Dato/klokkeslett: Lør Mai 11, 2024 3:13 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Ons Jan 14, 2009 7:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag pakket jeg bilen med fly og heli, og dro med godt mot til steindalen for å kose meg litt. Fantastisk fin dag med lite vind og gode flyforhold ellers også. En smule kaldt, men en kan jo ikke forvente at alt skal være perfekt heller :D

Jeg hadde med T-rex 450/500/600E/700 og Outrage G5 av helikopter, og Gemini og Ultimate 40S av fly.

Jeg hadde flere mål for dagen, og ett av dem var å teste noen batteripakker til T-rex 450, for jeg hadde mistanke om at noen av dem var begynt å bli dårlige, iallefall når jeg slår på 3D-kurve som kjører 100% throttle hele tiden. Av 5 batterier var 3 blitt litt avdanka, for de slet med å levere strøm når jeg økte turtallet. En fordel med dårlige batteri er at ladetiden blir kortere når jeg får dem ut av hus :D

Et annet mål var å få testa Outrage G5 med det nye oppsettet, og dette var andre boller ja. Helikopteret hadde mye power, og føltes ikke ut som et 450-size. Jeg kjørte 12T motorpinion idag, og kommer nå til å bestille meg 13T for å prøve det. Det virket som at det skal gå fint. Men det skjedde noe litt rart på batteripakke nr 2. Jeg dro voldsomt på bortover med helikopteret, og når jeg da roet ned igjen begynte halen å jobbe som faen. Jeg konsentrerte meg da bare om å få roet ned helikopteret og få det tilbake, men jeg sto klar med finger'n på throttlehold, for det såg stygt ut et øyeblikk. Madammen sprang og gjemte seg :mrgreen: Men alt gikk fint, og kulden kan jo være en sterkt medvirkende årsak. Det har ikke med trege linker og manglende smøring å gjøre, eller slakk reim for den saks skyld. Helikopteret ble overhalt kvelden før nettopp med tanke på at det skulle ut i kulde, så jeg må nok lete litt for å finne årsaken her.

En annen ting som skulle testes for første gang var min nybygde Ultimate 40. Dette var spennende iallefall, og det er artig hvordan pulsen går opp rett før flyet tar av :mrgreen:
Jeg varmet først opp med en batteripakke på Gemini for å få følelsen av å fly igjen. Det er leeeenge siden jeg har vært borti nitrofly, så jeg var veldig forberedt på at dette kunne være første og eneste tur med dette flyet. Jeg følte at det var greit med krefter i flyet, så jeg dro det ganske kjapt til værs etter at det hadde forlatt bakken. Jeg ville ha litt høyde på det denne gangen slik at jeg kunne få mer tid til å korrigere om noe skulle skje. Det var forferdelig uvant iallefall, og jeg fikk et par stygge spinn i starten, men jeg kom helskinnet fra dem. Og da begynte det å løsne litt. Jeg fokuserte på å fly vanlig, og prøvde å holde det i en fin linje uten å gjøre noe feil. Alt gikk veldig bra, men jeg ble litt overrasket over hvor lite gassutslag jeg kunne ha når det fortsatt fløy fint. Og etterhvert prøvde jeg å dra på med full gass også, og flyet oppførte seg veldig bra, men det skal sies at jeg holdt meg innenfor en grense og brukte rolige utslag. Jeg prøvde noen ganger å fly fort og noenlunde lavt for så å dra fullt høyderor slik at det gikk rett oppover, og det syntes jeg var ganske tøft. Plutselig så merket jeg at motoren fusket litt, og da tenkte jeg at det var på tide å lande, men jeg var litt for sen, og motoren stoppet. Den stoppet i enden av strekka, men flyet glir veldig bra, og jeg fikk snudd det mot meg og landet fint. Flyet er like helt, og alt gikk kjempeflott bortsett fra et par stygge spinn i starten, men jeg sitter igjen med et godt inntrykk og et sug etter mer :mrgreen:

Ellers fløy jeg også med T-rex 600E og T-rex 700, men siden det frøs is på vingene til flyet, og siden jeg også fikk en liten "case" med halen til Outrage, så gav jeg meg når alt fremdeles var like helt. T-rex 500 ble ikke brukt idag. Jeg var ute og fløy sammenhengende med de forskjellige modellene i 2.5 timer, så jeg er godt fornøyd med dagen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 1:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er ett videoklipp med litt diverse. Det var bare dette som ble filmet.

http://www.mydeo.com/videodownload.asp? ... CID=244697

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 2:00 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Trenger jo ikke røyk-maskin på flyene du, bare å fyke T-Rex 700 bak flyet :lol:

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 2:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, sant nok. Den er satt opp med temmelig fet blanding, er ikke så lenge siden jeg bytta foring, stempel og stempelring. Jeg "safer" nok litt når det er så kaldt ute, men dette var første tanken, og det ble litt justering underveis. Kommer nok til å kjøre god og feit blanding til jeg får somla meg til å gjøre ferdig servo-oppsettet (carb smart) som skal stille nåla in-flight :D

Ellers skal det sies at alt flyving foregikk pent og rolig for seg. Tenkte veldig mye på kulden, for alt av plastlinker blir temmelig sprøtt, så det var greit å ta ting med ro. Det kom is på vinga til Ultimaten :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 3:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Må sei eg likte lyden på dobbeltdekkeren :D

Skikkelig "gromlyd"

Og det var nesten så eg kunne kjenne godlukta av fuelen når du røykla halve dalen med t-rexen :P

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 3:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, det var lite vind, så røyken hang godt den :mrgreen:
Og lyden på flyet er berre lekker. Men det er noe annet å stå på marka der, og passere over hodet med flyet. Jeg digget det, og gleder meg til neste gang :D

Kjører helifuel med 30% nitro og 24% olje, og når jeg i tillegg kjører ekstra godt på blandinga, så merkes det. Kommer seg når jeg får justert en del.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 6:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det var pen flyging det der da, ser ut til at du har fått bra dreisen på glow fly også. Håper du tar med det flyet ned på marka neste gang været tillater et lite treff der :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 6:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Følte at det løsnet litt etter de to første rundene, og jeg kjente fort et behov for å fly fortere :D

Jeg kommer nok ikke til å ta dette med på marka på en stund, for jeg føler meg ikke rutinert nok til å fly glow der enda. Heller ikke på nesjane tenker jeg. Blir nok steindalen i starten iallefall. Men jeg har sagt at vi kan ta en liten flyseanse i steindalen engang, da har jo dere muligheten til å utfolde dere litt.

Men jeg har jo Gemini og et annet elektrofly jeg kan leke litt med på marka :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Tir Jan 20, 2009 12:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yalla er tilbake om en god uke, og vi er utrolig nok fremdeles på talefot etter 11 sider med krangling :lol: :lol:

En ekskursjon til steindalen hadde vært kult ja :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Tir Jan 20, 2009 2:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, det er bare fordi at Yallaair ikke vil inn i en fistfight med deg :mrgreen:

Neida, klart en må kunne ha litt diskusjoner av og til. Jeg er en kranglefant selv, selv om dere tar kaka :lol:
Når det gjelder Steindalen så får vi planlegge litt først, slik at jeg kan innhente tillatelse for noen gode timer med støy og action :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Tir Jan 20, 2009 11:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe, de to første rundene du hadde der med flyet minnet veldig mye om min flyging. Såg faktisk ut som det hadde gått i bakken et par ganger der i begynnelsen, men så plutselig dukket det opp igjen! Morsomt :D

Men ja, det gikk jo ganske fint på slutten :) Jeg hadde neeesten like god flyt på mitt første fly på slutten, men da var det så mye epoxy at det nesten var umulig å holde det i lufta :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Tir Jan 20, 2009 11:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, ja første svingen var slitsom. Ble litt greiere når jeg fikk litt følelse på stikka. Når det gjelder andre svingen så skulle jeg prøve å fly rett opp for så å svinge det rundt når jeg var på topp (husker ikke hva det heter), men flyet gikk rimelig kjapt i spinn da, og det ble litt jobbing igjen :lol:

Da tok det litt tid før flyet kom frem igjen, men etter det følte jeg at det gikk fint. Jeg syntes det fungerte bra så fort jeg fikk utslagene inn i fingrene. Er ikke noe dual rate eller expo her i gården, det er full pinne :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Tir Jan 20, 2009 11:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ja akkurat det med utslag på stikkene har jeg nok mye å hente på å lære meg å beherske :P Var ikke mye bevegelse i stikkene når jeg begynte å få tak på det..

Åh, fikk lyst å kjøpe meg fueltrainer nå, men jeg vet jeg ikke kommer til å lære å fly skikkelig om jeg ikke har jevn tilgang til flysted/transport over en periode. Så jeg må nok vente en stund enda :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Tir Jan 20, 2009 12:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Hehe, det er bare fordi at Yallaair ikke vil inn i en fistfight med deg :mrgreen:

Pokker heller! Jeg hadde bare måka'n rett ned! :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra steindalen
InnleggSkrevet: Tir Jan 20, 2009 6:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Uff ja, det hadde blitt rått parti :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 27 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC