Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 10:38 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Lør Mar 17, 2012 7:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har tidligere kjøpt meg en O.S.21 utenbordsmotor, og har egentlig gått rundt å småtenkt litt lenge på hvilken båt jeg skal ha på denne. Jeg ble litt inspirert av båtkjøringen på storevannet idag, og har nå bestilt meg en Aquacraft VS1. Dette er en tunnellbåt som er nesten ferdigbygget, passer godt sammen med motoren, og ser ut til å ha bra performance. Med stock motor, noenlunde bra fuel og propell, så skal denne gjøre rundt 50mph uten nevneverdige problemer. En annen sak er at jeg ikke ville ha en typisk V-bunn eller Catamaran, og tunnellbåt er det ikke så mange som kjører her i området. Det blir spennende å se hvordan dette vil gå :D

Her er et bilde av båten:


Vedlegg:
aquacraft VS1.jpg
aquacraft VS1.jpg [ 14.8 KiB | Vist 21848 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Lør Mar 17, 2012 8:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Den gleder jeg meg til å se i aksjon, jeg har lenge siklet på en slik F-1 båt, men aner ikke hvordan de oppfører seg eller om de går fort nok til at jeg gidder å holde på med de. Bygg den fort da :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Lør Mar 17, 2012 8:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Er ikke karakteristikken på disse at enten går de fort eller så går de rundt? :P

Blir spennende å se.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Lør Mar 17, 2012 8:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
De går fort. Både frem og rundt.

Kanskje ikke folk på vestlandet har den type båt fordi små bølger er mord? bølger og vind er det nok av langs kysten.

Men kul båt. Skikkelig tøft med utenbords motor. Håper jeg får sett den live og i live :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Lør Mar 17, 2012 11:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, dette lover jo bra :mrgreen:
En av grunnene til at jeg tiltrekkes av denne typen båt er at de krever litt finesse, men om du får rett vinkel på snuten, så går de fort. Har ikke inntrykk av at de velter lettere enn en catamaran, men går snuten ørlitegrann for langt opp så flipper de. Selvfølgelig på lik linje med catamaran, men disse er nok mer følsomme.

Her er et videoklipp, faktisk fra 3.dammen i tønsberg. Var der for et par år siden på et modellbåttreff.
http://www.youtube.com/watch?v=xT5BAD8bIcY

Et annet videoklipp som jeg synes var litt tøft også, liker veldig godt at båtene ligger liksom "på kanten" hele tiden :D
http://www.youtube.com/watch?v=39lLrq0t ... re=related

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Lør Mar 17, 2012 11:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
I verstefall så kan du sette gyro på pitch-aksen og ha en servo som styrer tilt på motoren :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Lør Mar 17, 2012 11:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vegard skrev:
I verstefall så kan du sette gyro på pitch-aksen og ha en servo som styrer tilt på motoren :D


Jeg har vært innom tanken på servo som justerer tilt, og ha det på skyvepot. Er litt usikker, da den må være rimelig sterk, og både plass og ekstra vekt blir et tema. Får se på det om jeg får problemer :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 1:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er et bilde av motoren jeg har liggende, tror nok denne vil se bra ut på båten. Litt usikker på om jeg skal lakkere båten også, har egentlig veldig lyst til det.


Vedlegg:
o.s 21 marine.jpg
o.s 21 marine.jpg [ 88.98 KiB | Vist 21819 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Tir Mar 20, 2012 1:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå bestemt meg for å bruke en Align DS610 på styring, denne burde klare jobben bra. Det er en 12kg servo som er rask og presis. Vurderer å bruke en Align DS410 på throttle, skal ta en avgjørelse på det når båten ankommer. Har også bestemt meg for å kun lakkere canopy i første omgang, for enkelhetens skyld. Hvit canopy blir rett og slett for kjedelig..

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Fre Mar 23, 2012 9:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det kan se ut som at jeg får denne båten på mandag, så da får vi se om jeg klarer å få den istand til båttreffet 1.april. Det blir en veldig travel uke for meg i forkant, da det både er Tamiyarally, Cuprace og kveldsåpen butikk, men vi får se hva jeg får til.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Tir Mar 27, 2012 11:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag kom båten i hus, og den skuffer ikke. Veldig fint utseende, og jeg liker veldig godt at båten er bygget i tre som er behandlet med epoxy. Synes den har en fin finish. Skulle jeg ha noe å utsette på den, så må det være overbygget. Jeg vet ikke hvor godt dette vil tåle flipper i høy fart, og har lyst til å forsterke det littegrann. Kanskje med et tynt lag glassfiberduk. Jeg må jo også tenke på vekta til dette dekselet, og velger da å ikke forsterke hele. Det er mest i bakkant jeg er bekymra for at ting kan gå galt. Det er litt tynnere der, og virker derfor litt skjørt. Har også lyst til å lakkere dette dekselet i en annen farge enn hvitt.

Ellers ser båten meget bra ut, men det blir ikke snekret sammen til båttreffet i helga. Littegrann mer tid trenger jeg nok, da hele uken er nokså hektisk. Båten setter også krav til hvordan alt blir satt opp, her straffer det seg å slurve.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 4:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har så smått begynt på båten her, jeg gadd ikke stresse for å få den klar til helga, det blir bare hastearbeid. Foreløpig har jeg fått pirket i alle skjøtene med en skalpell for å avsløre åpninger som vann kan trenge igjennom. At det dukker opp slike knøttsmå åpninger mellom skjøter og overganger har ingenting med dårlig arbeid å gjøre, det er rett og slett bare vanlig å sjekke etter. At jeg finner noen små sprekker som knivspissen går inn i, betyr bare at det kan bli et mulig sted for lekkasje. For alt jeg vet så er dette helt tett, men her skal vi være på den sikre siden. Det er ikke arbeid som jeg gidder å ta opp igjen senere.

Jeg har brukt finishing resin epoxy og malt over med pensel, og vil si at jeg har kommet ca halvveis på båten med denne prosessen. Jeg har også sammenlignet pontongene (eller hva det heter), og jeg skal pusse ørlitegrann på den ene for å få dem så like som mulig. Men først skal jeg pusse begge sider helt flate, fri for ujevnheter, og sjekke igjen etter forskjeller mellom hver side. På de bakerste 25 cm skal jeg ha dem helt flate, og skal derfor pusse over med en aluminiumsblokk for å få dette jevnt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Fre Mar 30, 2012 11:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har sett litt på hva jeg kan få plass til i radioboksen, og det er mulig jeg gjør noen endringer der for å lage plass til en eventuell servo for tilt. Hadde vært litt kult å kunne regulere dette fra fjernkontrollen. Eneste store ulempen er egentlig at jeg legger til ekstra vekt foran, men hvis dette blir et tema i ettertid, så er det jo ikke vanskelig å fjerne servoen igjen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Lør Mar 31, 2012 12:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld satt jeg sammen holderen til fueltanken, og fikk denne fuel/waterproofa også. Ganske tøff tank på denne båten egentlig, skikkelig avlang og slank sak. Selvfølgelig logisk at den må være utformet slik i dette tilfellet, men jeg har iallefall ikke hatt noe rc med en slik fueltank før. Alltid moro med noe som er litt annerledes.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens VS1
InnleggSkrevet: Man Mai 21, 2012 9:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det har stått stille her en stund, men nå har jeg omsider fått meg en Spektrum båtmottaker, og kan komme meg videre. Har liksom ikke kommet meg helt igang siden jeg ikke har hatt alt jeg trenger. Samtidig må jeg forsøke å ikke gjøre ting for avansert nå, for da drøyer alt ut igjen. Jeg kommer til å lage en ekstra gjennomføring for fremtidig montering av eventuell tiltservo, og så følger jeg manualen ellers. Da tar det forhåpentligvis ikke for lang tid.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC