yallaair skrev:
BGH, hvordan er den YAK'n i lufta??
Denne typen fly over 2m vingespenn flyr så godt, og er så enkle å ha med å gjøre i lufta som det går an få det. Jeg tviler på om en 1/4 Cub er noe særlig enklere å fly enn Yak'en min. En må nesten prøve noen turer for å skjønne hvor bra dette er, og du skal få prøve flyet om du vil.
Forskjellen på små og store fly blir som du nevner, mye mer forutsigbart fly og at alt går saktere og lettere å rette opp feil som en gjør. Når en har fått ristet av seg de værste nervene så er det bare å begynne å provosere flyet for å se hva som skjer. Kraftig motor, og sjansene er store for å komme seg ut av vanskelige situasjoner.
yallaair skrev:
Det jeg ser på U-Can-Do Giant, er at handling er veldig lik mindre fly
Det har du helt rett i, jeg har til sammenliging en 1,2m og en 2,2m Extra 260, og måtte smile over hvor likt de to flyene oppførte seg i form av flyegenskaper og unoter, men en må være kjapp på labben med den lille når det begynner å røyne på.
yallaair skrev:
Men STOOORE fly er jo krever litt mer av flystripe og tid til rigging.....
Take off, er et ikke tema, det er noen få meter, så er det i lufta, men det kan faktisk være litt vanskelig å få ned disse flyene, her er det motoren som må ha en stabil og lav tomgang, et par knepp for mye på radioen og flyet kommer som et seilfly innover stripa, med altfor stor fart. Landing fra hover går fint hvis en har understel som tåler en støyt om en er lttt uheldig.
Jeg har ikke tatt tiden på å rigge oppp flyet, men det er fire vingeskruer, stripse fast tre batterier, fire unbrako på canopy. Tipper ca. 10min fra flyet ligger på biltaket til det er klart for tanking.
Jeg tror nok jeg vil anbefale å gå opp en størrelse til 2,6-2,7m og 100cc tosylindret motor, pga. mindre vibrasjoner som fører til mindre slitasje på hengsler og servoer, eller 3 meter og 150cc, det blir forhåpentligvis en realitet for min egen del en gang.
Den UCD gianten din er nok et bra fly, men den når nok ikke opp i forhold, når en gjør en totalvurdering av flyene i etterkant, det vil du fort oppdage hvis du bestemmer deg for en stor skala acro modell. Jeg har hatt både UCD 46 og 60 og de liker ikke vind, spesielt den 46'n var helt håpløs, men du verden for noen gode treningsfly.
Vind er for så vidt ok, bare den er jevn og ikke er alfor sterk. Å fly i turbulens og kastevind er noe nervepirrende greier med fly som ikke er bygd for det.
Jonny har en 100cc 2,6m edge 540 som jeg så vidt har prøvd, flyr i omtrent i gangfart og et råskinn på hver sin ende på gass stikka.
Yak 54/55 og edge 540 (og sikkert flere også) har motor vinger og stab på linje, dette gir veldig gode egenskaper siden det blir tilnærmet lik propellvind på begge sider av balanse og høyderor.
Yak har vel kanskje de beste 3d egenskapene med den den store runde cowlingen som bremser flyet effektivt, og det merkes. Men pen er den ikke.
Et problem er dette med propellstøy når en kommer opp i disse størrelsene, jeg har en Vess 26a som er en helt fantastisk god propell til 3d flyging, men den bråker noe helt forferdelig. Jeg drister meg til å fly på søndager men bruker da en tyngre propell, og forsiktig på gassen så går det bra. Burde hatt en 3 blad propell til dette formålet
Jeg håper inderlig at jeg får se flere stormodeller i lufta annet enn mitt eget. Og det er definitivt verdt noen ekstra kroner.