Ting tar tid, og nå er det på tide å plukke opp denne tråden igjen
Jeg må visst endre overskriften fra TA05 powerdrifter til TA05 2S speedwagon (eller noe slikt)
Det skjedde litt endringer etterhvert som jeg bygget bilen, og det begynte med at jeg ble sittende med en 7700kv castle creation motor uten bil. Og da lå dette chassiset omtrent ferdig bygget, men uten motor, esc og styreservo. Tanken var å bruke en 4600kv motor og kjøre 3S, men jeg har altså endt opp med å kjøre 7700kv og 2S. Men det er helt ok, jeg har en annen TA05 som jeg stort sett kjører 3S i, så da kan jeg ha en som settes opp for 2S også.
Foreløpig setup er: Castle Creations Sidewinder 2 ESC (manuelt vannsikret, med 2S kjølevifte), Castle Creations 7700kv motor, Savox SC1252MG styreservo (alu servohorn) og spektrum mottaker.
Idag tok jeg og en annen kar turen til Haukåa for å teste strekka der, noe jeg så frem til da jeg aldri har kjørt rc-bil der før. Man er jo omtrent på konstant utkikk for å finne egnede steder å kjøre på, og denne asfaltstrekka har jeg lagt merke til for lenge siden, men aldri tatt turen for å teste. Det var forholdsvis lite trafikk der, og asfalten var meget bra å kjøre på. Noe sur vind var det, men da er det bare å kle seg litt bedre neste gang.
Det fine med denne strekka er at bilene får strekke på beina, og hvis man har rekkevidden, så er det ikke vanskelig å få bygget opp fart, og man har også grei mulighet til å få stoppet bilen også. Med denne bilen på 2S så havnet jeg et sted mellom 80 og 90 km/t, vet ikke helt nøyaktig da denne bilen ikke fikk mesteparten av fokuset. Men kunne konstatere at motor og esc var kald, så jeg vil dreve den litt tøffere til neste gang. Antar at 100 km/t bør være greit å oppnå med denne bilen, og det vil jeg være fornøyd med. Kunne også konstatere at jeg ikke var helt bekvem med styringa (litt vanskelig å kjøre rett, måtte jobbe litt med styringa), og siden jeg har byttet til en presis servo, så regnet jeg med at hjulvinklingen måtte justeres. Når jeg fikk sjekket bilen i setupbenk her hjemme, så var det -1 grad og +1 grad på camber bak, altså 2 grader forskjell. Framme hadde jeg en forskjell på +1 grad og +2 grader camber, altså 1 grad forskjell. Dette forårsaker mest trolig problemet jeg hadde med styringa.
Til neste gang så skal bilen ha fått alle hjulvinkler justert, nåværende 22T pinion skal byttes med 26T pinion, dempere er litt for stive, og skal mykes opp (mest foran). Vingen på karosseriet byttes muligens ut med en racing-vinge, og hele karosseriet skal nedjusteres littegrann. Kommer tilbake med resultater av hastighetsmålinger neste gang