Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 6:47 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Lør Feb 23, 2013 3:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hva er det som knekker på disse bilene da? Og hvis det er snakk om mer motoriserte biler med høyere fart, så er det nok en veldig stor del av årsaken til at ting blir ødelagt ja...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Lør Feb 23, 2013 4:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Er innfestingen til aksel på A-armer. De er individuelt oppdelt og noe tynne. Spesielt de to framme. Hjul hubbene framme er også noe som har en tendens til å ryke ser det ut til. Tenker å ta innfestingen først, er bare to små deler. Resten får vi se. Mulig jeg skaffer noen til reserve just in case. Kommer uansett en bestilling til deg øyeblikkelig på noe mer dekk, må ha litt utvalg der tenker jeg.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Ons Mar 13, 2013 1:48 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
"Litt" mer bakkeklaring:

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Ons Mar 13, 2013 2:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ble forøvrig litt usikker på hvilke av oljeflaskene mine som fulgte med bilen. Fant en merket 350 som jeg antar er tilsvarende 35 eller 3500 alt etter hvilket merke man går ut i fra. Virket hvertfall å være rundt de breddegrader i tykkelse. Puttet det i framme. Bak tok jeg Losi 27,5 wt olje for å prøve å mye den opp et lite hakk for litt mer grep. Kan hende jeg skal se på et par nye fjører for å kunne justere det enda mer ut i fra terreng.

Det er forøvrig begynt å komme en del hop-ups til bilen nå, både fra Tamiya og andre. Nye drev til beltet ser ut til å være en populær oppgradering, men tror det gjelder spesielt for de som kjører børsteløst. De river opp plastdrevene veldig fort. Får ta av beskyttelsedekselet og sjekke tilstanden en dag og følge litt med på det. Hjulspissing blokker i alu ser og ut til å være populært da de ser ut til å være ett av de svakeste leddene i opphenget.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Ons Mar 13, 2013 5:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ut på veien for å teste modden i dag, og dette virket fint. Merket ikke noe spesielt i kjøreegenskaper. Ingen problem med moderate snøforhold. Skal kikke på diffene neste og putte litt stivere olje i de.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Lør Mar 16, 2013 3:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Gått over litt mer på bilen for å forhindre isdanning eller annen låsing av styringen. Kikker på noen måter å fikse ting mer permanent på, samtidig som det kan skape litt beskyttelse for andre deler av bilen.

En ting er sikkert, front montert motor er utsatt på denne type bil. Dvs, børstemotor forran er utsatt. Bilen er helt klart bygget for lukket børsteløst oppsett! Etter to løp er godt over halvparten av børstene oppspist allerede. Børstehuset er åpent for drit rett fra bakken og dekkene. Ikke rart det har luktet svidd, kommet røyk og sprutet gnister av motoren. Vi trodde jo at det var noe som brant sist løp, men det var jo bare motoren min... Må lete fram reservebørster og bytte før neste løp.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Lør Mar 16, 2013 4:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tamiya har i alle år bygget bilene sine for børstemotor, og XV01 er ikke noe unntak, men selvfølgelig blir det jo mindre jobb med en lukket børsteløs motor. Litt spesielt at du er så utsatt for rare hendelser med børstemotor, det er jo flere som kjører XV01 også, kunne jo vært artig å sammenlignet med dem? Kan dritansamlingene ha noe med din innvendige modifisering å gjøre? Jeg mener, du har jo tetta innerskjermene mer igjen, og steinsprut som normalt ville ha bommet på de originale skjermene og gått bakover i karosseriet vil nå kanskje sprette fremover istedenfor. Du har også det minste karosseriet, og det vil fokusere innvendig steinsprut mer enn større karosserier, selv om det er små forskjeller. En annen ting var filtbiten du hadde over motor en stund som vil fungere som en paraply, men da på den måten at driten blir samlet opp rett over motoren. Tviler på at du får såkalte mandagsmotorer hver gang, da er du i tilfelle jævla flink til å plukke dem ut :mrgreen:

Kanskje du skulle prøvd å fjerna noen av moddene dine for å se om de påvirker flyten av stein og drit i motorområdet? Et triks er å legge klebrig tape rundt motoren, men med klistersiden ut. Da får man en viss peiling på hva som flyr rundt motor. Den testen må gjøres flere ganger selvfølgelig, spesielt hvis man vil sjekke ut hva innvendige modifiseringer på chassis vil gjøre. Kjøresekvensene må selvfølgelig være så like som mulig også. Etter X-antall tester så kan man få noen indikasjoner.

I ditt tilfelle så ville jeg enkelt og greit ha putta en ballong over motor. Så korte løp som vi kjører i konkurransene blir ingen problemer temperaturmessig, og det er enkleste måte å være bombesikker på at steinen holder seg ute. Det eneste du trenger å gjøre etter løpene er å ta av ballongen og flushe motor med noe slikt som HPI nitro cleaner spray eller lignende. Kanskje en dæsj med WD40 etter rens. Jeg kjørte med ballong over motor på cupracer et helt år, det funket fint med litt vedlikehold mellom løpene.

På sist kjøring så sjekket vi heller ikke noe særlig på min bil, og det kan også ha vært en stor synder luktmessig den gangen. Jeg var helt på børstestumpene også. Det er også en mulighet at commutator har blitt skadet, det vil også spise børster fortere enn vanlig. Jeg har en commutatorrenser et eller annet sted, men finner den selvfølgelig ikke igjen når jeg trenger den :x

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Lør Mar 16, 2013 4:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
"Paraplyen" som du kaller den dekket over hele klokka, ikke bare over. Det var forøvrig første gang jeg brukte den, og det var ikke noe bedre med eller uten.

Kommer ikke til å fjerne modder, lager bedre dekking nå for å unngå inngang av dritt i det hele tatt. Beskyttelse rundt styreservo og enden av motoren er noe av det.

Flushet motoren med CRC Electric Cleaner før løpet sist gang. Har commutator renser som jeg også brukte. Commutator var helt grå/svart etter løpet og det var merkbar motstand i motor selv når jeg snurret rundt ved hjelp av hjulene. Etter rensing var det som natt og dag.

Å si at moderne Tamiya biler er designet med børstemotorer vil jeg nå si er litt flåsete. Ikke mange som kjører med børstemotorer lenger i 2013 i konkurranse. Bare å se på rally ligaer som kjøres rundt i verden f.eks, samt alt av touring, buggy, etc.

Har ikke påstått at dette er mandagsmotor, men den første var definitivt det. Ødelagt kommutator selv etter innkjøring. Når gnistspruten står 20-30 cm ut av motoren snakker vi ikke bare om litt drit som kommer inn og brenner opp. Her var det børster som regelrett ble tygget opp og spyttet ut i høy fart. Dette var forøvrig ved kjøring på asfalt.

Er kort og godt ganske lei børstemotorer nå. Kommer nok til å vurdere senere konkurranser der det er krav om børstemotor, spesielt når børsteløse stock oppsett når er så billige som det er. Ingen unskyldning med pris lenger. Bytter nå båtmotorer til børsteløs også for å komme bort fra alle problemene jeg har hatt med de.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Lør Mar 16, 2013 3:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg kom bare med noen forslag siden du sliter med motoren, du gjør som du vil. Ikke vondt ment :wink:
Tror uansett at en ballong hadde gjort susen i ditt tilfelle, selv om det krever rensing etter løpene :)

Flåsete sier du? Er vel ingen grunn for å kalle det for en tåpelig ting å si? Det er jo ikke akkurat en tom påstand jeg kommer med. Jeg sier bare at Tamiya fokuserer på børstemotorer mer enn noen andre, og du finner neppe flere RTR eller kit oppsett basert på standard sølvkanne enn hva du gjør hos tamiya. Deres kontinuerlige utvalg av børstemotor forteller også dette. Alle standard utgaver av kitene blir fremdeles levert med børsteregulator. Pro kit lages for å gi valgfrihet innen elektronikk og utseende, det betyr ikke at tamiya optimaliserer bilene for børsteløst, stort sett er alt av drivverk det samme som leveres i standard kit og RTR-utgavene. Hva de gjør på Tamiya racing factory er en annen sak, der lager de biler som er basert på børsteløst og for konkurranse på høyt nivå. Fremdeles kjøres mye av klubbracing med børstemotorer, selv om mange har gått over til børsteløst. Men kanskje det som er litt av poenget her, mye av tanken bak vårt uhøytidlige tamiyarally har også fra starten vært god gammeldags kjøring uansett vær med gode gammeldagse børstemotorer. Egentlig burde vi kanskje kjørt med standard sølvkanne. Tanken min har ikke vært at vi skal kjøre perfekte produkter under perfekte forhold, men at vi kanskje må jobbe litt for at ting skal fungere :D

Når det er sagt, så er det ikke sikkert at det blir børstemotor neste gang, det var under diskusjon i år også, men siden 90% av deltakerene allerede hadde det oppsettet liggende så ble det slik. Hadde en prat med Zombien for et par dager siden angående børsteløse motorer til neste år, og den vurderingen tar vi da. Jeg har nå solgt børsteløse motorsett fra skyrc til under 650,- medlemspris, og det er med regulatorer som er rimelig enkle å waterproofe. Om folk ikke vil bli med fordi at vi kjører børstemotor, så får det bli opp til hver enkelt. Jeg forstår selvfølgelig at børstemotorer kommer til å forsvinne etterhvert, men i min øyne blir det en trist dag. Jeg ser jo også faren for at jeg blir den eneste etterhvert som liker å kjøre med børstemotor :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Tir Mar 19, 2013 2:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Foreløpig tetting ferdig. Vekt før modding ca 1240g, etter ca 1260g. Motor og styring avsperret fra hjul. Mulig må se på mer motor og esc kjøling etter hvert. Skilleveggene er modulært bygd opp slik at de følger med andre eksisterende enkeltdeler for enkel demontering.

Bakkeklaring øket med ca 1 cm forran og bak. Potensiale for mer klaring og vandring med litt mer omfattende modding.

Neste blir ny diffolje.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC