Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 12:35 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Man Apr 04, 2011 10:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Går med tanker om å skaffe meg en skikkelig grombil etter hvert når pengene faller på plass. Har da lyst på en av de nye toppmodellene innen 1/10 touring klassen, med medhørende type motor etc.

Valgene står stort sett mellom følgende:

HPI HB TCX
http://www.hpieurope.com/kit-info.php?l ... rtNo=68700

Tamiya TRF417
http://www.tamiya.com/english/products/ ... /index.htm

XRAY T3 2011 Edition
http://www.teamxray.com/teamxray/produc ... 636f6692d7

Yokomo har også en god bil, men finner ikke noen skikkelig side til denne på engelsk eller norsk.

Jeg har allerede mine favoritter, og valget blir nok ikke tatt før pengene er på plass, men hadde vert morro å høre andres meninger om positive og negative egenskaper til de forskjellige bilene.

Ser ut til at Tamiya og XRAY har god tilgang til Hop-Up og reservedeler i Norge, usikker på HPI'en.

Tanken er som sagt å utstyre den med motortype som kjøres med i løp. Klassen jeg tenker å sikte mot er 10,5T børsteløs. Gjerne synspunkt på motortyper også.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Man Apr 04, 2011 11:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg tror kanskje at det blir vanskelig å dra frem ulemper og fordeler på noen av disse bilene, dette er konkurransebiler alle sammen, og egentlig way out of our league kjøremessig. Ingen i Florø har rett og sett nok erfaring til å kunne forstå seg 100% på slike biler. Men drit i det, de er jo herlige å kjøre :mrgreen:

Hvilken som helst av disse vil nok være et godt valg, og for å være helt ærlig så aner jeg ikke hvilken jeg ville valgt. Når det gjelder Tamiya, så vet en hva en får. Det er vel stort sett den bilen som er enklest å ha med å gjøre, og ting som ikke trenger justering går ikke an å justere på dem. Hvis en bygger en TRF-bil nøyaktig etter manualen, så er bilen i utgangspunktet veldig bra. TRF er et sikkert valg, med topp byggekvalitet og utførelse, og har alltid vært en bil i toppen.

Hot Bodies er også meget spennende, de legger alltid all sin erfaring og fokus i en bestemt bil. De har liksom ikke et vidt spekter av modeller å velge mellom, men har heller satset på noen bestemte klasser. Massevis av justeringsmuligheter, og god statistikk.

Xray skiller seg nok ikke noe særlig ut fra de to andre her, det er en gjennomført sak, og jeg tviler faktisk på om vi hadde merket noen som helst forskjell på noen av bilene. Jeg syntes bilen ser bra ut, men som sagt, jeg tror en hvilken som helst av disse er et topp valg. Hvem vil du helst ha sponsoravtale med? :mrgreen:

Jeg skaffer forøvrig både Tamiya TRF og Hot Bodies, og tenkte jeg kunne sjekke muligheten for å forhandle Xray også, for moro skyld :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Man Apr 04, 2011 11:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja, drevet å sidestilt bilder av de tre bilene her på skjermen nå for å prøve å se detalj forskjellene. Noen forskjeller i hvordan de justeres på ymse områder, litt forskjellige løsninger på et par ting, men det ender stort sett opp i samme resultat. Største forskjellen er kanskje selve bunnplata som på XRAY er så og si i ett stykke, HB er full av hull og TRF er midt i mellom. HB reklamerer med at deres bunnplate gir mest flex av bilene som kjøres i klassen, og med måten de har kuttet den opp er jeg ikke i tvil om at det kan være tilfelle.

Av en eller annen grunn er jeg mest tiltrukket av XRAY og HB. Ingen ting galt med Tamiya, men det hadde vert morro å prøve en annen løsning, selv om det meste er likt. Og som du sier, vi vil nok aldri komme opp på et nivå der det er bilen som er avgjørende for kjøre egenskapene :P

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Tir Apr 05, 2011 12:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Her er et par andre alternativer også:

Serpent S411
http://www.serpent.com/news/13288/Scoop ... gcar-.html

Schumacher Mi4CX
http://www.racing-cars.com/pp/Car_Showroom/Mi4cx.html

Ser foresten ut til at Team Losi har gitt seg med touringcars i følge ryktene.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Tir Apr 05, 2011 12:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmmm....for ikke så alt for lenge siden så hørte jeg også noen rykter, men det var at TL sannsynligvis ville komme på banen igjen med en ny 4WD touringbil. Hørte det fra Smallsize engang jeg snakket med dem om JRX-S type R.

Begge disse to virket også spennende. Fint at du starter denne tråden nå, da får jeg også tenkt godt igjennom hva jeg skal investere i etterhvert. Min foreløpige liste er slik:

1. Tamiya TRF417
2. Xray T3 2011 ed.
3. HPI HB TCX
4. Losi??

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Tir Apr 05, 2011 1:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Min liste foreløpig er vel mer:

1. XRAY T3 2011
2. HPI HB TCX
3. Tamiya TRF417

De siste jeg linket til er jeg usikker på. Mulig de er gode biler, og de er helt klart over mitt nivå uansett, men med XRAY og Tamiya vet jeg hvertfall at det er enkelt å få tak i deler. Regner med HPI er grei skuring også. Alle de bilene har også gode resultater å vise til i diverse konkuranser, så de gjør vel noe rett. XRAY har også et rykte på seg å tåle hakket mer juling, noe som jo kan være greit på mitt nivå :P

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Tir Apr 05, 2011 1:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Xray tåler hakket mer juling enn hva da? Tamiya?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Tir Apr 05, 2011 12:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Xray tåler hakket mer juling enn hva da? Tamiya?


Enn Tamiya ja. Har egentlig ikke sett diskusjon om HB bilen opp mot de andre enda. Må ta å kikke litt på internasjonale forum i kveld. Vil tro at grunnen til at XRAY kanskje tåler litt mer er hvordan C opphenget er laget forran, samt litt kraftigere plate enn de andre. Virker som om det er mindre uthuling på den, uten at det har gått ut over vekten. Dette gir vel kanskje utslag i at den er stivere igjen. Men alt er nå bare basert på andres meninger og rykter så hvem vet.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Tir Apr 05, 2011 1:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, ja hvis deleforbruket er høyt på en tamiya, så vil jeg gjerne være med å diskutere den saken. Jeg tror nok at det blir en dødfødt diskusjon som blir basert helt på tilfeldigheter. Jeg har vel knekt plastdeler for et par hundrelapper så lenge jeg har hatt min TRF, og den har jaggu fått mer smeller enn den har fortjent :mrgreen:

Kan forøvrig se ut som at jeg har mulighet til å forhandle Xray også. Jeg legger foreløpig mitt bilkjøp på is, jeg skal sikkert på forhandlermesse senere i år, og da kan det jo hende at det dukker opp viktig informasjon, eller kanskje noe veldig fristende å kjøpe :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Tor Apr 07, 2011 11:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Uavhengig av biltype, så lenge det er innen denne klassen, hvilke motorstørrelser er det folk kjører? Om det skulle bli aktuelt med litt småkonkurrering etter hvert for de som har diverse typer TRF'er og lignende, hva kunne folk tenke seg å kjøre? Jeg har selv lurt på 10,5T oppsett som er en av klassene det kjøres løp i. Tror det kunne vert litt morro å prøve å holde seg innenfor reglene til en klasse når jeg setter opp bilen. Da har vi også et utgangspunkt for regler om det noen gang skulle bli aktuelt å kjøre noen løp. Mtp kjøremuligheter pr dags dato har jeg også vurdert 17,5T, men dette blir kanskje litt slapt?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Fre Apr 08, 2011 11:16 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Fikk lyst på slikt selv jeg nå, men gi beskjed om du blir happy med motor valg da det er jo mye å velge mellom :)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Søn Apr 10, 2011 9:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Her er en lenke til en PDF fil Team XRAY har publisert for å hjelpe folk å sette opp XRAY T3 bilene korrekt. Selv om denne spesifikt går mot deres bil er det mye teori rundt oppsett som gjelder alle biler.

http://www.teamxray.com/teamxray/showfi ... le_id=6143

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2011 9:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Bare et lite forslag til oppsett for de som er interesert i å muligens få til løp i framtiden med touring car klasse biler. Siden det ikke er så mange av oss foreslår jeg at det eventuelt kun kjøres en klasse. Mitt forslag er 10,5T børsteløs eller 19T børstemotor. Disse tilsvarer hverandre i karakteristikk og er i henhold til EFRA reglementet. Går man ut i fra IFMAR reglement er det også regler for at motor og batteri skal være typegodkjent. Motor finnes her: http://www.ifmar.org/pdf/electric/2011% ... %20pdf.pdf og batteri her: http://www.ifmar.org/pdf/electric/2011% ... %20Fnl.pdf. Jeg tror ikke det har noen hensikt for oss å følge akkurat dette, men heller sette maks antall turn og batteristørrelse. Om man går ut i fra 10,5T/19T og 4000 mah 2S batteri er vi vel på et nivå som er oppnåelig. Fordelen med å holde seg til 4000 mah batteri er jo at de som allerede kjører Cup Racer og rally i dag slipper å kjøpe ekstra sett batteri for å være med på denne biltypen. Spenning på batteri er 7,4V eller 8,4V for Lipo.

Karrosseristørrelse 190 mm. Standard touring car vinge. Kommer med mål senere.

Kom gjerne med kommentarer. Om motorvalg er for spakt gi gjerne forslag til annet nivå. Husk at vi har begrenset med banealternativer pr dags dato for innendørskjøring. Utendørs med disse bilene synes jeg ikke er aktuelt før det eventuelt finnes et sted med helt jevn asfalt uten grus og andre ting som kan gjøre skade.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Tir Mai 17, 2011 10:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Her er en ny touring car som har vert i utvikling de siste 4 år. Den har det fantastiske navnet Awesomatix! Utviklet i Russland. http://www.redrc.net/2009/03/awesomatix ... more-17459 Legg merke til at den ikke har tradisjonelle støtdempere!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1/10 Touring Car - Typer, fordeler og ulemper
InnleggSkrevet: Ons Mai 18, 2011 1:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Denne husker jeg fra en eller annen rapport. Problemet med denne type utvikling av bil er at det fort kan gå for lang tid før bilen er klar, slik at den foreldes under utvikling. Spennende bil er det jo, men jeg vet ikke helt...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC