpg
vinge (800 x 600).jpg [ 93.54 KiB | Vist 19681 ganger ]
transponder (800 x 600).jpg
transponder (800 x 600).jpg [ 79.39 KiB | Vist 19681 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Ons Okt 24, 2012 1:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter en liten prat med Vegard, så har jeg kommet frem til at jeg disker min egen bil i neste års touringrace. Karosseriet er litt på kanten hva deltakelse i racing angår, og fremstår derfor ikke som en fullverdig deltaker. Jeg vil gå foran med et godt eksempel, og finner meg et nytt karosseri som jeg vet har blitt brukt innen racing. Da har jeg iallefall nå et bruksdeksel til TA05MS, og ser nå bruk i den mindre vingen jeg lakkerte til denne bilen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Lør Okt 27, 2012 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har fått lånt meg et karosseri av Terje, og jeg endte på Cusco Dunlop Subaru Impreza. Så nå skal det bli fart på sakene 8)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC