Tamiya har i alle år bygget bilene sine for børstemotor, og XV01 er ikke noe unntak, men selvfølgelig blir det jo mindre jobb med en lukket børsteløs motor. Litt spesielt at du er så utsatt for rare hendelser med børstemotor, det er jo flere som kjører XV01 også, kunne jo vært artig å sammenlignet med dem? Kan dritansamlingene ha noe med din innvendige modifisering å gjøre? Jeg mener, du har jo tetta innerskjermene mer igjen, og steinsprut som normalt ville ha bommet på de originale skjermene og gått bakover i karosseriet vil nå kanskje sprette fremover istedenfor. Du har også det minste karosseriet, og det vil fokusere innvendig steinsprut mer enn større karosserier, selv om det er små forskjeller. En annen ting var filtbiten du hadde over motor en stund som vil fungere som en paraply, men da på den måten at driten blir samlet opp rett over motoren. Tviler på at du får såkalte mandagsmotorer hver gang, da er du i tilfelle jævla flink til å plukke dem ut
Kanskje du skulle prøvd å fjerna noen av moddene dine for å se om de påvirker flyten av stein og drit i motorområdet? Et triks er å legge klebrig tape rundt motoren, men med klistersiden ut. Da får man en viss peiling på hva som flyr rundt motor. Den testen må gjøres flere ganger selvfølgelig, spesielt hvis man vil sjekke ut hva innvendige modifiseringer på chassis vil gjøre. Kjøresekvensene må selvfølgelig være så like som mulig også. Etter X-antall tester så kan man få noen indikasjoner.
I ditt tilfelle så ville jeg enkelt og greit ha putta en ballong over motor. Så korte løp som vi kjører i konkurransene blir ingen problemer temperaturmessig, og det er enkleste måte å være bombesikker på at steinen holder seg ute. Det eneste du trenger å gjøre etter løpene er å ta av ballongen og flushe motor med noe slikt som HPI nitro cleaner spray eller lignende. Kanskje en dæsj med WD40 etter rens. Jeg kjørte med ballong over motor på cupracer et helt år, det funket fint med litt vedlikehold mellom løpene.
På sist kjøring så sjekket vi heller ikke noe særlig på min bil, og det kan også ha vært en stor synder luktmessig den gangen. Jeg var helt på børstestumpene også. Det er også en mulighet at commutator har blitt skadet, det vil også spise børster fortere enn vanlig. Jeg har en commutatorrenser et eller annet sted, men finner den selvfølgelig ikke igjen når jeg trenger den