Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 1:23 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Lør Nov 14, 2009 3:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har gått til anskaffelse av et fly som kan brukes på litt mindre plasser som f.eks i nabolaget mitt, og det er av type Yak 54. Totalvekt ligger nok på rundt 400 gram pluss, jeg har enda ikke begynt bygging så jeg vet ikke hva jeg ender på. Har tenkt å utstyre det med Align DS410 mikroservoer, Hyperion BL-motor og 25A esc, og batteriet blir nok et Hyperion 11.1v 1100mah 35C. Er redd for at det blir noe overvektig, men jeg satser også på at det skal bli bra med power i oppsettet.

Jeg skal lage en byggetråd på flyet når jeg får alle delene, men her er et bilde av modellen:

Vedlegg:
YAK 54.jpg
YAK 54.jpg [ 26.37 KiB | Vist 14167 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Lør Des 12, 2009 9:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå er omsider alle enkeltdelene på plass for å fullføre denne modellen, og jeg satser på å få begynt byggingen på kveldstid i butikken. Litt greit å benytte anledningen siden jeg holder åpent så lenge hver dag. Blir det dødtid, så er det like greit å bygge litt :D

Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Søn Des 13, 2009 2:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
flotte greier, du kan være glad eg ikke bor i flora da. for da hadde eg sikkert bodd nede i buttikken med deg i disse juletider hehe.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Søn Des 13, 2009 2:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
lugerity skrev:
flotte greier, du kan være glad eg ikke bor i flora da. for da hadde eg sikkert bodd nede i buttikken med deg i disse juletider hehe.


Der det er hjerterom er det husrom :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Søn Des 13, 2009 9:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg begynt på byggingen i butikken. Fikk ikke gjort mer enn å lime på vingehalvdelene til selve flykroppen, men det er jo en start :D

Satser på å få gjort en ting eller to imorgen også. Dette er et fly som jeg får mer og mer troen på, og jeg begynner å kjenne et skikkelig sug på å få det i lufta. Konstruksjonen ser sterk og lett ut, så dette kan bli bra. Jeg putter på gode komponenter og et sprekt batteri, så alle forutsetninger er til stede.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Man Des 14, 2009 10:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk gjort litt mer idag, og jeg må si at jeg liker konstruksjonen på dette flyet bedre og bedre. Byggingen går foreløpig som en lek, samtidig som at flyet virker veldig sterkt. Nå er flyet nesten som på bildet, det eneste som ikke er montert på av hoveddelene er sideroret. Jeg kommer til å montere på noen andre hengsler som gir litt lettere bevegelse. Motor er kommet på plass, og imorgen blir det nok montering av servoer, sideror og andre småting om jeg får tid nok.

Jeg har ikke veiet noe så langt, men tror ikke jeg skal komme så fryktelig fælt ut. Har kanskje brukt litt vel mye 2-komponent lim, men satser på at det går bra. Modellen er oppgitt med flyvekt på rundt 400gram.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Tir Des 15, 2009 9:13 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Kommer nok til å fly meget bra den der hvis ikke det er for mye flex i den, du får stive av med tynne karbonstenger om nødvendig.
Den runde cowlingen er en god luftbrems som du vil merke i "nedoverbakke"

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Tir Des 15, 2009 11:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Modellen har fryktelig lite flex, så jeg har egentlig ikke tenkt å avstive den noe mer. Motorkåpa vil nok streke litt, men den er mye mer åpen enn en kanskje tror. Jeg har flyet i butikken, så det er bare å stikke innom for en titt om du skulle være i nærheten :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Tor Des 17, 2009 1:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det går sakte men sikkert med byggingen. Idag fikk jeg festa alle servoene, så det neste nå blir å finne ut hvor jeg skal feste komponentene. Jeg skal prøve å legge mottaker og esc på samme side som 3 av servoene, da blir det 1 servo og batteri på motsatt side. Må teste litt, for det kan bli knapt med kablene.

Etter dette er det vel kun linkene som gjenstår. Vurderer også om jeg skal teste push/pull på høyderoret, men mest trolig går jeg for karbonstenger.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 1:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det går langt mellom hver gang det skjer noe her, men nå er flyet endelig klart for test. Imorgen etter jobb skal jeg rett ut bak huset og se hvordan det funker. Jeg kan forøvrig si at jeg ikke er fornøyd med utslagene på rorene, så det skal gjøres noe med. Tenkte først jeg skulle prove å endre utvekslinga på linkene, men alternativt kan jeg forlenge rorhornene litt. Men dette får bli til etter jeg har testa det.

Har ikke giddet å veie flyet, men skal gjøre det imorgen. Det er sikkert litt overvektig, men jeg har godt med power i det, så det går nok greit.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 9:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg testet et par batteripakker på flyet, og det har akkurat passe med krefter. Det gikk forholdsvis greit å manøvrere det bak huset. Har ikke så mange meterene å boltre meg på, så jeg sneiet greiner og husveggen innimellom :mrgreen:

Forøvrig vil jeg ha mer rorutslag, det er sikkert. Går greit å hovre, men jeg vil ha det litt mer responsivt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Lør Jan 02, 2010 6:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå forlenget servohornene littegrann, og nå ble det mye bedre å fly. Nå er det ingen problem å manøvrere det på den lille flekken bak huset, selv om det blir litt harde landinger av og til. Det hender at stikkene går feil vei innimellom, men slik er det når en er rusten :mrgreen:

Understellet får seg noen smeller, men det ser ut til å holde greit sammen. En annen ting er kulden, selv de mest holdbare flyene får problemer ved harde landinger når det er kaldt ute. Jeg sneiet en liten snøhaug med halen, og det var nok til at høyderoret revnet på et par plasser. Dette limes enkelt sammen, og jeg skal også legge inn et par små karbonlister for å forbedre styrken på det punktet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Ons Jan 20, 2010 9:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk testet flyet på litt større område idag, og jeg kan trygt si at flyet er veldig bra. Jeg hadde litt kast i akselen før jeg startet, noe som etterhvert resulterte i at motorfestet eksploderte i lufta. Dette er en easy fix, og noe som uansett er lurt å forsterke litt, så jeg skal lage et litt sterkere feste. Men det lille jeg fikk prøvd gav meg absolutt mersmak, for det hadde mye power og føltes samtidig veldig lett å fly. Responsen på throttle var veldig bra.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Tor Jan 21, 2010 2:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå fått limt sammen det som knekte i fronten på flyet, og kan nok trygt si at dette blir bra igjen. Selve motorfestet som var av tre har jeg også limt sammen igjen, slik at jeg kan lage en ny mal. Da er det bare å få saget det ut og montert det på selve flyet igjen.

Jeg skal også bytte motoraksel og propelladapter for sikkerhets skyld, det er såpass mye power at det må være fritt for vibrasjoner.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Yak 54
InnleggSkrevet: Tor Jan 21, 2010 1:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
eg vil se flyet. bilder please.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC