Det skal jeg gjøre. Idag plukket jeg den opp på posten, og hadde egentlig ingen særlige forventninger til bilen. Jeg er godt klar over at når jeg kjøper slikt brukt (og billig), så kan man ikke forvente all verden, men jeg var klar for litt restaureringsarbeid på den.
Det første jeg fikk se var at bodyen shabby. Men det skremmer meg absolutt ikke. Den var noenlunde hel, dekaler satt på, men hullene til bodypostene var dårlige. Så bilen har ikke vært så mye brukt at den har gått gjennom flere bodyer, og det er jo en bra ting. At original body sitter på, selv om den er slitt, er et viktig tegn for min del
Det neste jeg kikket på var tilstand på dekk/felg. Dette er en forholdsvis stor kostnad å måtte bytte på slike biler, så dette punktet er jeg alltid litt spent på. Felgkantene var fine, man kunne se at de er brukt, men ingen var ødelagte eller sprukket. Dekkene så også bra ut, limen var ikke gått opp noe sted. Så tilstand på dekk og felg var en del over forventning.
Så var det chassiset sin tur. Forrige eier hadde montert en O.S.30 et eller annet, og der var startenheten defekt i følge tidligere eier, men motor skal være ok. Dette var aldri noe jeg brydde meg om, siden jeg ikke har tenkt å bruke den motoren. Jeg har originalmotoren til LST2, og tanken min var å bruke den i Raminator. Skal selvfølgelig fikse opp O.S.'n som fulgte med, gjerne med snorstart.
Når jeg fikk avfetta og spylt av den gamle dritten på chassiset, så åpenbarte det seg en bil i forholdsvis bra teknisk stand. Man kan se på akslingene at de ikke har snurret så alt for mye, og plasten på bærearmer og hubber så veldig bra ut. Aluminiumsplatene under var i god forfatning, så denne bilen har ikke fått så mye pryl. Jeg har inntrykk av at tidligere eier heller har slitt med motorer, kanskje hatt litt lite kunnskap om justering, bruk og så videre. Jeg er veldig glad i å kjøpe slike biler billig, for de har ikke rullet langt
At jeg har forskjellige deler liggende fra LST2 er jo heller ingen ulempe, og konstruksjonen kjenner jeg inn og ut, så den er null problemer å skru på.
Jeg bommet forøvrig på et lite punkt. Har trodd at Raminator ble levert med revers, men det ser ikke slik ut. Når jeg tenker meg om, så er det jo sikkert grunnet kostnad. Raminator er jo en litt nedskalert utgave i forhold til LST2, så da høres det logisk ut at den er levert med litt færre muligheter. Men det spiller ingen rolle, jeg har all innmaten som ble levert med min LST2 før jeg bygget den om til forward only, så da bruker jeg den og bygger Raminator opp med revers. Det betyr at bilen bruker 4 servoer (2 på styring, 1 på gass/brems og 1 på girskifte), men jeg kommer til å kjøre Life batteri til elektronikken, så det blir null problem.
Det resterende ser veldig bra ut, ingenting er knekt, opphenget beveger seg flott (elsker støtdemperene på disse bilene), drivverk ruller fritt og fint. Jeg ba ham forøvrig om å kaste fjernkontrollen, så den har jeg ingenting å fortelle om
Hva som beholdes av elektronikk er jeg ikke sikker på enda. Nåværende servo som står på gass/brems blir nok flytta til å håndtere girskifte, og så putter jeg en vanntett Hitec eller Savox på gass/brems. Jeg synes det er litt viktig å ha akkurat den servoen oppdatert, det dreier seg jo tross alt om å stoppe en tung nitrobil
Skal legge ut noen bilder etterhvert, nå ligger bilen til tørk etter dagens vask