Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 1:14 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Tir Jan 04, 2011 9:31 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Heisann,

Siden jeg ikke har prøvd Savagen min siden i vår og jeg fikk mulighet til å prøve nytt 1/8 brushless sett (preproduksjons saker) så var jo det plutselig en grunn til å gjøre noe med den igjen :)

I hvertfall så har jeg en Savage X SS nå og tenker å dra ut motoren og beholde girkasse, skivebremsene osv og bruke dette settet:
http://204.186.93.64/SavageBrushlessConversion.htm

1700kv motor (skulle ha 2100 men noen gav den vekk)
120A esc
+ ett par 40C hardcase pakker (2S)

Siden motoren har såpass lav kv og spess med da kun 4S så blir det ikke så mye high speed saker men burde bli morro lell :) Tenkte å teste med 14t og 20t pinion ( 20t er litt drygt så er mest for å teste :) )

Så da er igrunnen bare saken, har noen forslag til hvordan gjøre ESC passe vanntette så jeg kan leke meg litt i snøen ? :)

Skal sies at jeg venter enda på at FedEx skal få ut fingeren så ESC+Motor flytter seg fra kina til norge :)

Slenger med litt av spec ene:
Motor 1/8
Turns(? 2.5T
KV Value(KV?: 1700
Input volt??: 7.2V+/-0.1
Cont current??: 110A
Resistance (Ohm)??: 7.4m? ±0.8
No load current??: 3.0A±0.5
Dimension??: ?43*63.4mm
Shaft length(): 20mm
Shaft diameter(mm)(?: ?5mm
Weight(g)??: 258g

Litt overasket over så lav vekt, om jeg husker rett er jo castle sine rundt dobbelte av denne... Men skal sies at det meste av docs var på heller rare tegn så hvem veit ;)


Vedlegg:
1700KV MOTOR 1.jpg
1700KV MOTOR 1.jpg [ 12.3 KiB | Vist 19986 ganger ]
1700KV MOTOR 2.jpg
1700KV MOTOR 2.jpg [ 21.5 KiB | Vist 19986 ganger ]
120A ESC.jpg
120A ESC.jpg [ 21.03 KiB | Vist 19986 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Tir Jan 04, 2011 9:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Se der ja, plutselig dukket det opp prosjekter :D

Ser spennende ut dette, men jeg ser at det står spenning på 7.2v på input voltage? Vil den takle 4S, eller er det bare en skriveleif? 1700kv burde jo normalt sett være fint på 4S, og du får nok en fin brukskombinasjon på et slikt oppsett.

Når det gjelder ESC, så har jeg overtrekk til 1/8 og 1/10 som puster. Det vil si at en kan bruke den på ESC som har vifte. Men det skal sies at det ikke gjør ESC vanntett, men sprutsikker.

Men hvordan har du tenkt å bruke de opprinnelige bremsene?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Tir Jan 04, 2011 9:48 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Hvordan jeg skal bruke bremsene får tiden vise :) Kan jo ikke tenkte på alt heller.

Men mulig jeg kan bare kjøre med motor brems selv om jeg kjører alt igjennom girkassa ? Noe usikker egentlig.

Ang motor og 7.2v så er det chinglish så tror egentlig dei bare mente at det var det dei brukte for test, så den skal ta opp til 5S der 4S visstnok er sweetspot.

Peak current (3S)??????: 2S-5S

For eks gir jo heller ikke så mye mer vetig info ;)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Tir Jan 04, 2011 9:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, kinesiske skriblerier kan jo være litt av hvert ja :mrgreen:

De fleste slike biler kjører vel med ren motorbrems, gjør de ikke? Men om du har reversmodul så må vel denne bort.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Tir Jan 04, 2011 10:00 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Jo fleste gjør det, har ikke revers modul så slik sett burde det ikke være noe pes.

Men men får se, gleder meg igrunn til å dille litt med bilen igjen. Har jo stått stille lenge nå :p


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 6:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
rfauske skrev:
Så da er igrunnen bare saken, har noen forslag til hvordan gjøre ESC passe vanntette så jeg kan leke meg litt i snøen ? :)


http://www.corrosionx.com/ -> "bevis": http://www.youtube.com/watch?v=6jpSW50cobs


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 7:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
rfauske skrev:
Så da er igrunnen bare saken, har noen forslag til hvordan gjøre ESC passe vanntette så jeg kan leke meg litt i snøen ? :)


http://www.corrosionx.com/ -> "bevis": http://www.youtube.com/watch?v=6jpSW50cobs


Vil dette være en god løsning på viftekjølte regulatorer?

EDIT: ser på videoen at han kun senker kretskortet ned i vann, og har viften over. Blir vel vanskelig å gjøre noe med viften. En kombinasjon av dette stoffet og overtrekk som puster blir vel kanskje midt i blinken for å vannsikre store regulatorer totalt. Viften bør nok beskyttes også, det skal ikke mye mishandling til før den stopper, og da blir jo overoppheting et tema.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 8:31 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Vifter på esc føler jeg er litt bruk og kast uansett, tryner jo før eller siden pga støvet osv.

Men ja var ikke så dum sak det der, men vært mer interessant og sett den med "skittent" vann siden reint vann uansett leder begrenset med strøm.

Forøvrig bestillt ny innmat til girkassa nå så den blir som orginale Flux (utenom at jeg bruker HD og stål delene, noe alla han her http://www.rccoh.com/rc.how-to/savage.b ... rsion.html )

Ut fra calkisene på nett burde den med 14t pinion gå i ca. 42km på 4S så blir kose bil tenker jeg.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Ons Jan 05, 2011 8:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
rfauske skrev:
Vifter på esc føler jeg er litt bruk og kast uansett, tryner jo før eller siden pga støvet osv


Veldig sant, og derfor krever de mer vedlikehold. Jeg rengjør og sjekker tilstand på viftene mine jevnlig. Bortsett fra de som står i datamaskinene da :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Tir Jan 25, 2011 10:19 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Liten oppdatering her siden jeg akkurat fikk satt den sammen for andre gang med børsteløst oppsett.

Første ESCen jeg prøvde klarte jeg å brenne på ca. 5 min så den gikk i retur så R & D gutta kan titte på kvifor det skjedde så litt endringer har det jo blitt. (første var også med mekanisk bremse)

Bytta motoren også i en kV2160 (Toro motor fra SkyRC) og som ESC bruker jeg for tiden en Hobbywing 150A v2 bil esc (var såvidt jeg fikk klemt denne ned i bilen, var en god del større enn mamba monster m.m.).

Girkassa har blitt ombygget til Flux kasse m/39t idle gear, 47t spur (orginale stål spuret fra bilen var ny) og 20T pinion (har 14 og 25T også) og alt av gir ellers er enten HD el light utgavene av girene. På asfalt så går den rett opp på bakhjula (og veldig fort videre også) så i teorien så tror jeg denne blir morro til bashing som er det jeg egentlig bruker den til.

Bruker for tiden 2x2S 50C 5000mAh pakker som virker for å være en rimelig fin match ( trenger forøvrig langt fra 50C men var nå en gang det jeg hadde :) ), motoren skal i teorien klare litt mer meeeeen har ikke helt bruk for det enda i hvertfall :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Ons Jan 26, 2011 12:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Har du bilder av ombyggingen? :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Ons Jan 26, 2011 1:02 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Tenkte å ta noen mens jeg dilla på men gikk så himla fort (tar en times tid) så ble fortrengt.

Men skal ta ett par av den i morra tenkte jeg, er jo en morro sak :)

Men må få meg 2.4 på den, himla lei laaaange antenne kabelen....


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Ons Jan 26, 2011 2:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
rfauske skrev:
Men må få meg 2.4 på den, himla lei laaaange antenne kabelen....


Amen til det :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Ons Jan 26, 2011 2:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tidligere snakket du om en kalkulator, hva sier denne med det nye oppsettet?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Savage X goes brushless.
InnleggSkrevet: Ons Jan 26, 2011 10:04 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
I meste laget (ca. 77kmt - tap i drivverk) så vurderer sterkt å dytte på 14t pinion. Men får nesten se når våren kommer :)

Det den er satt opp med nå:
Vedlegg:
EZRun_ESC_150A-Pro_2.jpg
EZRun_ESC_150A-Pro_2.jpg [ 40.82 KiB | Vist 19918 ganger ]

Vedlegg:
17692.jpg
17692.jpg [ 7.45 KiB | Vist 19918 ganger ]


Hadde egentlig tenkt å bruke Toro 8(http://elefun.no/p/prod.aspx?v=17515) ESCen men den hadde litt kort signal kabel så om noen vil kjøpe så er det bare å rope ut :) Har også en motor til overs (http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4938) som hadde 6mm shaft mens alle pinionene mine har bare 5mm.

Begge selges for kostpris (260,- for motoren, 450,- for ESC + program kort), så fin pakke om noen andre tenker på en lignende ombygging :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC