Tror denne "autopiloten er en sak som bruker lysforskjell i horisonten mellom himmel og bakken. Vil da sette spørsmålstegn til om den vil klare å skille fjell fra bakken siden det er svært lite "horisont" vi har her på Vestlandet.... Med stikkene i senter setter vel flyet kursen mot nermeste fjelltopp hehe!
En annen ting som jeg er skeptisk til, er at denne autopiloten aldri kan kompensere trottle etter airspeed og høyde. Dette er noe av det vanskeligste nybegynnere blir utsatt for. Alle nybegynnere har problemer med å beregne energimenge i flyet. Jeg sliter fortsatt med dette dersom der er en stund siden jeg har flydd. Denne følelsen variere fra fly til fly, til og med med ulik propell.
De gangene jeg har stått ved siden av en nybegynner, så setter jeg en "trottlesetting" som flyet flyr i konstant høyde. Dermed trenger "ferskingen" kun ta seg av balanse og høyderor. Dette er nemlig det letteste å kontollere. At autopiloten skal hjelpe en fersking med det letteste av alt og overlate det vanskeligste til er jo ingen god ide.....
Har store problemer med å se at denne saken kan erstatte en fly-buddy for har erfaring....