Dato/klokkeslett: Fre Jun 07, 2024 7:58 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 26  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Ons Jan 14, 2009 2:59 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 621
Bosted: Florø
må bare hive inn her at det blir 9.999A

_________________
Biler: Tamiya Tb-02 (2stk), Pajero, knigth hauler Thunder Tiger Mta-4 Team Losi Mini-baja, Micro-baja HSP Xeme Super Motiv
motor: Team-Losi 3.5t børsteløs (9120Kv topp)
Helikopter:E-Sky Lama v3 2.4GH
Sender: Spektrum DX3.0 futaba7c
Båt:Pro boat Blackjack 26 AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Ons Jan 14, 2009 10:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
De der 9.999 Ah er ikke begrensningen i Ampere, men viser akkumulert ampere-timer opp til 9.9 Ampere-timer. Bare å gå in på linken til Watts-up meteret og se på simulatoren.

Ingen hadde giddet å ta seg bryet med å lage et wattmeter som kun takler 10A og forsøke å markedsføre det i denne hobbyen.

Det er en vesentlig forskjell på Ah og A :wink:

Det så forresten meget bra ut det Watts Up meteret, det viser jo alle relevante verdier på en gang, oversiktlig og fint. Fikk litt lyst på et slikt :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Ons Jan 14, 2009 4:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, da er knallers propeller mottatt og 28500 rpm static på propellen nådd. Dette var med gammel lipo med kun 12.37v spenning. Denne gangen var det ikke propellen som sa stopp, men speedcontroller`n som er 18 Amp. Skal forsøke med en på 25 amp ellers må jeg opp i 40 amp :shock:

Har en ny lipo på lading nå, kommer tilbake med mer om en stund....

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Ons Jan 14, 2009 4:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Hordan er følelsen, er det håp for at den kommer i lufta? Den er vel ikke under-motorisert?? Drar den noe?

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Ons Jan 14, 2009 5:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
31000 rpm static er nådd med 40 amp regulator og fremdeles gammel lipopakke 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Ons Jan 14, 2009 5:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Oh yes denne kommer i lufta, har ikke puttet i tyngre komponenter enn det som er ment å være, bare mye bedre :wink:
Er ikke helt ferdig med ground testing enda, har jo et par motorer til på vei, he he :lol:

Har sikkert mer enn nok thrust til unlimited vertical, det skyver godt på 8)

Satan de propellene jeg fikk er seriøse må jeg si. Den som fulgte med Zagien ser nå ut som noe tullete leketøy fra Ringo :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 17, 2009 2:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Etter et lite tilbakefall med den nye kongemotoren min, en 380 size 3900kv som faktisk ga lavere turtall en den mindre motoren jeg til nå har testet, så tok jeg mot til meg og bestillte enda mer stæsj.
Nå kommer en 70 amp regulator og en enda større motor med høy kv. Det er godt mulig at det er batteriene som struper effekt siden jeg allerede nå drar ganske høy amp ut av de. Tenkte å lodde sammen en y-kabel med Deansplugger slik at jeg kan koble sammen to stk 1450 mah 11.1v 30C pakker slik at kapasiteten blir 2900 mah og skal klare å levere 90 amp kontinuerlig og 120 amp peak i 10 sekund. Hvis ikke det blir nok til å mate motorene så vet ikke jeg. Mer testing forut.....

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 17, 2009 3:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
y-kabel med Deansplugger slik at jeg kan koble sammen to stk 1450 mah 11.1v 30C pakker slik at kapasiteten blir 2900 mah og skal klare å levere 90 amp kontinuerlig og 120 amp


Jeg har et batteri borte i kjeller'n du kan få låne :lol: Det skal kunne gi minst 900A DIN!! Tror jeg fekk dette batteriet fra deg om jeg ikke husker feil :P Monter det i flyet, og jeg garanterer høy toppfart. Ihvertfall rett ned i fritt fall :lol: Det veier ca 30 Kg :mrgreen: (men du kan jo prøve det static bare for å teste....!) Takeoff is optional!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 17, 2009 7:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ikke ofte jeg innrømmer det , men her har du en knallbra ide :wink: 12v Optimabatteri med 900 amp startkapasitet skal kobles inn på speedcontrollern`n og testes 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 17, 2009 8:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
SATAN for en effekt 8)

Var nettopp i boda og kjørte motor på et SERIØST Optimabatteri.
Gikk opp fra 31000 rpm på 4.1x4.1 til 35000 rpm :shock: SINNSYK lyd, det svei litt i ørene :lol: :lol:

Blir nesten litt skremt når jeg tenker på hva 70 amp regulatoren og den mye større motoren kommer til å levere :D

5x5 økte fra 23000 rpm til 30000 rpm og går sikkert best i en eventuell Fun Jet som også trenger en del thrust.

Dette kan bli bra likevel, men må nok ha noen lipopakker som mener alvor 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 17, 2009 8:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Rolig nå vector. Jeg kan komme med et stalltip sil. Bare så du ikke svir av alle spare-pengene dine på feil batteri. Jeg mener faktisk alvor, og det er ikke ofte :P

Vurder om du skal gå på 4s i stede. Da blir amp-trekket vesentlig mindre ved samme effekt. I stede for å banke gjennom 60-70A kan du komme ned på 40-50 med samme effekt. I tillegg har du et "burst-potensiale" når flyet kommer i lufta. Kansje du må gå ned på propellsize. Men du vil få langt mindre varmgang og tap i ledningene med høyere spenning. Da kan du også leve med tynne ledninger. Bare merk deg dimmensjonene på ledningen inn på motor'n. Dei er nok langt tynnere enn ledningene på batteriet. Dermed blir disse en flaske-hals. Forestill deg kor tynne viklinger inne i motor'n er, som skal ta unna den høye amper-trekket. Derfor blir den lille motor'n mye varmere enn den store, fordi den store har større tverrsnitt på viklingene.

Høy spenning er nok veien å gå for å ta ut mye effekt. Det er ikke uten grunn en kjører 6-10s på el. heli. Da kan en holde regulatorene små pga lavt amp trekk. Prøv heller lavere KV og mer spenning. :!:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 17, 2009 8:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikke dumt. Eksempelvis 6-cellers kontra 3-cellers oppsett på 450-size heli, der 6-cellers klarer å gi helt andre prestasjoner (Outrage G5)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Lør Jan 17, 2009 10:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Dette er jeg selvsagt fullstendig klar over, har tross alt sittet en del timer foran PC`n og drevet research.
Målet mitt er å optimalisere et oppsett på 3 celler fordi at ved flere celler kommer et annet problem, VEKT.
Har lest mye av en person inne på electric jet forumet på RCU og han har forsøkt alt fra 3-6 cellers oppsett på FunJet og kommet fram til at den mest velflygende og smidige kombinasjonen var et bra oppsett med 3 celler. Selvsagt er det mer fart og effekt å hente med 6 celler men man går da fra en modell med lav vingebelstning som er lett å håndstarte og lander på små områder, til en blytung sak som må skytes opp med strikk og trenger hele Bringeland for å lande. 4 celler kan jeg teste på det oppsettet jeg har, men da øker amp trekket enda mer og også vekten.
Amp trekket bekymerer meg ikke så veldig, med 3 cell 2500 mah 30-50 pakker så snakker vi om en kapasitet på 75-125 amp og DET holder!! En slik pakker er regnet som lett i en Fun Jet og jeg ønsker å holde den lett. Et godt 3 cellers oppsett vil ligge på 55-60 amp på fullt og 100-120 mph og det er ikke mange sekundene man kan holde full gass på en slik liten sak. Jeg er ikke ute etter å sette verdensrekord her, men skal få til en relativt rask, lett og artig sak som flyr og lander på en fornuftig måte

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 9:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Målet mitt er å optimalisere et oppsett på 3 celler fordi at ved flere celler kommer et annet problem, VEKT.


Dette er faktisk helt feil. :!: :!: :!:

Vekta blir den samme eller lavere med 4s. Kjører en 4s pakke kan en gå ned på kapasiteten på batteriet fordi amp-trekket går ned ved samme effekt. Dermed kan en bruke en lavere KV-rating på motor'n. Kan også velge en lettere motor som vil yte samme effekt i forhold til vekta!!

Effekt er gitt ved P=U*I. Så lenge effekten er konstant og en øker spenninga (U), så minker strømmen (I). Dette kan en bruke til å redusere størrelsen på ledningerne, motor og regulator. Det blir også mindre tap i form av varmgang. Lavere strøm gir lavere tap.

Dette forutsetter selvfølgelig at en går ned på kapasitet på batteriet og ikke flesker til med en STOOOOR kubbe. Da går naturligvis vekta opp.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Need for speed
InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 10:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Glemte å nevne at det lønner seg å gå for en outrunner dersom en kun ser på vekt og effekt. Outrunnere gir mye mer effekt i forhold til vekten. Der vil en også ha mye mer utbytte av å gå på et 4-6 s oppsett. Jeg er helt overbevist om at skal du ha høy fart uten å brenne opp noe, så må du gå for outrunnere, 1000-2000 KV og 4-6S.

så det så :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 26  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC