Sunnfjordrc.no
https://sunnfjordrc.no/

Innkjøring og målig av YS 63
https://sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=5&t=1233
Side 1 av 2

Forfatter:  vector 250 [ Søn Des 21, 2008 9:32 pm ]
Innleggets emne:  Innkjøring og målig av YS 63

Yallaair ringte og var helt ifra seg og sa at jeg måtte komme bortom med en gang. Han hold på med innkjøring av sin nye YS motor. Den gikk meget pent og etter et par tanker var det dags for den obligatoriske målingen. På APC 13-6 klarte den 10200 rpm og det er bare 1000 rpm BAK min ASP 52 :lol: vel vel, så lenge HAN er fornøyd så er det vel greit :roll: Ikke noe vits i å henge seg opp i at min mindre og billige totakter klarer 11200 rpm på samme propellen :mrgreen:

Forfatter:  yallaair [ Søn Des 21, 2008 11:32 pm ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63

Halloooo?? Det er som å sammenligne epler med pærer... En 52 2-takt ligger normalt milevis forran en 63 4-takt!!! Sånn er det bare. Dersom du ripper opp i det, ja min ASP drar en 14x6 i 10300 RPM!!! det er ikke din i nærheten av. Ja, den også er forran min nye YS63. Men det skal være sånn!!!!!!!!!!!!!!!!!! For 4-takter'n har AKS og EIERGLEDE!! + FLOTT LYD!! Dersom en vil delta i "pine naboen" og "førstemann til å få klage fra irriterte naboer" så er det heller ikke noe som slår dine utborrede 2-takts-potter :lol: :lol: :lol: Der er dei suverene :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Forfatter:  vector 250 [ Søn Des 21, 2008 11:38 pm ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63


Forfatter:  stressballen [ Man Des 22, 2008 1:23 am ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63

Ok, hva med litt informasjon som kan være litt interessant å lese for vanlige dødelige mennesker? Kan du fortelle litt om inntrykket av den nye YS'n? :P

Må si at motoren såg lekker ut, det lyste rett og slett POWER av hele oppbyggingen :)

Forfatter:  vector 250 [ Man Des 22, 2008 9:47 am ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63

Hva kan jeg si, nyyyydelig motor, går som ei kule, akser fra tomgang til fullt på brøkdelen av et sekund. Starter lett og trenger egentlig ikke noe innkjøring på bakken siden den fungerer knirkefritt fra første dråpe. Det finnes ikke sammenlignbar motor som kommer i nærheten av YS når det gjelder power og det blir spennende å se hva den klarer på 30%.

Joda, all spøk og tull til side, her har Yalla fått seg et smykke av en motor som jeg må ærlig innrømme at jeg misunner han litt :wink:

Jeg har et "oppussingsobjekt" på hånd, får se om det kommer en YS 63 som trenger litt pleie til meg om en stund :)

Forfatter:  yallaair [ Tir Des 23, 2008 12:29 am ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63

Her er noen harde fakta:

Fuel: Jero 15/15 + 4% castor.
Propell Hawk 13x4 = 11000 RPM
Propell Hawk 12x4 = 12500 RPM
Propell ProZinger 14x4 = 9950 RPM
Propell Xroar 14x4 = 10100 RPM
Propell APC clone 13x6 = 10200 RPM

Fuel: Helimix 30% Nitro, 24 % olje.
Hawk 12x4 =13000 RPM
Xroar 14x4 = 10550 RPM

Trottling og handling er helt rå på begge fueltyper. Utkonkurerer alt annet jeg har sett. Starer lett.

Forfatter:  stressballen [ Tir Des 23, 2008 12:47 am ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63

Dette var litt interessant ja. Ser at du har 150rpm forskjell på to 14x4 props på samme fuel? Hva er grunnen til det egentlig? Bladformen på propellen kanskje? Eller materiale?

Forfatter:  vector 250 [ Tir Des 23, 2008 12:53 am ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63

De to propellene er totalt ulike selv om begge er 14-4. Slik er det som regel alltid mellom forskjellige fabrikant selv om de har samme mål

Forfatter:  stressballen [ Tir Des 23, 2008 12:59 am ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63

Yes, men er det en spesiell synlig forskjell på akkurat disse to?

Forfatter:  yallaair [ Tir Des 23, 2008 1:03 am ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63



Forfatter:  vector 250 [ Tir Des 23, 2008 1:16 am ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63

Det jeg mente å uttrykke er at de to propellene er totalt ulike i UTSEENDE og at det derfor er naturlig at de ikke havner på nøyaktig samme turtall :wink:

Forfatter:  stressballen [ Tir Des 23, 2008 2:55 am ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63

Skjønner....

Den ekstra forklaringa gjorde susen. Er litt sliten i hodet for tiden og må visst ha alt med teskje....
Forøvrig så hjalp ikke bildene til yallaair noe særlig da jeg bare får frem bilde av en propell og et kryss. Regner ikke med at det er det som er den synlige forskjellen på propellene :mrgreen:

Forfatter:  stressballen [ Tir Des 23, 2008 3:00 am ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63

Men da får en jo en liten pekepinn på hvilken utforming som gjør det lille ekstra utslaget? Slik som dere kniver om hvem som har mest turtall på den og den propellen, så må jo utformingen av de forskjellige propellene være et element som kan gi overtaket? Såvidt jeg har fått med meg så opplyser dere bare propellstørrelser og ikke merkenavn når dere kjefter om hvem som har mest turtall? Eller tar jeg helt feil nå?

Forfatter:  vector 250 [ Lør Jan 10, 2009 11:45 pm ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63

YESSS!! Da har jeg fått bekreftet at min YS 63 er sendt fra Canada og ankommer om et par uker. Dette er en motor som en kar har gitt opp (YS er ikke for alle) Jeg skal ta en full strip down og bytte alle pakninger, o-ringer og silikon delene i regulatoren og da regner jeg med at den blir som ny igjen.
Muligens kommer jeg til å gass porte stempelet når jeg først har det ute, dette er en mod som YS servicesenter utfører på de eldre YS motorene for at regulatoren skal få konstante og jevne pulser å jobbe med, på de nyere YS motorene er dette standard fra fabrikk.

Her blir det nytt turtall kappløp, he he he :lol: :lol:

Forfatter:  vector 250 [ Søn Jan 11, 2009 1:35 am ]
Innleggets emne:  Re: Innkjøring og målig av YS 63


Side 1 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/