Dato/klokkeslett: Lør Mai 11, 2024 9:05 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Lør Apr 18, 2009 2:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Etter en fin dag med herje og øseflyving i krokåsen, føler jeg meg opplagt etter å vøri vekke fra flyvinga pga familieprioriteringer :mrgreen: Ingen uhell av betydning, bare litt rust som måtte bankes ut av fingrene. Men mes jeg hold på å kjøre motor'n tørr for fuel, klarte vector å pryle Zagi'n sin rett inn i skuldra mi :shock: Vet ikke om vet var et uttykk for misunnelse etter at jeg hadde demonstrert "full kontroll og beherskelse" i tøffe situasjoner hehe. vector brøt ut i beundring flere ganger: "er ikke dette en tøff knife edge spin?", "og i så lav høyde!!", "det er jammen bra du er så flink å utnytte den brutale motorkraften, ellers hadde dette gått til hæ*vete!!!" Slik fortsatte han hele dagen!!!

Ikke rart han prøvde å ta med med Zagi'n :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Lør Apr 18, 2009 3:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
HELT UTROLIG!! :lol: :lol: :lol: Jeg har ikke ord.....

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Lør Apr 18, 2009 9:46 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
He..he, år nå håpe at der ikke begynner å skade hverandre alvorlig da, med den konkurransen mellom dere to.
Det ville jo være litt på kanten om dere skal begynne å forske på å fly på hverandre også. :lol:
Godt det var zagi'n og ikke et fly på 3kg. :oops: ...,hvordan gikk det med flyet forresten..? :wink:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Søn Apr 19, 2009 8:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nåh, det var ikke så alvorlig som Yalla fremstiller det. Jeg var på glideflukt inn for landing og fløy på stallhastighet som er nesten null på dette flyet da det streifet borti han der han stod midt i landingssonen og vaset med ett eller annet :lol:

Det gikk litt værre i dag da jeg drev og fløy lav taktisk flyging innimellom furutrær. Etter at jeg ble veldig varm i trøya så ville jeg forsøke å rolle mens jeg fløy lavt mellom to trær. Det ble med det ene forsøket for jeg traff head-on i den ene stammen. Ikke mye skader å snakke om, men måtte hjem til og tilbringe 5 minutter med liming så nå er det klart igjen :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Søn Apr 19, 2009 10:39 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
vector 250 skrev:
Nåh, det var ikke så alvorlig som Yalla fremstiller det.

Skjønte det :lol: , hadde ikke spurt om hvordan det gikk med flyet hvis det var alvor, materielle ting blir uvesentlig i sånne sammenhenger.
vector 250 skrev:
da jeg drev og fløy lav taktisk flyging innimellom furutrær.

Trær og stolper er noe f..skap av og til.



Jeg hadde en ubehagelig opplevelse med yak'en i går. Hadde bestemt meg for å pakke sammen, tok inn antenna på senderen og la den i kofferten.
De andre to som var der fløy og kosa seg, og så fant jeg ut at jeg skulle skru av cowlen og justere forgasseren siden den gikk for rik.

Som sagt så gjort, justerte og bestemte meg for å prøve en tur i lufta. Tok av og dro lodrett langt oppover og flata ut flyet, flyet gikk da rett fra meg.
Skulle svinge tilbake og absolutt null ror-respons, flyet bare fortsatte i samme retning. Jeg skjønte fort hva som var galt, og kan love at antenna på radioen min har aldri komt så fort ut noen gang som i går.
Det gikk bra heldigvis, men det var en ekkel opplevelse. Det å fly med både 35 og 2,4 er litt skummelt, fort gjort å forglemme seg.

I dag var det servotrøbbel som sto for tur, Power Hd servoene skal ut av flyet..basta. :evil:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Man Apr 20, 2009 12:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
vector 250 skrev:
Nåh, det var ikke så alvorlig som Yalla fremstiller det.

Skjønte det :lol: , hadde ikke spurt om hvordan det gikk med flyet hvis det var alvor, materielle ting blir uvesentlig i sånne sammenhenger.
vector 250 skrev:
da jeg drev og fløy lav taktisk flyging innimellom furutrær.

Trær og stolper er noe f..skap av og til.



Jeg hadde en ubehagelig opplevelse med yak'en i går. Hadde bestemt meg for å pakke sammen, tok inn antenna på senderen og la den i kofferten.
De andre to som var der fløy og kosa seg, og så fant jeg ut at jeg skulle skru av cowlen og justere forgasseren siden den gikk for rik.

Som sagt så gjort, justerte og bestemte meg for å prøve en tur i lufta. Tok av og dro lodrett langt oppover og flata ut flyet, flyet gikk da rett fra meg.
Skulle svinge tilbake og absolutt null ror-respons, flyet bare fortsatte i samme retning. Jeg skjønte fort hva som var galt, og kan love at antenna på radioen min har aldri komt så fort ut noen gang som i går.
Det gikk bra heldigvis, men det var en ekkel opplevelse. Det å fly med både 35 og 2,4 er litt skummelt, fort gjort å forglemme seg.

I dag var det servotrøbbel som sto for tur, Power Hd servoene skal ut av flyet..basta. :evil:



Må unnskylde for at jeg måtte flire, men jeg er flink til å visualisere forskjellige situasjoner. Og det kan bli moro å se for seg noen ganger..... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Man Apr 20, 2009 1:34 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Må unnskylde for at jeg måtte flire, men jeg er flink til å visualisere forskjellige situasjoner. Og det kan bli moro å se for seg noen ganger.....

He..he.., ja ansikts utrykket mitt hadde vært moro å sett i denne situasjonen, de få sekundene jeg sto der uten kontakt med flyet, for så rive ut antenna.
Jeg må innrømme at dette har skjedd en gang tidligere også, med et annet fly, da med antenna delvis ute, og merket at det var forstyrrelser, gikk bra den gangen også.

Men hva med neste gang.!! hva kommer til å skje da mon tro. Jeg prøver å være nøyaktig og få det så sikkert som mulig, men det ser ikke ut til å hjelpe. Det er mange feller å gå i, og jeg snubler meg bort i dem stadig vekk. Jeg gjør altfor mange slurvefeil og tabber.

Kvelden før jeg skulle fly yak så gikk jeg over hele flyet og sjekket alle linker,armer og horn (trodde jeg). På andre turen så synest jeg flyet begynte å oppføre seg rart, tok en sakte low pass og så med en gang at ene høyderroet ikke virket. Landet og oppdaget at den ene servoarm skruen var borte, helt utrolig.
Jeg bruker alu servoarmer som er gjenget, men de skal sikres med låsemutter på baksiden, denne har ikke vært der og skruen har skrudd seg ut.

I går så merket jeg også at ene høyderoret plutselig var ute av funksjon mens flyet var i lufta, i helsike tenkte jeg, nå igjen.
Fikk flyet ned og kunne konstantere at servoledningen ikke var tilstrekkelig trykket inn i mottakeren, det var forøvrig flere av kontaktene som ikke var helt inne, skrekk og gru.
På neste tur så var det balanseror servoene på ene hovedvingen som fant ut at de skulle begynne å jobbe litt på egen hand, men det er ikke min feil får jeg håpe.
Når det er så mye tull så kan jeg ikke akkurat si at selvtilliten går rette veien.

Har hatt en sullivan skywritwer liggende i et års tid som jeg tenkte jeg skulle montere inn i flyet nå og satte meg ned en kveld for å teste ut dette systemet og hvordan jeg skulle lage dette til. Skal bruke kobberrør til injektor og kobla alt til, begynte kjøre pumpa, og plutselig bom stopp. Oljen var ren og fin i tillegg til at jeg brukte filter.
Jeg kan tenke meg at det er en av 1000 sånne pumper som ikke funker når de er nye, og en slik har jeg fått selvfølgelig.
Det samme skjedde med et H9 variabel load voltmeter jeg kjøpte.
Så er det å pakke det inn, reise på posten, betale frakt, og håpe på at det kommer frem.

Kan nok virke litt for sutrete nå, men jeg er begynt å bli mektig lei av å måtte skrive e-mail med å prøve å forklare hva som har skjedd med de forskjellige produktene,
og som ender med.., sorry for my lack of my english, Best regards Bjorn.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Man Apr 20, 2009 2:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
jeg drev og fløy lav taktisk flyging innimellom furutrær

Hvor "taktisk" dette var ser vi jo beviset på! Ikke alle er kompetente til å utføre rolling takeoff og landing med motor'n i gang + taxe bort til fieldbox mår stripa er bare 2x2meter hehe. Vector, det handler om å se sin begrensing og IKKE bli øset opp av at andre prestere på et høyt nivå 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Man Apr 20, 2009 4:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
stressballen skrev:
Må unnskylde for at jeg måtte flire, men jeg er flink til å visualisere forskjellige situasjoner. Og det kan bli moro å se for seg noen ganger.....

He..he.., ja ansikts utrykket mitt hadde vært moro å sett i denne situasjonen, de få sekundene jeg sto der uten kontakt med flyet, for så rive ut antenna.
Jeg må innrømme at dette har skjedd en gang tidligere også, med et annet fly, da med antenna delvis ute, og merket at det var forstyrrelser, gikk bra den gangen også.

Men hva med neste gang.!! hva kommer til å skje da mon tro. Jeg prøver å være nøyaktig og få det så sikkert som mulig, men det ser ikke ut til å hjelpe. Det er mange feller å gå i, og jeg snubler meg bort i dem stadig vekk. Jeg gjør altfor mange slurvefeil og tabber.

Kvelden før jeg skulle fly yak så gikk jeg over hele flyet og sjekket alle linker,armer og horn (trodde jeg). På andre turen så synest jeg flyet begynte å oppføre seg rart, tok en sakte low pass og så med en gang at ene høyderroet ikke virket. Landet og oppdaget at den ene servoarm skruen var borte, helt utrolig.
Jeg bruker alu servoarmer som er gjenget, men de skal sikres med låsemutter på baksiden, denne har ikke vært der og skruen har skrudd seg ut.

I går så merket jeg også at ene høyderoret plutselig var ute av funksjon mens flyet var i lufta, i helsike tenkte jeg, nå igjen.
Fikk flyet ned og kunne konstantere at servoledningen ikke var tilstrekkelig trykket inn i mottakeren, det var forøvrig flere av kontaktene som ikke var helt inne, skrekk og gru.
På neste tur så var det balanseror servoene på ene hovedvingen som fant ut at de skulle begynne å jobbe litt på egen hand, men det er ikke min feil får jeg håpe.
Når det er så mye tull så kan jeg ikke akkurat si at selvtilliten går rette veien.

Har hatt en sullivan skywritwer liggende i et års tid som jeg tenkte jeg skulle montere inn i flyet nå og satte meg ned en kveld for å teste ut dette systemet og hvordan jeg skulle lage dette til. Skal bruke kobberrør til injektor og kobla alt til, begynte kjøre pumpa, og plutselig bom stopp. Oljen var ren og fin i tillegg til at jeg brukte filter.
Jeg kan tenke meg at det er en av 1000 sånne pumper som ikke funker når de er nye, og en slik har jeg fått selvfølgelig.
Det samme skjedde med et H9 variabel load voltmeter jeg kjøpte.
Så er det å pakke det inn, reise på posten, betale frakt, og håpe på at det kommer frem.

Kan nok virke litt for sutrete nå, men jeg er begynt å bli mektig lei av å måtte skrive e-mail med å prøve å forklare hva som har skjedd med de forskjellige produktene,
og som ender med.., sorry for my lack of my english, Best regards Bjorn.


Hehe, du må ta det med godt mot, noen er bare litt uheldige. En gang tar uflaksen slutt. Du får heller trøste deg med at du som oftest merker det i tide. At du finner løse servoledninger før det går skikkelig galt er jo bare flaks. At det var det ene høyderoret som streiket må jo da faktisk være flaks vel?

Og hvis det skjer ofte at du må skrive mail til produsenter/leverandører så er det jo bare å lage deg en mal der du kan putte inn ordene som mangler. Hmmmm......jeg synes du har det fint jeg :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Man Apr 20, 2009 5:59 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
At du finner løse servoledninger før det går skikkelig galt er jo bare flaks. At det var det ene høyderoret som streiket må jo da faktisk være flaks vel?
Jada, flyet er like helt så jeg kan ikke klage. :) Men en kan jo begynne å lure på hva en selv driver med når en mister ene høyderoret to dager på rad, med to forskjellige årsaker. :lol: MEN som du nevner, jeg hadde fortsatt et igjen som funket, det er bedre å miste ett høyderor halvdel på to turer, enn begge på en tur...,takk og pris for det. :oops:
stressballen skrev:
Hmmmm......jeg synes du har det fint jeg
Helt enig :) ,og håper ikke dere tar innleggene mine så altfor alvorlig.., det er sikkert en del ironi innblandet her, uten at jeg er helt sikker på hva det betyr..? tror jeg må frem med engelsk-norsk ordboka mi igjen :roll: :wink:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Man Apr 20, 2009 6:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har møtt deg og forstår at ting nok ikke er så gale allikevel. Tror nok du elsker hobbyen din :D

Og uansett, forumet er en kjempefin plass å blåse litt fra seg på, og også få trøst på om det skulle være nødvendig :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fin flydag i krokåsen, ble truffet av fly!!
InnleggSkrevet: Man Apr 20, 2009 9:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
rolling takeoff og landing med motor'n i gang + taxe bort til fieldbox mår stripa er bare 2x2meter hehe. Vector, det handler om å se sin begrensing og IKKE bli øset opp av at andre prestere på et høyt nivå 8)


La meg begynne med "rolling takeoff", er det det meeeeget vanskelige "å foreta en ganske normal take-off" trikset du snakker om her?? UTROLIG!! det er neimen ikke ofte man får se et fly akse bortover bakken på hjulene for så å stige til værs :lol: :lol:

Neste stuntet ditt: "lande MED motor`n i gang" Jeg mangler ord for å beskrive hva jeg føler nå, er det et slags 3-D triks for viderekomne å klare å lande med motoren igang? :lol: :lol: :lol:

Hvile andre godbiter serverte "rusty airlines" den dagen da?
JO, lande en Katana 46 på ei stripe på 2x2 meter, muuuuahahahahahaaahah :roll:
Selv pleier jeg å gjøre det på 0.7x1.25 meter :wink: (ja, det er akkurat så stort som flyet er)

Ja, det var meget høyt nivå på den oppvisningen. Take-off OG landing med motor i gang + taxing på bakken :lol: , det ble nesten for mye for meg å fordøye og ta til meg på en gang :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Ta nå heller å forsøk å rolle mellom de to trærne i samme høyde som jeg gjorde, eller bare pryle imellom dem uten å rolle slik som jeg gjorde en hel del ganger til det ble for kjedelig :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 22 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC