Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 4:20 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Søn Feb 06, 2011 8:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fikk tatt meg en snartur på nesjane idag for å fly litt helikopter. Jeg skulle egentlig ikke, men hadde lyst til å prøve litt mer etter å ha justert flere helikopter igår. Uansett, jeg hadde med meg Yak55, MSH protos, T-rex 500 og T-rex 600N. Yak'n hadde jeg bare med for å fly en batteripakke jeg hadde liggende fulladet fra gårsdagen. Protosen skulle testes etter å ha justert pitch, og nå var alt mye bedre. Det samme gjaldt 500'n også.

Jeg hadde meg så en tur med T-rex 600N, gjorde bare enkle looper og roller og inverted hovring, ingenting som skulle forårsake problemer. Hadde litt vugging fra flybarless-systemet, men ellers virket alt ok. Jeg bestemte meg så for å ta meg en tur til, og under oppspoling av turtall gjorde helikopteret et brutalt hopp. Det virket som at helikopteret ble løftet opp på høyre side. Jeg var kjapp med å få throttlestikka i null, så helikopteret var ikke høyere enn 30 cm over bakken tenker jeg. Men smellen ned igjen var hard nok til å knekke bakre understell, vri halebraketten litt, og utrolig nok flyttet faktisk fueltanken på seg inni ramma. Den skjønte jeg ikke helt, og det har aldri skjedd før. 2 ting ble gjort annerledes fra tur 1 til tur 2, og det var bytte av mottakerbatteri, pluss bittelitt justering på potmeteret til Align 3G. Jeg lurer også på om det var noe rart med oppstartsekvensen til 3G-systemet, i så tilfelle skyldes kræsjet dårlig rutine fra min side. Jeg skal sjekke dette nøye opp.

Problemet mitt er nå om dette skyldes DX8, Align 3G eller noe annet. Jeg har ikke telemetri på denne, og mottaker var AR7000. Jeg hadde også nettopp satt i et fulladet lipobatteri til mottaker. En av grunnene til at jeg ikke helt er sikker på om dette er DX8 er at jeg hadde en kræsj på den når jeg brukte DX7 som jeg ikke skjønte helt heller, og da brukte jeg Align 3G også. Jeg hadde jo også en tur med 600'n på lørdag, og en tur til idag, før dette da skjedde på tredje tanken med ny radio. På lørdag flydde jeg 2 turer med Protos og 2 turer med T-rex 500 (også med Align 3G) uten problemer, og 1 tur med Protos og 1 tur med T-rex 500 idag uten problemer.

Så hvor ligger feilen? Er det noe med 600'n siden jeg har hatt ett uforklarlig kræsj tidligere (da med Align 3G, men DX7), og nå et enda mer uforklarlig kræsj? (med Align 3G og DX8)

Jeg har nå helikopteret stående i kjelleren, og skal ta en liten feilsøkingsrunde med inspeksjonslys og kamera, så får vi se om noe dukker opp. Skal også kjøre en del simuleringer og se om noe skjer der. Skal få lagt ut noen bilder og filmklipp senere.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Søn Feb 06, 2011 8:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her kommer videoklippet av hva som skjedde med 600'n
http://www.youtube.com/watch?v=UN09bz89FxI

Her er et videoklipp av en annen kar med T-rex 600N standard, denne smalt også i bakken på slutten.
http://www.youtube.com/watch?v=Y72-3Gyws9Y

Her er et videoklipp av T-rex 500, ganske spennende å prøve denne rett etter at 600'n ble skadet.
http://www.youtube.com/watch?v=2U1N_krMXFA


Sist endret av stressballen den Søn Feb 06, 2011 9:25 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Søn Feb 06, 2011 9:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Veldig rart. Første inntrykket jeg får er at pitch på ene bladet går ut i fullt pådrag. Det skjer så fort at jeg tror ikke det er servo som gir signal om dette. Kansje en lik eller noe som har hoppet av / løsnet slik at bladet gir full pitch i løpet av brøkdelen av et sekund. Du kan faktisk høre og se at bladet gir ektrem pitch når det står rett frem på heli'n før den hopper til. Det er helt ekstreme torsjonskrefter ute å går i et lite øyeblikk....


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Søn Feb 06, 2011 9:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Veldig sant. Men jeg mener at alle linkene står som de skal. Jeg filmet litt etterpå også når vi kikket på helikopteret, og da var det normal bevegelse på cyclic, og fremdeles fast lys på mottaker og satelitt. Synest at sistnevnte er litt rart hvis det var glitch eller manglende signal, da blinker vanligvis lysene på mottaker.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Søn Feb 06, 2011 10:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sjekk holdekrata til servo. Jeg er nesten sikker på at det er luftkreftene på bladet som gjør at noe vrir seg.. det sier jo f*en meg poff når den flipper over, i tillegg så stopper rotor nesten helt opp i løpet av et brøkdels sekund. Ene bladet er helt utstallet og stikker av med all energi som er i rotoren. Du ser breisida av bladet gjennom lufta... Dette er trolig utslag som er langt over det som servo er designet for... for meg lukter dette mekanisk.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 12:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette var et godt tips, holdekrafta har jeg ikke sjekka. Skal gjøre det etterpå. Jeg har nå jobbet litt med helikopteret, og kan legge inn en foreløpig rapport. Jeg har sittet et par timer og slått kontroll og receiver av og på med forskjellige konfigurasjoner på brytere, nedtelling, simulering av oppstart osv. Jeg har beveget mye i ledningene til gyro, 3G kontrollenhet og mottaker samtidig som jeg simulerer flight, men ingenting har overhodet skjedd. Alt ser rett og slett bra ut, så jeg håper at det faktisk kan være det du nevner :idea:

Jeg har nå byttet bakre understell, det lille drevet som går mot autorotasjonsdrevet og halebladene. Dette hadde jeg liggende fra før, så nå er helikopteret oppegående igjen. Jeg har Futaba S9452 på cyclic, og skal nå ned å sjekke tipset til Yalla, så får vi se om det blir 100% :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 1:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det ble dessverre bom, holdekrafta virket lik på alle cyclic-servoene, så jeg antar da at det var bra. Jeg klarer å presse mot, men det er ingen tvil om at motstanden er grei. Skjønner egentlig ikke helt hva annet mekanisk det eventuelt kan være, linkene holdt seg også på plass, så ingenting mangler. En annen ting er at jeg neppe hadde mye vridning på bladene, jeg har null grader på midtstikke, og helikopteret var ikke kommet i løft. Jeg tror ikke jeg var kommet noe særlig lenger enn midtstikke. Umiddelbart etter at helikopteret gjorde spranget sitt, så hadde jeg stikka i null igjen. Jeg vet jo ikke om det var jeg som fikk det ned eller om det også var noe som skjedde av seg selv. Jeg var også i normalkurve, så fra null til midtstikke er det sikkert ikke mer enn 4 grader pitch. Synes det er litt utrolig at tanken flytter på seg med en smell fra denne høyden. Får liksom inntrykk av at det var mer negativ pitch ute å gikk. Altså at helikopteret først har blitt løftet ved at pitchen økte, for så at det ble smelt hardt i bakken på grunn av mer negativ pitch enn hva jeg har innstilt i normalkurven. Jeg bare tenker høyt :)

Her er noen bilder:


Vedlegg:
ødelagt.jpg
ødelagt.jpg [ 125.26 KiB | Vist 9344 ganger ]
tank 1.jpg
tank 1.jpg [ 90.77 KiB | Vist 9344 ganger ]
tank 2.jpg
tank 2.jpg [ 73.8 KiB | Vist 9344 ganger ]
3G gyro.jpg
3G gyro.jpg [ 80.38 KiB | Vist 9344 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 1:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Når jeg spiller av klippet i slowmotion, så ser rotordisken jevn og fin ut gjennom hele hendelsen. En kan også se at eksosen driver sideveis under rotoren, og at denne plutselig blir blåst til alle kanter slik at en kan se det typiske runde ettertrykket fra en rotordisk. Når helikopteret står på bakken og går etter hendelsen, så er også bladene utslått slik de skal være. Jævla synd at kameraet ikke sto innstilt på å ta opp i 300fps.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg bare fortsetter litt på denne tråden, selv om den egentlig blir litt feilplassert nå. Får heller starte en ny hvis det skjer noe lignende igjen. Uansett, jeg har nå hatt en ny økt med testing for å provosere frem merkelige tendenser, men fremdeles ingenting. Føler nesten at jeg utsetter helikopteret for verre situasjoner nå enn hva det egentlig opplever under bruk. Kikket spesielt godt på batteriet etter innlegget fra birdynamnam, men alt ser ok ut der også. Testet mye med gyroen løs også, da er det iallefall vibrasjoner så det holder :mrgreen:

Eneste punktet jeg har forbedret litt nå er gyroen. Den står på en egen plate over aileronservoene, og på et helikopter tidligere hadde jeg et tilfelle der gyro ble forstyrret av servoene. Det måtte en metallplate til mellom gyro og servoer for at det skulle bli bra, så nå prøver jeg samme greia her. Jeg laget et hull i plata som gyroen står på (på hver side av gyroen) for å få gjennom en tynn remse med borrelås, og deretter la jeg en gelepute på platen, så en metallplate, så en gelepute igjen, så gyro, så en gelepute oppå gyroen, og til slutt borrelåsen over det hele for å holde gyroen forsiktig på plass. På nitrohelikopter gjør det seg med mykt gyrofeste, men elektroheli drar fordel av litt fastere gyropute. Nå er iallefall gyrofestet mitt mykt nok, pluss at metallplaten står og skjermer. Satser på at det ikke er noe mer å forbedre på gyrofestet nå.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Hadde det vært mekanisk feil, ville du nok ha funnet ut av dette. Litt ekkelt å tenke på at heli'n kan bare hoppe til slik uten videre. Greit å ha i tankene når du hovrer rett forran nasa :mrgreen: :lol: Hansje vi er for slepphendte med sikkerheten... jeg står gjerne bare 5-8 m unna og da kommer delene fort i trynet :shock:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Hadde det vært mekanisk feil, ville du nok ha funnet ut av dette. Litt ekkelt å tenke på at heli'n kan bare hoppe til slik uten videre. Greit å ha i tankene når du hovrer rett forran nasa :mrgreen: :lol: Kansje vi er for slepphendte med sikkerheten... jeg står gjerne bare 5-8 m unna og da kommer delene fort i trynet :shock:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmmm.........hvorfor siterer du deg selv Yalla? :mrgreen:

Jau, det er ekkelt å ikke vite hva dette var. Jeg driter i selve helikopteret, men det er tanken på å ikke kunne fly det med trygghet som plager meg. Jeg liker mekaniske feil, men denne typen hendelse klarer jeg meg uten.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Tor Feb 10, 2011 1:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld oppgraderte jeg DX8 til siste softwareversjon, og har også hatt fjernkontrollen stående oppkoblet til T-rex 600 på jakt etter glitch, men det har enda ikke dukket opp noe unormalt. Jeg koblet alt fra etter 58 minutter kontinuerlig bruk, da gadd jeg ikke mer for kvelden...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Tor Feb 10, 2011 4:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det viser seg at min radio er berørt av en potensiell feil, og at jeg derfor bør sende den inn. Er litt greit å vite faktisk, jeg liker ikke å lete etter feil som er veeeeldig periodiske og vanskelige å finne ut av, så dette blir grei skuring for meg. Nå blir det iallefall fikset, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane 06.02.2011
InnleggSkrevet: Tor Feb 10, 2011 4:55 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Den vibrerings feilen du har ? dvs ting blir rart når den slår inn.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC