Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 11:14 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens GAUI 330X
InnleggSkrevet: Ons Mai 11, 2011 11:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
For en ukes tid siden gikk jeg til innkjøp av en GAUI 330X-S (quadrocopter), bare for å variere litt fra normale helikopter. Må jo være litt borti dette fenomenet også :mrgreen:

Jeg bygget denne hovedsaklig ferdig på jobben når jeg hadde kveldsåpent. Det var egentlig komisk å se delene når jeg spredde dem ut på bordet. Ganske banalt enkelt egentlig. Jeg har dessverre ikke tatt noen bilder av prosessen, men skal få lagt ut noen bilder etterhvert.

Jeg har putta på en AR8000 mottaker, og bruker den på DX8. Testflydde den i stua ikveld, og den fungerer meget bra. Blir spennende å se hvordan den klarer seg utendørs.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GAUI 330X
InnleggSkrevet: Fre Mai 13, 2011 12:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg fått flydd et par batteripakker i butikken, og det ser ut som at jeg har 12-13 minutter flytid på en 3S 2200mah batteripakke. Nåværende flyvekt er ca 650gram hvis jeg ikke husker helt feil, og flytiden vil selvfølgeligvis gå ned med økt vekt. Modellen er veldig stabil, og den har godt med power. Hvis jeg nøkker hardt i throttlestikka så gynger den bittelitt akkurat i starten av akselerasjonen. Om jeg heller øker gassen fort, men kontrollert, så går den hurtig og stabilt oppover. Den styres på samme måte som et helikopter, men den er vanskeligere å fly synes jeg. Dette er på grunn av den noe uvante fasongen på modellen, men det er nok bare en treningssak.

Jeg hadde et merkelig tilfelle på slutten av en batteripakke, noe som jeg håper er grunnen til hendelsen. Jeg hovret da ca 10 cm over bakken, og plutselig virket det som at en motor døde. Jeg var forberedt på batterikutt siden jeg hadde flydd så lenge, og dro av gassen umiddelbart. Den tippet allikevel rolig over på siden, det var vanskelig å unngå. Absolutt ingen problematisk velt, men det setter krav til bruk av timer. Det er en av grunnene til at jeg valgte å bruke DX8 på denne. Og når spenningen blir lav, så vil jo nødvendigvis en motor dø først, som igjen vil holde de andre gående litt til. Bare dumt at greia ikke flyr på færre motorer :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GAUI 330X
InnleggSkrevet: Tir Mai 17, 2011 6:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg hadde for et par dager enda et tilfelle av at en motor døde slik at quadrocopteret veltet igjen, og det er nok sikkert at dette skyldes tomt batteri. Modellen vil ikke dale når batteriet blir tomt som det ofte gjør på andre modeller. Jeg skal sjekke litt om det går an å gjøre noe med alle regulatorene, men det er nok å få stålkontroll på timeren til radioen som blir løsningen. Jeg tenkte også å putte på telemetri slik at jeg kan ha varsel på batterispenningen i tillegg.

Men når jeg skulle prøve modellen i dag, så fikk jeg et nytt problem. En motor vil ikke aktivisere seg. Jeg tror ikke at dette har noe med motor å gjøre, men heller esc eller gyro. Skal prøve å kryssbytte to regulatorer for å se om feilen da bytter til en annen motor.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GAUI 330X
InnleggSkrevet: Tir Mai 17, 2011 9:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå fått sjekket over doningen, og problemet er løst. Det var en JST-plugg som ikke satt helt på plass på en av de fire fartsregulatorene. Det var vanskelig å se, siden alle kablene er samlet i midten av quadrocopteret, og det kan hende det har skjedd noe i den velten jeg nylig fikk grunnet tomt batteri. Men siden dette nå har skjedd, så skal det tas hånd om slik at det ikke skjer igjen iallefall. Glad jeg fant ut av dette nå.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GAUI 330X
InnleggSkrevet: Lør Jun 25, 2011 12:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hadde meg en liten testtur utenfor huset for en halvtimes tid siden. Det er litt frisk vind nå, og den er også ujevn, så jeg ville rett og slett teste om quadrocopteret klarte seg. Ble egentlig litt imponert, selv om jeg var ute å syklet litt noen ganger. Absolutt en morsom sak.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GAUI 330X
InnleggSkrevet: Lør Jun 25, 2011 1:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Denne helgen satser jeg på litt utprøving av quadrocopteret, eller iallefall så lenge vindforholdene er sånn noenlunde. Jeg har rigget til med nytt kamera nå, så dette kan bli moro. Regner med å slenge ut noen videoklipp i løpet av helgen om dette blir bra, må bare finne meg noen egnede lokasjoner å fly på.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens GAUI 330X
InnleggSkrevet: Søn Jun 26, 2011 2:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det ble aldri så stille i luften som jeg hadde håpet, så jeg har bare fått tatt meg en tur her hjemme. Holder på å laste videoklippet opp nå, men det ser ut som at det kommer til å ta litt tid.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC