Dato/klokkeslett: Man Jun 16, 2025 9:50 pm

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vær forsiktig med fuel
InnleggSkrevet: Søn Feb 22, 2009 10:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
For et par dager siden fikk jeg meg en liten påminnelse om at vi opererer med farlige stoffer i denne hobbyen, og slike påminnelser er dessverre ofte nødvendig. Jeg holdt på med fuel-opplegget i det lille nitroflyet mitt. Det hadde fått seg en "forstoppelse", og jeg tok trykkslangen til potta og blåste forholdsvis hardt i denne for å se om jeg kom igjennom. Jeg kjente at det ble trykk i systemet, og vanligvis klemmer jeg godt på slangen for å unngå ubehagelige overraskelser når jeg slutter å blåse (mot-trykk).

Flyet er lite, og jeg hadde lite slange å holde i, så den glapp for meg. Og en fet stråle med fuel sto ned i halsen min. Det var et bra trykk, og det kom en bra mengde ut på et millisekund. Første tanken min var å ikke svelge drivstoffet, så jeg lot bare alt renne ut så langt jeg klarte iallefall. Når jeg følte at jeg hadde fått ut det meste så sprang jeg inn i vaskekjelleren og skylla munnen godt for å prøve å tynne ut drivstoffet. Fikk gurglet litt også. Med slike stoffer er det ufattelig viktig å ikke svelge. En skal også unngå brekninger, og det er også veldig farlig å få det i luftveiene. Vi ringte giftsentralen umiddelbart for å finne ut hva mer vi kunne gjøre, og jeg fikk beskjed om å ta meg noen slurker matfløte, noe som forøvrig var godt :D

Det kunne ha gått mye verre, så vis aktsomhet med fuel. Hvis en leker med fuel så finner en fort ut at latteren forsvinner den dagen det skjer noe galt...

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!

Topp
 Avlogget Profil  

Innleggets emne: Re: Vær forsiktig med fuel
InnleggSkrevet: Søn Feb 22, 2009 11:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Been there done that, har også klart å spyle meg i begge øynene :shock:

Kanskje er du så heldig at det der tok knekken på halsbetennelsen :wink:

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Man Feb 23, 2009 1:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Hehe, jeg hadde en bra infeksjon i halsen for ikke så lenge siden, og har ikke vært 100% etter den. Kjente da at det svei godt nedi der, og tror nok at det var noen dråper som lurte seg forbi. Ble faktisk mer bekymret for at fuelen skulle starte hele halsbetennelsen igjen...

Har også fått jævelskapet i øynene tidligere, og likte ikke det heller :D

Du kan jo forøvrig tenke deg hva som ble gjort etter at fuelen traff nedi halsen. Jo, da førte jeg slangen vekk, og det kom da fortsatt fuel ut. Så jeg fikk en god stråle i ansiktet også. Tror heldigvis ikke at jeg fikk noe særlig i øynene da. Det hadde vært noe det. Blind og halsen full av fuel :mrgreen:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Feb 24, 2009 12:28 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Vel..he..he, siden dette er et par dager siden og det viser seg at du fortsatt er i live, så må nesten jeg flire litt av denne historien her, selv om som du sier, dette er alvorlige ting som alle burde sikre seg bedre mot.

Av en eller annen merkelig grunn så har disse kjemikaliene vi holder på med veldig lett for å finne veien til plasser de ikke skal være.
Det være seg lynlim, epoxy,olje, fuel, you name it, enten på feil plass i modellen eller i værste fall i øynene og munnen.

Jeg leste en tråd på et annet forum for en tid tilbake, om en som skulle lime noen hegsler med tynn ca-lim.
Den tynneste ca-limet er veldig tyntflytende, og han trykket i vei på flaska for å fylle opp hengsle spalten, og det gikk litt tid før han kjente det begynte å bli varmt på ene låret.
En kan tenke seg selv resten etter han hadde tømt halve flaska, og det havna på ene buksebenet, han brant seg skikkelig i tillegg til at skinnet fulgte med når han i panikk dro av seg buksa. :oops:

Har på følelsen at jeg har fått smakt på det meste av dette griseriet vi holder på med i uheldige situasjoner. Det meste av dette smaker jo heldigvis noe helt for jævlig.
Jero aerosave tror jeg må vere noe av det værste jeg har smakt. Epoxy også, oljer er også pyton, lynlim er heller smakløst, men limer fast leppene.
Det eneste jeg kan gå god for er Loctite 243, om den er giftig det vet jeg ikke men har heller ikke fått i meg større mengder, men den er slett ikke værst på smak, kunne vært en tanke mere søt men ellers ok. :| :)

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Feb 24, 2009 1:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Hahaha, ufattelig bra :lol: :lol: :lol:

Tydelig at alle som driver litt med rc har fått diverse smaksprøver på forskjellig svineri :mrgreen:

Hadde en situasjon for et par års tid siden når jeg satt å limte på et tynt innefly (null peiling da, og bygget alt feil, knuste det i en stein på nesjane. Tror også det var da jeg fant ut at jeg ville prøve meg mer på heli istedenfor :oops: )

Da var det også den tynne limen som var problemet. Jeg satt og tilførte lim på en plass, og den rant en vei jeg ikke såg og limte alt mulig annet. Merket det når den rant over fingrene som jeg holdt en annen plass på flyet, noe som førte til at selve flyet ble limt til fingrene mine. Satt fra meg flaska på bordet, og begynte å fikle med problemet. Ser komisk ut når et lett fly sitter fast i fingrene. Uansett, i forkavelsen (panikken som oppstår når en skjønner at en har limt alt feil, og at en har dårlig tid) så klarte jeg å velte flaska slik at den datt ned fra bordet. Den datt halvannen meter bortover gulvet, og jeg prøvde å ta den så fort som mulig for å unngå at limen rant ut (flaska datt ned uten kork). Det jeg ikke merket var at limen allerede hadde lagt igjen flere små dammer på gulvet, og jeg trakket selvfølgelig i dem når jeg skulle ta limen opp igjen. Så det resulterte i at sokken satt fast i gulvet, og foten min satt fast inni sokken. Alt gikk jo bra til slutt, men det var merker i gulvet etter sokken i lang tid, og et lite parti uten hud under foten min. Jeg sier det bare, skulle likt å sett film av meg selv da, akkurat når det skjedde. Selve limet på gulvet var ikke noe stort problem, men et fly med fastlimte hengsler er til å tørne av. Jeg tror faktisk at jeg skreik i sinne :lol:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Feb 24, 2009 11:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Ja, jeg har også hatt mange fine opplevelser med CA lim :) Fikk mye skryt hjemme da jeg kom hjem etter halltreff en gang med masse lynlim på låret på en splitter ny bukse som jeg fikk av ØKH, Jeg oppdaget det heller ikke før det brant noe jævlig på låret mens jeg lappet sammen Blitz`n.
Jeg tror CA glue er forkortelse for completely annoying glue :lol:

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Feb 24, 2009 2:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Artige historier dette :mrgreen: Men jeg har en skrekk for disse CA-flaskene... det pleier å være overtrykk i dei. Så når jeg åpner en ny flaske, pleier jeg å holde den laaaaang vekke fra øynene. Det kommer vanligvis en liten sprut ut akkurat i det flasken åpner seg. Er sikert ikke noe gøy å få CA-lim i øynene :|

Når det gjelder fuel, så er den syntetiske oljen ofte giftig / kreftfremkallende. Alle fuel-typene jeg har sjekket er esterbaserte syntetiske oljer. Disse er ikke noe som bør pustes inn. Jeg er derfor blitt bevisst på å ikke puste inn røyken fra glowmotorer :!:

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Feb 24, 2009 3:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Feb 24, 2009 3:45 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Feb 24, 2009 3:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Litt raskere

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Feb 24, 2009 6:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Sist endret av stressballen den Tir Feb 24, 2009 8:55 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Feb 24, 2009 7:58 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Dagens moralprat :lol:

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Feb 24, 2009 8:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Tir Feb 24, 2009 10:55 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
[quote="stressballen]
Har problemer med å holde kjeft når emnet er røyking :mrgreen:
Ps, du bør slutte selv Pett4....[/quote]

Har hørt det i mange år fra deg, men mangler virkelig motivasjon :(

Topp
 Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: Ons Feb 25, 2009 1:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Da får du bare vente til den kommer :D
Eller så kan jo jeg gi deg litt motivasjon. Jeg sier bare Andrea (barn gjør ikke som du sier, de gjør hva du gjør)
Du har heldigvis noen år på deg enda, før hun tar etter røykinga di :)

Topp
 Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet