Dato/klokkeslett: Søn Mai 12, 2024 8:37 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Nattflyvning i steindalen
InnleggSkrevet: Tir Mai 12, 2009 12:51 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag skal jeg til steindalen etter jobb, og skal da også overnatte til onsdag. Håper på litt god mat og drikke, men også at det blir mye flyvning, så jeg skal fylle bilen til taket med radiostyrte morosaker :D

Jeg skal ha med følgende:

T-rex 250
T-rex 450 V2, preppet for nattflyvning.
T-rex 500 esp, nytt helikopter som skal testes.
T-rex 600 elektro
Outrage G5

RCF Jazz elektrofly
RCS MX2 elektrofly
Ultimate 40 fuelfly

Skal prøve å få filmet litt, madammen skal iallefall gjøre et forsøk :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nattflyvning i steindalen
InnleggSkrevet: Tir Mai 12, 2009 7:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Er det plass til henne i bilen da :lol:

Nå kjenner jeg at jeg savner både å fly, og til og med å herje med bilene. Jeg kommer sterkt tilbake etter at jeg har fått rigget meg til med nytt hobbyverksted i nyehuset. Akkurat nå er det meste av eiendeler og leketøy nedpakket i esker. Håper å ha fått kontroll på tingene i løpet av et par uker. Skal begynne å tømme kåken på fredag :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nattflyvning i steindalen
InnleggSkrevet: Ons Mai 13, 2009 6:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Er det plass til henne i bilen da :lol:


Kjørte 2 biler :mrgreen:

Tenkte at du holdt på med pakking ja, det er ikke vanlig å høre så lite fra deg her på forumet. Litt merkelig egentlig, forsvinner du fra forumet så forsvinner Yallaair også. Dere burde jo flytta sammen, og sparka ut kvinnfolka :lol:
Blir spennende å se hva du koker sammen når du får på plass et eget hobbyrom, med tanke på alt du har fått til i boda di :D

Når det gjelder turen til steindalen, så kan jeg si at jeg har hatt det helt knall. Har også hatt et par kræsj, men ingenting alvorlig. Fikk lekt meg litt med T-rex 250, men når jeg la det på rygg så fant jeg ut at jeg har alt for lite negativ pitch, så jeg må nok justere litt. Jeg kræsja på slutten av flyturen, men vil der skylde på oppsettet. Jeg har for lite utslag, og brukte plastbladene. Jeg har testa helikopteret litt tidligere med karbonblader, og synes de er MYE bedre, iallefall hvis en skal herje litt. Til rolig generell flyvning duger sikkert plastbladene greit nok. Jeg knakk understellet, bøyde hovedakselen, raspa hoveddrevet, motordrevet løsnet, og jeg regner med at feathering shaft og flybaren også er bøyd. Kan ikke se noe annet knekt i rotorhodet.

T-rex 450 fungerte bra, men jeg fikk ikke flydd det så mye. Jeg jagde vekk et par hjorter som tråkket rundt på marka, og kan konstatere at det ikke er noe problem å fly i mørke hvis en har modellen opplyst. Gleder meg til å få ny kåpe slik at jeg kan få lys over hele modellen.

Den nye T-rex 500 esp fungerte også greit, men jeg kan ikke si at jeg merker noen som helst forbedring i forhold til min gamle modell. Den nye støyet mer, ikke fra akselen, men en lyd som minner om tørre glidelager. Den nye var også en del tregere å få rundt, men jeg regner med at jeg skal få justert det etterhvert. Er ikke helt fornøyd så langt, og kjenner at jeg likte mitt forrige helikopter bedre. Men slik er det ofte med alt som er nytt.

T-rex 600 elektro flyr som vanlig fint, men jeg kjenner nå at jeg har begynt å bli litt lei det, så snart skal prosjekt Airwolf påbegynnes. Jeg justerte timeren på radioen denne gangen, og jeg kan fly 7min 30sek i 3D-kurve før jeg må lande. Ikke så verst for et 50-size elektrohelikopter.

Outrage fungerte også fint idag, jeg fikk justert halen litt, og da falt alt på plass. Synes ellers at kåpa er litt vanskelig å få på plass, men jeg skal ha en overhaling på dette helikopteret snart også, og da skal jeg fikse det. Skal også slipe over hele ramma på nytt for å fjerne skarpe kanter.

Jeg fikk fly en del batteripakker på mitt innefly, RCF Jazz. Innimellom ble det ganske vindstille, og da måtte jeg bare benytte muligheten. Det fungerte meget bra og var fryktelig moro å fly ute. Litt greit med en bris av og til, for lærdommen sin del. Jeg har nå klippet av understellet på denne modellen, for det vibrerte en del og laget en irriterende lyd.

RCS MX2 fungerte meget bra, og er en knall bagasjeromsmodell. Vurderer å ta av understellet, men det er kjekt å ha på om jeg skal lande på grus eller asfalt. Flyet glir forøvrig meget bra, og i lav hastighet, men en skal passe på enkelte situasjoner. Hvis en har lav hastighet og prøver en forsiktig sving, så dropper vingen temmelig fort. Har en lav høyde da så smeller det i bakken. Hadde en slik smell igår, og da ble sideroret revet av hengslene. Hadde glemt lim, så det hadde vært en easy fix om jeg hadde hatt det rette verktøyet. På turen hjem idag gikk det litt verre, da ramlet fyllestasjonen min over høyderoret og rev det av hengslene. Den stasjonen er ganske tung siden den har et 12v blybatteri innvendig, så jeg er veldig fornøyd med at det ikke ble mer skade. Jeg flyr nå med 13x6.5 i forhold til 13x4 som er originalt, og det nye valget fungerte mye bedre.

Ultimate 40 startet med en gang, og fungerte veldig bra idag. Ingen feilslag på motoren, og det er kjekt å bli bedre kjent med stikkene. Jeg trenger erfaringen til jeg skal ha opp større modeller. Flydde også lengre fra meg selv enn jeg noensinne har gjort, og det var kjekt å bryte den barrieren. Men når jeg skulle lande så skjedde det noe morsomt. Perfekt innflyvning denne gangen, og fin fart. Hjulene tok fint bakken, og datt så av! Så det endte opp i en kjempefin buklanding. Jeg ser på hjulsporene at det kanskje var litt myk jord der, men jeg tror at understellet har fått et par smeller forrige gang jeg var i steindalen. Jeg tror rett og slett at det var ganske løst fra før. Men det gikk bra med flyet, så jeg skal bare lime det på igjen.

Jeg tok også med meg vingen, og ville gjerne ha en vellykket tur med den. Det ble ikke bare en, men 4-5 flyturer. Hadde en styrt en gang, men tror da at jeg hadde dårlig batteri, for jeg følte at flyet bare datt ut. Hadde da tatt noen turer, så det virker logisk for meg. Jeg byttet batteri, og tok noen turer til. Jeg fikk inntrykk av at det flyr greit, men ved sving og lav hastighet kan det bli problemer. Det glir fint hvis jeg tar det rolig på stikkene. Men jeg har gjort som jeg ville, jeg fikk dritten i lufta :mrgreen:
Jeg tror at vingen kan bli mye bedre hvis jeg får den litt lettere, og da må jeg ut med ballasten min. Og når det skjer, så må jeg også bytte motor til noe som veier mindre. Men moro var det, og en helt ny opplevelse :D

Skal få lagt ut litt film og noen bilder etterhvert

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nattflyvning i steindalen
InnleggSkrevet: Ons Mai 13, 2009 9:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Noen bilder fra turen:

T-rex 450 med belysning
Vedlegg:
belyst 450.jpg
belyst 450.jpg [ 91.86 KiB | Vist 3952 ganger ]


MX2 akrofly
Vedlegg:
MX2.jpg
MX2.jpg [ 132.63 KiB | Vist 3952 ganger ]


Den lille vingen
Vedlegg:
Vingen.jpg
Vingen.jpg [ 82.81 KiB | Vist 3951 ganger ]


T-rex 600 elektro, T-rex 500 esp, Outrage G5
Vedlegg:
helikopter.jpg
helikopter.jpg [ 100.24 KiB | Vist 3952 ganger ]


Hundene ble satt i bur når jeg flydde helikopter, greit å ta noen forhåndsregler så det ikke skjer noe ved landing...
Bildet viser også Ultimate 40 (uten understell)
Vedlegg:
hundebur.jpg
hundebur.jpg [ 114.06 KiB | Vist 3952 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nattflyvning i steindalen
InnleggSkrevet: Ons Mai 13, 2009 10:15 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Flyet glir forøvrig meget bra, og i lav hastighet, men en skal passe på enkelte situasjoner. Hvis en har lav hastighet og prøver en forsiktig sving, så dropper vingen temmelig fort.

Dette er helt typisk for denne type fly, for liten fart og for lite gass så skjer nettopp dette. En må dra på litt før, og i svingene for å være sikker.

Flott modellsamling du har og flotte bilder fra en godværsdag, men tror du skal være litt forsiktig å sette de to hundene i bur når du er på besøk der for å fly.
Virker nesten som den brune hunden hvisker inn i øret på den andre at "kommer han fyren der igjen en gang til, og skal sette oss i bur for at han skal fly, så tar vi'n"

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nattflyvning i steindalen
InnleggSkrevet: Ons Mai 13, 2009 10:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, det ser nesten ut som at de planlegger noe ja. Jeg skal passe meg litt ekstra neste gang... :mrgreen:

Og angående flyet, jeg har opplevd det et par ganger nå, så det begynner å synke inn i fingrene. Men jeg synes ikke det skjer i en rolig glideflukt, eksempelvis inn til landing. De gangene det har skjedd har en sving vært involvert, og der har problemet startet. Det som har overrasket meg litt er at jeg har glideflydd saktere uten problemer. Men det er som du sier, en må være i forkant med throttlebruk hele tiden. Liksom kjenne at det er motoren som jobber, og ikke flyet som "svever". Ikke sikkert jeg klarer å få frem hva jeg mener, men det er dette inntrykket jeg har fått.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nattflyvning i steindalen
InnleggSkrevet: Ons Mai 13, 2009 11:18 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Jeg skjønner hva du mener, og det er akkurat slik jeg opplever det med de acro flyene jeg har også, de staller ukritisk når en flyr rett frem så lenge flya er lette nok. (bank i bordet) :)

_________________
Bjørn G.H.


Sist endret av BGH den Tor Mai 14, 2009 10:07 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nattflyvning i steindalen
InnleggSkrevet: Tor Mai 14, 2009 12:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flott at noen skjønner meg :lol:

Jeg har satt sammen noen få videoklipp nå, og madammen skal få lastet dem opp så fort vi har fått i oss noe mat. Blir sent, men slik er det :)

Det blir videoklipp av Outrage G5, RCF Jazz, T-rex 450 delvis belyst og Microbee flyvende vinge.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nattflyvning i steindalen
InnleggSkrevet: Tor Mai 14, 2009 12:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå ligger det noen videoklipp fra turen under "video og bilder" :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 30 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC