Dato/klokkeslett: Lør Mai 11, 2024 11:34 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Steindalen onsdag 29.april
InnleggSkrevet: Fre Mai 01, 2009 8:46 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Steike ta! Dere har det jammen fint!!! Er sinnsykt misunnelig på den turen der!! BGH, hvordan er den YAK'n i lufta?? Det jeg lurer på, er den ekstra størrelsen verdt mer penger?? Blir gøy-faktoren høyere??

Det jeg ser på U-Can-Do Giant, er at handling er veldig lik mindre fly. Der er bare litt tregere. Ellers er U-Can-Do Giant nesten umulig å fly i litt vind. Hadde vært artig å investert i en stooor model om en får bedre flyegenskaper. Jeg ser at kostnadene er faktisk mindre over lang sikt fordi en kjører bensin. Men STOOORE fly er jo krever litt mer av flystripe og tid til rigging.....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Steindalen onsdag 29.april
InnleggSkrevet: Fre Mai 01, 2009 11:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg synes egentlig ikke at flystripa er noe problem. Det trengte ikke mange metere for å ta av, og han lander det jo bare i sammenheng med hovring. Stopper motoren så blir det nok en annen sak :mrgreen:

Hvis en er sikker på å ikke få motortrøbbel, så kan jo et par karer bare holde flyet vertikalt og slippe det når piloten har nok gasspådrag. Klarer deg sikkert med 1x1 meter landingsstripe :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Steindalen onsdag 29.april
InnleggSkrevet: Fre Mai 01, 2009 9:31 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
BGH, hvordan er den YAK'n i lufta??

Denne typen fly over 2m vingespenn flyr så godt, og er så enkle å ha med å gjøre i lufta som det går an få det. Jeg tviler på om en 1/4 Cub er noe særlig enklere å fly enn Yak'en min. En må nesten prøve noen turer for å skjønne hvor bra dette er, og du skal få prøve flyet om du vil.

Forskjellen på små og store fly blir som du nevner, mye mer forutsigbart fly og at alt går saktere og lettere å rette opp feil som en gjør. Når en har fått ristet av seg de værste nervene så er det bare å begynne å provosere flyet for å se hva som skjer. Kraftig motor, og sjansene er store for å komme seg ut av vanskelige situasjoner.

yallaair skrev:
Det jeg ser på U-Can-Do Giant, er at handling er veldig lik mindre fly

Det har du helt rett i, jeg har til sammenliging en 1,2m og en 2,2m Extra 260, og måtte smile over hvor likt de to flyene oppførte seg i form av flyegenskaper og unoter, men en må være kjapp på labben med den lille når det begynner å røyne på.
yallaair skrev:
Men STOOORE fly er jo krever litt mer av flystripe og tid til rigging.....

Take off, er et ikke tema, det er noen få meter, så er det i lufta, men det kan faktisk være litt vanskelig å få ned disse flyene, her er det motoren som må ha en stabil og lav tomgang, et par knepp for mye på radioen og flyet kommer som et seilfly innover stripa, med altfor stor fart. Landing fra hover går fint hvis en har understel som tåler en støyt om en er lttt uheldig.
Jeg har ikke tatt tiden på å rigge oppp flyet, men det er fire vingeskruer, stripse fast tre batterier, fire unbrako på canopy. Tipper ca. 10min fra flyet ligger på biltaket til det er klart for tanking.
Jeg tror nok jeg vil anbefale å gå opp en størrelse til 2,6-2,7m og 100cc tosylindret motor, pga. mindre vibrasjoner som fører til mindre slitasje på hengsler og servoer, eller 3 meter og 150cc, det blir forhåpentligvis en realitet for min egen del en gang.

Den UCD gianten din er nok et bra fly, men den når nok ikke opp i forhold, når en gjør en totalvurdering av flyene i etterkant, det vil du fort oppdage hvis du bestemmer deg for en stor skala acro modell. Jeg har hatt både UCD 46 og 60 og de liker ikke vind, spesielt den 46'n var helt håpløs, men du verden for noen gode treningsfly.
Vind er for så vidt ok, bare den er jevn og ikke er alfor sterk. Å fly i turbulens og kastevind er noe nervepirrende greier med fly som ikke er bygd for det.
Jonny har en 100cc 2,6m edge 540 som jeg så vidt har prøvd, flyr i omtrent i gangfart og et råskinn på hver sin ende på gass stikka.

Yak 54/55 og edge 540 (og sikkert flere også) har motor vinger og stab på linje, dette gir veldig gode egenskaper siden det blir tilnærmet lik propellvind på begge sider av balanse og høyderor.
Yak har vel kanskje de beste 3d egenskapene med den den store runde cowlingen som bremser flyet effektivt, og det merkes. Men pen er den ikke.
Et problem er dette med propellstøy når en kommer opp i disse størrelsene, jeg har en Vess 26a som er en helt fantastisk god propell til 3d flyging, men den bråker noe helt forferdelig. Jeg drister meg til å fly på søndager men bruker da en tyngre propell, og forsiktig på gassen så går det bra. Burde hatt en 3 blad propell til dette formålet

Jeg håper inderlig at jeg får se flere stormodeller i lufta annet enn mitt eget. Og det er definitivt verdt noen ekstra kroner.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Steindalen onsdag 29.april
InnleggSkrevet: Fre Mai 01, 2009 9:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Takk for et svært utfyllende svar!!! Dette ser lommeboka på som en trussel!!!! Er helt enig i det du skriver med 100cc og vibrasjoner. Merker det på 52cc'n min også. Tenningspulsene blir kraftige.

Det der med støy er noe av det som har holdt meg tilbake. Jeg ser bare på den gasser'n jeg flyr, at energien i lyden er langt kraftigere enn på et mindre fly. I tillegg er 2-taktslyden mer marknat og høres bedre av en eller annen grunn.

Jeg og vector fly en gang sammen bak huset mitt. Da hadde jeg en YS63 og han Zagi-vinga si med en hissig motor. Når begge flyene stod på bakken, synst jeg at min bråkte mest. Men oppe i lufta ble lyden fra Zagi-vinga mer markant. Dette er jo litt rart, for en høyfrekvent lyd (2-takt og el-motor med høyt turtall) skal jo i teorien ikke bære så langt. Ikke vet jeg hvorfor, men dette taler jo ganske mye imot stooooore 2-takts-motorer. Kansje en 2-sylindret motor er bedre. Jeg har en 6-sylindret 2,7 liter 2-takter på båten min, men den blir jo bare musikk i ørene mine på 5700 RPM :mrgreen: Kansje det blir noe av samme virkningen med en 2-sylindret maskin i et 3D-fly hehe

Uansett hadde det vært kult å ha en slik 100cc-motor. Bare for å starte den opp i hagen et par ganger hehe. Vector hadde nok blitt grønn av misunnelse :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Steindalen onsdag 29.april
InnleggSkrevet: Fre Mai 01, 2009 10:51 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Det som er viktig her er å finne to propeller med en gang som passer til motoren/fly, slik at en slipper å kjøpe inn flere størrelser til x antall hundre kr. stk.
Jeg har lest litt på forskjellige forum om de forskjellige merker og typer, og det kommer frem mye rart der.
For eks. om den Vess propen som noen sier at de bør leveres med et sett øreplugger, og andre sier at de ikke bråker mer en andre merker, jeg vet iallefall svaret når det gjelder min egen vess, og det skal du få høre når du kommer på besøk, det var ikke den jeg flydde med i steindalen.

Forskjellen med å fly med en lett kontra en tung er når en skal fly 3d, den lette vess'n gjør at flyet ikke reagerer så voldsomt på gassen, kontra en tyngre som hovrer flyet på 1/4 gass og er veldig vanskelig å holde stabilt i hover uten at det stiger opp eller siger ned.
Vess propellen er veldig myk på bladtuppene, så der er nok mest tip støy av den tror jeg. Jeg har ikke carbon propell ennå, disse er jo stivere og skal gi mindre støy.

Nå skal visst en 2cyl motor støye mindre enn 1cyl. og har en gode potter og riktig propell så er dette absolutt søndagsfly, vi får tillate oss å bråke litt på lørdager, frem til kl 20 på kvelder og fly litt roligere på søndager.

En 100cc totakter modellflymotor skal ikke startes opp i hagen av og til, den skal i lufta..,basta.. :lol:
Sikkert råd å gjøre gode kjøp på utgåtte SD-Model fly, nå som Pilot Rc ventes inn, og sannsynnligvis til høyere priser. hint..hint :D

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Steindalen onsdag 29.april
InnleggSkrevet: Fre Mai 01, 2009 10:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Jeg ser bare på den gasser'n jeg flyr, at energien i lyden er langt kraftigere enn på et mindre fly, til tross for lite power i kinagassern. I tillegg knirker og rasler det i den av en eller annen grunn.

Jeg og vector fly en gang sammen bak huset mitt. Da hadde jeg en YS63 og han Zagi-vinga si med en hissig motor, min bråkte mest. Men oppe i lufta var Zagi-vinga klart overlegen. Ikke vet jeg hvorfor, men kanskje har Vector mer peiling enn jeg har? Kansje en 2-sylindret motor er bedre,l jeg vet sannelig ikke, sikkert best å spørre Vector om råd. Jeg har en 6-sylindret 2,7 liter 2-takter på båten min, men den blir jo bare bråk i ørene mine på 5700 RPM :mrgreen:
Uansett hadde det vært kult å ha en slik 100cc-motor. Bare for å starte den opp i hagen et par ganger og få Vector til å hjelpe meg med innstilling og innkjøring og slikt



Joda, Jeg kan godt hjelpe deg Yalla. Det er bare å spørre det vet du :wink:
Nå må du slutte å sutre over at zagi`n min fliser deg, og at din bare bråker :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Steindalen onsdag 29.april
InnleggSkrevet: Fre Mai 01, 2009 11:22 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
vector 250 skrev:
Joda, Jeg kan godt hjelpe deg Yalla.

He..he.. det er mye bedre om dere kommer inn til naustdal og hjelper til med å justere d-a'n min, er ikke helt fornøyd og litt skeptisk, så får dere teste yak'en også.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Steindalen onsdag 29.april
InnleggSkrevet: Lør Mai 02, 2009 12:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
yallaair wrote:
Jeg ser bare på den gasser'n jeg flyr, at energien i lyden er langt kraftigere enn på et mindre fly, til tross for lite power i kinagassern. I tillegg knirker og rasler det i den av en eller annen grunn.

Jeg og vector fly en gang sammen bak huset mitt. Da hadde jeg en YS63 og han Zagi-vinga si med en hissig motor, min bråkte mest. Men oppe i lufta var Zagi-vinga klart overlegen. Ikke vet jeg hvorfor, men kanskje har Vector mer peiling enn jeg har? Kansje en 2-sylindret motor er bedre,l jeg vet sannelig ikke, sikkert best å spørre Vector om råd. Jeg har en 6-sylindret 2,7 liter 2-takter på båten min, men den blir jo bare bråk i ørene mine på 5700 RPM :mrgreen:
Uansett hadde det vært kult å ha en slik 100cc-motor. Bare for å starte den opp i hagen et par ganger og få Vector til å hjelpe meg med innstilling og innkjøring og slikt



Joda, Jeg kan godt hjelpe deg Yalla. Det er bare å spørre det vet du :wink:
Nå må du slutte å sutre over at zagi`n min fliser deg, og at din bare bråker :lol:


Jeg ser du har funnet "quote"-knappen hehe. Det betyr "sitat"!! IKKE at en skal skrive sine egne drømmer og monologer i sitt eget hode!!!!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Steindalen onsdag 29.april
InnleggSkrevet: Lør Mai 02, 2009 4:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
he he he, litt kunstnerisk frihet må man da ha :lol: :lol: :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 35 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC