Det stemmer, hva som er god lyd er bare en selv som kan avgjøre, akkurat som du sier. Problemet blir bare at en rett og slett ikke vet bedre i starten. Tror gjerne at fyren i statene dumpet kablene når de ikke funket bedre enn de andre på hans anlegg. Men jeg tror gjerne at kablene hans til 6000 fungerer bedre på et annet oppsett, han har gjerne ikke funnet den rette kombinasjonen.
Det skal godt gjøres med tiden du har tilgjengelig å få dannet deg en seriøs mening. Det spørs jo egentlig litt på hvor mye du har drevet med lyd tidligere, noen har bedre forståelse for lyd enn andre. Selv har jeg nesten ikke lest en eneste tråd om hva andre bedriver innen high-end, men bare dannet meg meninger gjennom testing og jobb. En annen ting er at jeg lar kroppen min avgjøre hva jeg liker eller ikke. Hvis jeg får gåsehud når jeg lytter så vet jeg at det er bra lyd på gang
Hadde en aha-opplevelse selv når jeg skulle kjøpe høyttalerkabler. Jeg fikk først høyttalerene i hus, og etterhvert kom elektronikken. Til slutt skulle jeg velge høyttalerkabler, og der testa jeg litt forskjellig. I starten brukte jeg standard høyttalerkabel i 2.5 eller 4kvadrat, husker ikke helt. For meg så ble det mitt utgangspunkt. Jeg testet så med litt forskjellig high-end, fikk tilsendt noen prøver fra produsenter, og de aller fleste kom godt ut (testa ikke dette alene, og gjorde også blindtest for å utelukke favorisering), men jeg bestemte meg ganske kjapt når jeg havna på MIT. Jeg husker at jeg snudde meg og kikket på personen som lyttet sammen med meg omtrent 20 sekunder etter at første testspor hadde startet. Forskjellen var stor, og vi var begge enige. Så jeg vil si at akkurat de kablene passet med mitt oppsett.
Jeg kunne etterhvert tenkt meg å testet ut elektronikk fra bl.a Parasound, men vet da at det er en viss fare for at kablene må byttes også, så jeg er litt redd for å prøve