Dato/klokkeslett: Tor Mai 23, 2024 7:55 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Køyring eller flyging?
InnleggSkrevet: Fre Feb 08, 2008 10:28 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 28
Bosted: Førde
Blir det køyring eler flyging nokon plass i morgon Lørdag 9. februar?

_________________
Jørn Bortheim


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Feb 08, 2008 10:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Regner med at en eller annen flygutt kommer til å svare her..... :D

Vector....?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Feb 08, 2008 10:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Skulle gjerne vøri med å flydd litt, men jeg er på jobb langt til havs! Er spenn klar i slutten av februar!!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Feb 09, 2008 11:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Ser ut som det mange "Sofa-RC-intresserte" der hjemme... Er fint vær og ingen som flyr??? Tryggest å være hjemme å spare utstyret (VECTOR)? Eller har en blitt kommandert til å være hjemme å vanne kaktusene???

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 11:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hei hei, selvsagt hat jeg vært og flydd. Jeg fikk ikke med meg at forumet funket selv om klubbsiden var nede før nå nettopp.
Jeg var og fløy med kosetraineren min med den bittelille søte .30 firetakteren. Jeg fant raskt ut at å dra looper med høyvinget fly med vingestrikk til feste for vingen IKKE er bra. Det kom et jævlig smell fra flyet og jeg forstod ikke med en gang hva det var, og flyet ble helt spedalsk etterpå og umulig å kontrollere.jeg klarte å karre det inn over marka og bare stoppet motoren og lot det dette i bakken. Det duvet ned mer eller mindre likt et fallende løv så skadene ble helt minimale. Hva var smellet? Jo det var vingestrikkene som strakk seg slik at det oppstod et mellomrom mellom kropp og vinge og så small det sammen igjen når jeg kom ut av loopen. Selvsagt smatt det ikke helt på plass men vingen ble sittende skjeivt og med veldig feil angrepsvinkel og balanseror stagene stod fast i klem nedimot kroppen. dette gå mildt sagt spesielle fly egenskaper, men jeg var dritheldig som fikk så små skader, bare noe kosmetisk smårusk.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 11:51 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Søndagen var bedre, da fløy jeg Katana og gjorde en del hovring over en svær damm i enden av stripa. Dyppet sideroret godt nedi noen ganger, det var meget stilig.
Fikk også flydd 3 lipo pakker med mitt nye Pitts dobbelt dekker, og det fløy helt utmerket. Veldig pent fly å se på i lufta og snillt og lettflydd samtidig som det var nok respons i rorene til heftig acro flyging og det gikk også greit å hovre det i noen lange sekunder.
Siden det var alldeles vindstille når jeg kom hjem så tok jeg frem det nybyggde inneflyet mitt (Blitz, dobbeltdekker) og testet det hjemme i nabolaget. Jeg tømte 6 lipo pakker og ble meget fornøyd med flyet. Det kan flys UTROLIG sakte, nesten så man kan gå bak det og fly beint frem i knehøyde. Det var fin respons i alle rorene og det var lett å hovre det. Neste gang jeg skal fly det skal jeg flytte batteriet litt lenger bak slik at det blir enda mer stabilt i hover. Det var litt nesetungt slik som det var satt opp nå. Jeg må ha ny motor og, for det var litt marginalt med power, bare såvidt det kneket seg ut av hover.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 12:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det kom også en ung nybegynner ned på marka med ny trainer som skulle testes. Etter at vi hadde sjekket over ting, limt litt her og der og justert utslag og linker var det klart for jomfrutur.
Jeg tok det opp og trimmet det så det gikk beint og forklarte og viste eigeren hvordan han skulle bruke stikkene. Etter to minutter med instruksjon tok han over radioen og fløy solo, jeg stod og sløvet i bakgrunnen og spiste matpakke. Han hadde slik roen på det at jeg ikke var det minste nervøs.
Etter en stund landet jeg det for han, vi tanket opp og jeg tok det opp igjen og ga han radioen. Nå var han godt igang med litt forsiktig acro flyging og tok noen store fine looper, han fløy opp den tanken og jeg landet det igjen. Etter ny refueling foretok han den neste takeoffen selv og det gikk fint, litt uti flygingen tok han en noe tettere loop som sikkert ga akkurat litt for mye G-krefter og vi hørte et kraftig smell (shit tenkte jeg inni meg, dette ligner veldig på det som skjedde meg selv dagen før) flyet ble helt tullete og det var absolutt umulig å få kontroll over det. Jeg fikk radioen og fikk dradd av motoren for å minske farten i nedslaget og dessverre var ikke den unge lovende like heldig som jeg selv var dagen før. Flyet gikk ned på asfalt veien ved enden av stripa med et brak. Det ble ganske hard medfart og det var fryktelig synd for denne gutten var jammen talentfull og det hadde vært kjekt om første flyet hade vart mer enn tre turer. Det var ikke annet enn pur uflaks som ødela. Det er ganske skremmende hvor lite som skal til før vingestrikkene gir etter. Vi hadde på fire strikk og de var strammet godt opp i kryss mønster, likevel skulle det ikke særlig mye til før vinge og kropp skillte lag. Jeg tror at det er en god ide og ha på en strips på hver side av vingen i tillegg til strikk, slik at stripsene tar G-kreftene vekk fra strikkene når man drar en loop.
Jeg regner med at han snart kommer tilbake og da regner jeg med at ting vil gå bedre. Det er ingen tvil om at denne gutten kommer til å bli dyktig å fly, jeg har aldri før opplevd at noen har tatt det så kjappt og hatt en slik ro som han hadde.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 10:28 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Jeg fant raskt ut at å dra looper med høyvinget fly med vingestrikk til feste for vingen IKKE er bra.


Hehe det kunne jeg og fortalt deg.

På slutten av 80 tallet var jeg ferdig med mitt første fly. En høyvinget trainer med strikk. Når vi skulle teste det for første gang inne i Eikefjord var det Ole Stenbakk som tok det opp for meg. Jeg hadde bare på to strikk, og der og kom det rare smelle-lyder når han ga mer enn halv gass :D Det var ganske tøft å se vinga reise seg :oops:

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 10:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, hadde vært tøft å se close-up rett før noe slikt skjedde, hvordan hele greia oppfører seg liksom. Flyet henger i en tynn tråd da.... :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 11:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Ole Stenbakk som tok det opp for meg. Jeg hadde bare på to strikk, og der og kom det rare smelle-lyder når han ga mer enn halv gass Very Happy Det var ganske tøft å se vinga reise seg Embarassed


Det husker jeg hehe!!! Var litt tøft når flyet ble kasta i lufta og vinga fløy noen cm over kroppen!!! Tror det finnes på video en plass.....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 11:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Men det tøffeste på video'n er å se en flokk ungdommer i stemmeskifte med hokey-sveis og sviktende selvtillitt rett før take-off.....!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Feb 11, 2008 11:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
høres ut som youtube materiale! ;D

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Feb 12, 2008 12:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
høres ut som youtube materiale! ;D

Tror ikke det.... ikke'no for offentligheten.... :oops:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Feb 12, 2008 12:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Jeg regner med at han snart kommer tilbake og da regner jeg med at ting vil gå bedre. Det er ingen tvil om at denne gutten kommer til å bli dyktig å fly, jeg har aldri før opplevd at noen har tatt det så kjappt og hatt en slik ro som han hadde.


Satser på at vi får han med fremover... aritg å se at andre får det til!! Å knekke til med akro med ro i kroppen på 3. turen er bare rått!! Hadde jeg stått ved siden, ville jeg proklamert ar det må ha vært en god læremester som var årsaken hehe :lol: ...... :lol: Men nå var det jo vector som var der da.... med andre ord, tvilsomt at "Tudor" kan få noe credit...... :lol: :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Sist endret av yallaair den Tir Feb 12, 2008 5:10 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Feb 12, 2008 3:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nei det ville jo vært for ille :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC