Folkens!
Man må jo ta ting for det det er... BLING!
Det står jo at det gir en effektøkning rundt 20%. Dette er ikke pga overtrykket kompressoren lager, men heller fordi undertrykket (vacuumet) i en sugemotor blir veldig dominerende på høye turtall. Så spørs det hvor mye av den effekten som når hjulene. Her er jo flere faktorer som "stjeler" effekt. Vekten på enheten har jo en del å si ikke minst på bil der tyngdepunktet blir høyere oppe. Vi vet også at drivingen av en kompressor tar 1/3 av effekten.
I en 4-takter kan en regne med 10% effektøkning pr 0,1 bar overtrykk (generelt), og da sier det seg selv at kompressor på en 2 takt motor ikke har høye overtrykket. Ergo er den der kun for å overvinne undertrykket i innsuget. Resterende overtrykk blåser jo som Yallaen sier rett igjennom maskinen med både fuel og det hele.
At det funker er det liten tvil om. Husker før i gamle dager (på 80 tallet) når vi trimma 100 kubikkere. Da testa vi med trakt og slange rett på gasseren. Det virka bra det når farten blei stor. Problemet i 130 km/t var vindfanget i trakta. Motoren skulle jo ha i seg 20 liter luft i sekundet på 12000 rpm og da ble det jo litt størrelse på den.
Et annet problem er jo at forgasserene på en sugemotor ikke er konstruert for å trykkes igjennom. Her sørger jo venturien for at fuelen blir sugd ut av dysa, og ved overtrykk vil den faktisk bli pressa tilbake til tanken. Derfor har jo f.eks vector sin 4-takter m/kompressor trykksatt hele fuelsystemet. (Som på en injection motor i bil)
Men det ser bøllete ut
Sitter på jobb og har skrivekløe men ingen jobb å gjøre. Ferie kl 1600