Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 2:40 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas: Restaureringstråd - KB-V
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 8:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
For en uke siden fikk jeg hjem en gammel båt som fadern bygde når vi holdt på med Flora Modellklubb. Skroget ble støpt ut av en form vi hadde på den tiden, og det er et par andre som har denne stående også. Yallair hadde samme skrog og kuttet det i to for å lage en katamaran. Jan Arve har en i samme mono versjon som den jeg har, og bilder av denne kan ses i samling tråden fra Storevatnet 17.03.12.

Dette prosjektet blir ikke prioritert akkurat nå, men jeg skal prøve å komme i gang siden det egentlig ikke er så mye som må gjøres.

Motoren er en K/B 7,5 som har sett bedre dager. Jeg skal forsøke å redde den, så først og fremst må den demonteres og renses før jeg ser over lager og andre slitedeler. Motoren går rundt, men forgasseren har låst seg. Håper et lite bad med noe avfettende kan løse det.

Resten av skroget er ok, om enn noe skittent og fettete. En demontering og avfetting er på plass! Et problem med disse båtene har vert tyngdepunkt, og dette er en av tingene jeg skal fikse. Dekket skal av, alt skal monteres skikkelig og båten skal balanseres. Jeg har en liten plan for å kunne justere tyngdepunkt etter vær og vind, men kommer tilbake til dette senere.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Restaureringstråd - KB-V
InnleggSkrevet: Man Apr 09, 2012 10:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Kjekt å se slike båter få nytt liv igjen. Var sikkert gromme saker i sin tid! :D

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Restaureringstråd - KB-V
InnleggSkrevet: Man Apr 09, 2012 11:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Typen motor er fortsatt i salg fra flere produsenter, blant annet KB og OS. En del av de nyere versjonene har fått et annet feste slik at man kan justere vinkelen på hele greia uten å måtte lage til vinkler og greier.

Skroget er ikke av de beste, men jeg tror det er håp for moderat fart. Det vil nok ha godt av litt vekt, for alle versjoner jeg har sett av det har vert hoppete og ustabilt.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Restaureringstråd - KB-V
InnleggSkrevet: Tir Apr 10, 2012 8:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Motor'n er nok lett å redde. Bare demonter den og skift lager og flexaksel :D Denne motor'n er nesten uslitelig. Lager finner du trolig på http://rcbearings.com/

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC