Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 10:57 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vegard's Axial XR10
InnleggSkrevet: Søn Nov 14, 2010 12:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Jeg kommer nok til å skrive mer detaljert hvordan ting er satt samen på nettsiden min etterhvert, men slenger ut info her så folk har noe å lese på en lørdags kveld :)

Etter jeg fikk meg 1:18 crawler har jeg alltid hatt lyst på en større. Når jeg solgte unna både den og TA05 fikk jeg både plass og råd til å kjøpe en ny.

Etter alle filmene jeg har sett på youtube falt valget på en XR10 da den har hver sin motor på akselene. Noe som senker tyngdepunktet og gir muligeten for DIG både fremme og bak.

Etter jeg hadde ombygd min 2ch Traxxas 2.4 TQ til 4(5)ch fikk jeg muligheten til å kontrollere litt mer enn bare sving og gass. Dette var en fordel siden jeg ønsket individuell styring fremme og bak.

Det er lagt opp til å bruke en såkalla DIG-switch som kutter strøm til motorene eller regulatorene. Det er hvertfall noe rele greier inni bildet og det er bare dumt. Jeg programmerte derfor til noe småtteri på en chip som styrer begge regulatorene med puls. Når jeg flytter toggle switchen på senderen opp/frem går det kun an å styre fremremotor. Den bakerste får da en nøytral puls fra chippen istedet for at hele kretsen blir brutt. Det samme blir for bak om jeg tar knappen ned.

Gjenstår å se hvordan den virker i praksis.

Bilen veier ca. 2.6kg med 2S LiPo 1900mAh 18C.

Se bilder her: http://picasaweb.google.com/v.hammerseth/XR10#


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Min Axial XR10
InnleggSkrevet: Søn Nov 14, 2010 12:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Se der ja, grattis med ny bil. XR10 er en rå crawler, og Axial har gjort en meget bra jobb med denne. Blir spennende å se hva den duger til :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Min Axial XR10
InnleggSkrevet: Tor Feb 17, 2011 11:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har du fått dannet deg et godt inntrykk av bilen enda? Har du kanskje noen videoklipp? :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Min Axial XR10
InnleggSkrevet: Fre Feb 18, 2011 9:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Nesten flaut å si det, men har ikke anelese. Har ikke fått testen den noe særlig. Det er snø så langt øye kan se i Førde og jeg lyger vel ikke om jeg sier det er >300mm snø alle plasser bortsett fra hoved- og gangvei. Crawler på snø har tidligere vist seg å være ubrukelig, men jeg kunne kanskje testet litt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Min Axial XR10
InnleggSkrevet: Fre Feb 18, 2011 12:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, var ikke helt klar over tilstandene :mrgreen:
Normalt sett så funker det ikke så godt med crawler på snø nei, men kanskje denne er et unntak? tamiya CR01 gjorde forøvrig en mye bedre jobb på snø enn min comp crawler, men så er ikke CR01 en "ekte" crawler heller.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Min Axial XR10
InnleggSkrevet: Søn Feb 20, 2011 2:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Planen var å fly i dag, men -10 Celsiusgrader frister ikke veldig. Tok derfor å testet bilen utenfor huset i snøen og den kom seg mye bedre frem enn den forrige jeg hadde. Tror kanskje hjula har mye av skylden. Snøen er nesten is her, ganske utrolig at den kom seg fram i det hele tatt. Klarte bla. å kjøre opp to snølagte bakker med ca. 40 graders helling.

Det uavhengige driftssystemet har jeg ikke fått brukt for noe særlig enda, men har heller ikke prøvd den i ei skikkelig løype heller. Fordelen er nok at motorene lager et lavt tyngdepunkt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC