Jaja vector... jeg ser du har funnet frem kalkulatoren... Men problemet er at du bruker eeehhh empiriske formler produsert av deg selv. Ikke alltid lurt....
Du vet like godt som jeg at en turtallsøkning på propellen ikke følger en linjær kurve. Det er dei siste omdreiningene som gir den store effekt-økningen. Å øke turtallet fra 11100 RPM til 11950 RPM gir IKKE den samme effektøkningen som f. eks en økning fra 2100RPM til 2950 RPM!!
I tillegg var denne målingen gjort i 100% stup med full gass! Det er fullt mulig at prop slip factor endrer seg med ulik disc-load pga flyets glidebane.....
Tenk også på om propellen også er smidd med eksakt 100% sikkerhet 10" pitch. Om denne er geometrisk pitch eller effektiv, det vet ikke jeg. Dette har mye å si for utfallet. Det er ikke sikkert at pitch'en er lik over hele diameteren.
Det er fult mulig at Airspeed indicatoren er noe feil, men en turtallsøkning fra 11000 til 12000 gir definnitivt mer enn 12 km/t!!!