Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 5:19 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Tir Okt 26, 2010 10:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Før halltreffet sist søndag var jeg innom Skala1 for å se på den nye doningen fra Team Losi.
Jeg hadde ikke fått med meg denne før jeg såg tråden til Kåre. Jeg bestemte meg egentlig ganske kjapt for at denne måtte jeg ha. Jeg har jo micro-t fra før som jeg kjøpte i 2006-2007 og som jeg hadde det utrolig mye morro med.

Jeg har ikke fått kjørt bilen så veldig mye, så jeg har ikke helt bestemt meg for hvor godt jeg liker den. Spørsmålet er om den kan ta plassen til micro-t. Jeg føler kanskje den blir litt for stor og kanskje litt for understyrt for å være gøyal i de minste rommene. Micro-t går på bakhjulet og snur på en femøring, slik jeg husker den i alle fall :lol:

Standardbatteriet må i alle fall skiftes ut med et lipobatteri. Jeg prøvde med et 7.4V lipobatteri fra E-sky helikopteret, dette passer selvfølgelig ikke i batteriluken, men fikk plass under karosseriet slik at jeg fikk prøvd litt. Med dette batteriet går ting en god del fortere for seg og bilen klarer fint å spinne i sikler på gulvet om man gir full gass.

Nå hadde jeg jo børsteløst i micro-t. For å klare kjøre på asfalten ute bygde jeg den om til micro desert truck med lengre chassis og så brukte jeg hjulene fra micro raminator som er mye større enn de orginale. Dette gikk noe sykt, men bilen hadde problemer med å holde seg på hjula ute og gikk alt for fort til å bruke inne. Senere hadde jeg faktisk så mye deler at jeg bygde opp en ny micro-t av disse.

Micro SCT har nok et mye større potensiale for børsteløst med 4WD og oljedempere, og det ser faktisk ut som det er samme motorstørrelsen som brukes i denne bilen, så da er det bare å flytte over etter hvert :)

En liten oppsummering...

Positivt:
- Billig! (Rett under 1100kr RTR)
- 4-hjulsdrift
- Oljedempere
- Vegglader istedenfor lader som går på AA batterier som på de forrige versjonene.
- Kulelager


Negativt:
- 27mhz (Hvem vil gå inne i et hus med en meter lang antenne å vifte?)
- 4.8V batteri

Når jeg stoppet innom Førde på veg til Bergen på søndag røsket jeg med meg micro-t og -dt så disse skal jeg teste og sammenligne litt nærmere når jeg får tid :) Nok mas, noen bilder:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 12:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, deserttrucken er jo en skikkelig badboy med de hjula da :mrgreen:
Jeg er også enig angående understyringen og 4.8v, men vil prøve å gjøre noe med dette. Har veldig lyst til å få slakket diffen foran, gjerne litt bak også, dette vil kanskje hjelpe litt på understyringa. Har ikke fått sett på mulighetene for justering av oppheng ellers, men det tar jeg etterhvert tenker jeg :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 7:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe, ja jeg er fornøyd med den deserttrucken :D Hadde vore kult å satt på samme hjula på SCT!
Det virker faktisk som diffen fremme er litt slakkere enn den bak på min, men det kan jo være en ide å slakke mer, spørst om det er mulig i det heletatt.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 11:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Et års slitasje pleier å gjøre susen, men så lenge gidder jeg ikke å vente, så ved en passende anledning blir nok diffene demontert. Kan hende jeg vil file litt bort på tannhjulene og lage litt mer slark der. Men den avgjørelsen blir tatt når jeg ser hvordan det er konstruert. Kan hende at det hjelper å fjerne litt press i girkassen ved å løsne en skrue eller to littegrann også.

Jeg syntes iallefall at diffene er litt for trege etter min smak, på så lette biler vil det klart gjøre utslag i hvordan hjulene får oppføre seg i form av understyring eller overstyring. Selve utslaget på styringen er ikke av det største heller, så hvis jeg får slakket diffene i tillegg til å øke utslaget litt, så blir nok dette bra.

Brukte du 800mah lipo eller? Jeg har vurdert å bruke batteriet som er beregnet for E-sky tandem helikopteret, det er 7.4v 450mah, og bruker samme plugg som SCT, i tillegg til at det har den vanlige balanseringspluggen. Dessverre passer den ikke i batterirommet, men jeg hadde også tenkt å legge den oppå selve chassiset.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 12:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe. Litt lipo løsner nok opp i drivverket litt før et års bruk vil jeg håpe :P Man hører det når man kjører også, det virker som drivverket er litt trangt enkelte steder. Jeg brukte 450mAh (tror jeg). Det som er med på E-sky comanche. Det passet i alle fall mellom karosseri og chassis. Jeg skal ta å skru av det toppdekselet på chassiet for å se hvordan det ser ut under der, batteriluken er helt klart en begrensning for denne bilen, virker nesten som de har laget den slik for å kunne selge sine egne lipopakker.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 1:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det som følger med comanche skal være 800mah hvis jeg ikke husker helt feil. Så da har du nok temmelig bra kjøretid vil jeg tro. Pass på at motor og regulator ikke blir overbelastet, for de er ikke beregnet for kjøring sammenhengende i så lang tid som et 800mah batteri kan gi. Er ikke sikkert det er noe problem, men kan være verdt å passe på.

Har du bytta ut pluggen i bilen da eller? Jeg vil også tro at det batteriet blir en del tyngre enn nødvendig. Om jeg selv tester med batteriet som hører til E-sky tandem, så skal jeg legge inn rapport på tråden min etter jeg har prøvd.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 2:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jeg lagde meg en overgang til sånn rød "mottakerbatteriplugg" siden jeg hadde en ledig losi microplugg liggende. Lurer på å skifte på bilen, men den røde pluggen tar litt mer plass så jeg får se. Tenker du å lodde på losi sin plugg på batteriet?

800mAh gir nok meget god kjøretid ja, jeg prøvde det bare en liten stund. Synes det virker rart at batteriet i tandemhelikopteret skal være 450mah mens comanche er 800? Jeg må sjekke dette når jeg kommer hjem, jeg mente det var 400 noe altså...

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 4:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Batteriet som følger med e-sky tandem har samme plugg som losi-batteriet. E-sky tandem er også et mindre helikopter med mindre blader, flybar og akslinger enn de normale kontraroterende modellene fra e-sky.

Jeg regner med at det er mer egnet til SCT på grunn av vekten, men det passer uansett ikke inn i batterirommet.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 9:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Du har såklart rett! Jeg må snart lære at det ikke går an å tvile på det mr. skala1 sier :P
Hehe, fra spøk til revolver.. Kult at det har samme batteriplugg da, jeg trodde det var unikt for team losi sine microbiler.
Håper det går an å finne et annet lipobatteri som passer enn losi sine overprisede i alle fall.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 9:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, sånn skal det være :wink:
Neida, bare tuller, jeg roter nok temmelig mye jeg også :mrgreen:

Vi får se hva som kommer av batterier, det finnes nok helt sikkert noe som er mye billigere, men jeg skal se om jeg ikke får gjort noe med batteriet fra E-sky, det gir jo rimelig god kjøretid det også da.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Ons Okt 27, 2010 9:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Etter en liten runde med bilen i gangen i dag liker jeg denne bilen bare mer og mer. Jeg fant nemlig ut det at vist jeg kjørte under trappa der det var mye støv så fikk bilen betraktelig mye mindre grep. Noe som førte til at bilen virker mer responsiv og kjapp ettersom den spinner når man gir full gass. Det virker jo litt ulogisk, men jeg tror det er noe med det at når det er grep så bruker den litt tid på å akselerere og derfor føles bilen tregere. Når man spinner og får turtall på motoren med en gang høres det mye kjappere ut i alle fall, selv om den ikke er det i praksis :P

Men poenget mitt var i alle fall det at bilen var helt nydelig å sladde rundt med på gulvet. Istedenfor at den understyrer gjennom svingen gir man bare litt gass og bilen drar en fin breisladd som er kjempelett å kontrollere. Og nettopp dette er en av fordelene til SCT kontra en vanlig micro-t/b/dt osv. For jeg husker det at micro-t'en satt på som bare det, men med en gang man fikk litt støv på dekkene eller de begynte å bli litt slitne så spant man bare rundt i hver sving. Jeg liker 4wd! :D

Så konklusjonen blir vel det at bilen er gøyere med dårlige dekk :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Tir Nov 02, 2010 8:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Da er 2 lipobatteri bestilt. Fant et som skal passe i batteriluka på 250mAh, så det må bli bra :) Det merkelige er derimot at jeg synes bilen egentlig går fort nok sånn som den er nå. Vet ikke om jeg har blitt fartsblind, men jeg tror nok diverse drivverk har gått seg til og batteriet begynner å bli litt mer futt i etter noen utladinger. Morro er det i alle fall! Nesten så jeg får lyst å skaffe meg en Rally-versjon også :D

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Tor Nov 04, 2010 9:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
I dag monterte jeg mottaker i Raminatoren. Jeg prøvde med det originale Losi lipobatteriet jeg hadde, men dette slet jeg med at det kuttet når jeg gav full gass før, og det var ikke bedre nå. Ser ut som det har sett sine beste dager. Så da tok jeg, utolmodig som jeg er, å tapet fast et e-sky helikopterbatteri som er omtrent like stort som bilen og dette ble saker! Den går fortsatt som et uvær og det er umulig å kjøre på mer enn halv gass inne. Jeg måtte selvfølgelig prøve å gi full gass, men da låste hele greia seg og plutselig begynte det å ryke av motoren! Jeg skyntet meg å røske ut batteriet. Etter et par minutt måtte jeg bare se om det var liv i den fortsatt og det var det! :D Jeg konkluderer med at et 800mAh batteri ble litt i overkant tungt for bilen og at strømtrekket dermed ble litt for stort for motoren.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Fre Nov 05, 2010 1:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
haha, bra rapport :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Djupevik's Micro SCT
InnleggSkrevet: Fre Nov 05, 2010 8:48 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe. Skjønner ikke at hele greia ikke brant opp. Det rauk ganske godt, og lukta søt elektronikk/varm plastik :P Lurer på hva som har avgitt røyken, det kan jo ikke være noe viktig siden den fremdeles funker fint :P

Ellers så er jeg litt i tvil om jeg skal gidde å putte børsteløst i SCT'en. Det er sikkert morro rett fram når man har god plass, men man voldtar jo bilen med de kreftene der + at bilen egentlig blir helt ubrukelig til det formålet den er laget for. Jeg skal i alle fall ta det rolig og kjøre med lipo på standardbatteri før jeg begynner å bytte motor. Samtidig synes jeg chassiet er litt dårlig tilrettelagt for å montere annen elektronikk i ettersom den topplaten hvor regulator og mottaker ligger i ser ut til å måtte være der for å holde på plass servo og motor.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC