Idag fikk jeg mulighet til å ta med et par små flyvende objekter på spaserturen, været var noenlunde, så da var det bare å benytte anledningen. Jeg har gledet meg til å teste mitt nye kastefly som er modifisert til motordrift. Jeg kaller det for prosjekt "powerfox"
Jeg tok også med T-rex 250 for å teste litt etter en del justeringer. Tok med et par batteripakker til hver modell, og det er akkurat passe på en slik tur. Hadde også med begge hundene, og de fikk springe så lenge det var fly jeg holdt på med. Når det er helikopter, så blir både unger og hunder holdt litt i tøylene.
Først ut var kasteflyet, og det fungerer helt fint. Litt trimming måtte til på høyderoret for å få det til å fly noenlunde i level, og et par knepp måtte også til på balanseroret. Når det er sagt så kommer jeg helt klart ikke til å gå opp i 3-cellers, det er absolutt ikke nødvendig på dette flyet. Jeg vil heller prøve å perfeksjonere det litt som det er. Det flyr helt fint med 2-cellers oppsett og en billig 40x40 propell med propsaver. Absolutt ingen problemer med å gli inn til landing, og det flyr på 1/3 gasspådrag. Jeg vil også teste propell med litt mer pitch, bare for moro skyld. Det hadde heller ikke den peneste rollraten, men det kan også forbedres. Totalvekt med denne propellen er 106 gram, og det fungerer utmerket. Det eneste jeg har noe å utsette på er servoene jeg har brukt. Jeg kunne tenkt meg at de var litt finere i bevegelsene, men slik er det når de koster rundt 70,-
En annen ting er at jeg brukte en fartsregulator som jeg tidligere har forkastet, og til dette bruket er den helt knall. Forskjellen er at dette flyet har 1 servo mindre, og det kan virke som at det var årsaken til tidligere problemer, at regulatoren ble litt ustabil med 3 servoer i drift. Uansett, den fungerer bra på 2-cellers og med 2 servoer, og koster 99,- i butikken. Batteriene er 7.4v 450mah, og virker som at de gir godt med flytid også. Så dette er billig og morsomt. Finnes det bedre bagasjeromsmodeller?
T-rex 250 fungerte sånn noenlunde, jeg blir aldri helt 100% klok på halen, men det er en klar sammenheng mellom gain og haleproblemer. Jeg har funnet sånn noenlunde innstilling på dette nå, og kommer videre til å jobbe med eliminering av slark i systemet. Fungerte helt fint ellers, og jeg fikk holdt den stabil inverted noen cm over bakken, rollet, loopet, og generelt herjet litt. Begynner å se bruksområde for dette helikopteret nå. Alt jeg brukte i dag er nå koblet opp mot min nye "bagasjeromsradio", Spektrum DX6i. Angrer ikke et sekund på det valget.
Her er noen bilder: